• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402050100507
  • خبرنگار : 50107

یک فعال حقوق حیوانات تشریح کرد

نگهداری و قاچاق حیوانات و تاثیر آن بر حیات وحش

نگهداری و قاچاق حیوانات و تاثیر آن بر حیات وحش

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال حقوق حیوانات حذف مستقیم گونه، از بین رفتن شانس زاد و ولد و تلف شدن بسیاری از حیوانات در فرآیند قاچاق و نگهداری حیوانات را عوامل موثر بر حیات وحش عنوان کرد.

علی کشمیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص قاچاق و نگهداری غیر مجاز حیوانات اظهار کرد: نگهداری حیات وحش توسط مردم فرایندی چند بُعدی است و وجوه مختلفی دارد. موضوع اصلی ایجاد نیازی کاذب در جامعه است که چهار دلیل در ایجاد این نیاز نقش دارند.

نگهداری از حیات وحش تبدیل به نماد زندگی لاکچری شده است

وی افزود: اول اینکه بسیاری از افراد تمایل دارند به هر قیمتی دیده شوند و نسبت به بقیه تفاوت داشته باشند. ممکن است برای این افراد جذاب باشد که کنار یک ببر عکس بگیرند و حتی آن را به عنوان حیوان خانگی داشته باشند. این موضوع به مسابقه دیده شدن افراد در جامعه کمک می‌کند. دلیل دوم تبلیغات صداوسیما و شبکه نمایش خانگی است که خواسته یا ناخواسته انجام می‌دهد. ما در برخی سریال‌ها می‌بینیم که نگهداری از حیات وحش تبدیل به نماد زندگی لاکچری شده است.

سالانه بالغ بر ۱۰۰ توله شیر و ببر در باغ وحش‌های کشور به دنیا می‌‎آیند که فروخته می‌شوند

کشمیری بیان کرد: دلیل سوم باغ وحش‌ها هستند که در پدیدآوری این نیاز تاثیر دارند. برخی باغ وحش‌ها برای اینکه حیوانات خود را بفروشند، افراد را برای گرفتن عکس با حیوانات دعوت می‌کنند. وقتی یک فرد مرفه بچه شیری را بغل کرده و عکس می‌گیرد با خود فکر می‌کند که چرا خودم آن را نداشته باشم. در داخل کشور سالانه بالغ بر ۱۰۰ توله شیر و ببر در باغ وحش‌ها به دنیا می‌‎آیند که مکانی برای نگهداری ندارند، بنابراین سر از این بازارها در می‌آورند و به افراد علاقه‌مند فروخته می‌شوند.

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: چهارمین عاملی که این نیاز را به وجود می‌آورند برخی کلینیک‌های دامپزشکی هستند. در فضای مجازی دامپزشک یک کلینیک دامپزشکی میمونی را معاینه کرده و بیان می‌کند که این حیوان خانگی نیست و نباید در منزل نگهداری شود اما مردم به چیزی که می‌بینند باور دارند، اینکه یک فرد میمونی را در خانه نگهداری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این چهار موضوع این نیاز را در مخاطب خود که جزو قشر مرفه و برخوردار جامعه هستند، ایجاد می‌کند. در کنار این موارد، سایر عوامل باعث شدت بخشیدن و سرعت گرفتن این موضوع یعنی نگهداری حیات وحش به عنوان حیوان خانگی می‌شوند. یکی از این عوامل عدم نظارت کافی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل محدودیت‌های یگان حفاظت محیط زیست، کمبود نیرو و منابع سازمان و گستردگی زیاد شبکه‌های قاچاق است.

کشمیری اضافه کرد: موضوع بعدی رکود اقتصادی و فقر است. زمانی که کف حقوق قانون کار ۷ تا ۸ میلیون اعلام می‌شود، افراد را تامین نمی‌کند، بنابراین برخی افراد به سمت و سوی دیگری می‌روند. وقتی فروش حیوانات حیات وحش درآمدهای هنگفت و بادآورده دارد، افراد در این شرایط اقتصادی به این سمت سوق پیدا می‌کنند.

این فعال حقوق حیوانات گفت: علت دیگری که این شرایط را تسریع می‎‌کند سهولت عرضه و تقاضا در بستر شبکه‌های اجتماعی است که به راحتی می‌توان تبلیغ خرید حیوانات را مشاهده کرد و گاهی کاری هم از عهده پلیس فتا و محیط زیست برنمی‌آید. در کنار این موارد نقش سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها و بلاگرها را نمی‌توان نادیده گرفت. وقتی یک بازیگر یا سلبریتی داخل باغ وحش توله ببر یا شیر را بغل کرده و عکس و فیلم می‌گیرد بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

قاچاق گونه‌های جانوری موجب حذف مستقیم گونه می‌شود

وی با بیان اینکه نگهداری و قاچاق حیوانات حیات وحش سه تاثیر بر حیات وحش دارد، عنوان کرد: تاثیر اول حذف مستقیم خود گونه است. وقتی به طور مثال پرنده‌ای را از طبیعت برمی‌دارند، آن پرنده از چرخه طبیعت حذف می‌شود و خلاء آن باقی می‌ماند. در بسیاری از اوقات گونه‌هایی که از حیات وحش جدا می‌کنند دیگر پیدا نمی‌شوند. چندی پیش حسن اکبری، یکی از معاونان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که در ۱۰ سال گذشته حدود ۷۰۰ هوبره از قاچاقچیان کشف شده است.

کشمیری افزود: یک قانون نانوشته وجود دارد که به ازای هر حیوانی که از قاچاقچیان و متخلفان کشف می‌شود، فرد متخلف قبل از آن ۷ یا ۸ حیوان دیگر را به صورت موفقیت‌آمیز قاچاق کرده است. ابوالفضل شعبانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان ضوی اعلام کرده که در سه ماهه نخست امسال حدود ۲۵۰ متخلف و قاچاقچی حیات وحش را دستگیر کردند، قطعا قاچاقچیان چند برابر این افراد بودند و دستگیر نشدند.

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: تاثیر دوم این است که به جز حذف مستقیم این حیوان از طبیعت، شانس زاد و ولد نیز از حیوان گرفته می‌شود، یعنی نسل‌های بعدی این حیوان از طبیعت حذف خواهند شد. سومین تاثیر این است که در فرایند قاچاق حیات وحش بسیاری از حیوانات تلف می‌شوند.

نگهداری و قاچاق حیوانات و تاثیر آن بر حیات وحش

حیوانات بعد کشف از قاچاقچیان شانس برگشت به طبیعت را ندارند

وی با اشاره به اینکه در بسیاری مواقع حتی بعد از کشف حیوان از قاچاقچیان، حیوان شانس برگشت به طبیعت را ندارد، تصریح کرد: به طور مثال ارس پلنگی که در باغ وحش مشهد است، سال ۹۲ زمانی که سه ماهه بود از قاچاقچیان حیات وحش کشف و تحویل باغ وحش می‌شود که عملا از طبیعت حذف شده است. با وجود اینکه ارس نگهداری می‌شود اما در اسارت است و رنج زیادی می‌کشد، این حیوان از طبیعت حذف شده و شانس زندگی و تولید مثل ندارد.

خرس سیاه بلوچی در معرض انقراض است

کشمیری بیان کرد: در بسیاری از موارد حیوان کشف شده شانس معرفی مجدد به طبیعت را ندارد، زیرا در کشور، مرکزی برای بازپروری و معرفی مجدد حیات وحش نداریم یا بسیار اندک است. حدود دو ماه پیش دو توله خرس سیاه آسیایی را که با اتوبوس از سمت سیستان و بلوچستان به خراسان رضوی می‌آمد حوالی گناباد کشف کردند. درجه حفاظتی خرس سیاه بلوچی مانند یوز بوده و به شدت در معرض انقراض است.

این فعال حقوق حیوانات اضافه کرد: این دو توله خرس کشف شدند اما عملا از طبیعت حذف شدند و شانس برگشت به طبیعت را ندارند و در خوشبینانه‌ترین حالت باید در یک باغ وحش نگهداری شوند. این دو توله خرس بعد از کشف مدتی به صورت امانت در باغ وحش زابل بودند و ۱۰ روزی است به دلیل بیماری جهت نگهداری به کلینیک پارک پردیسان تهران منتقل شدند. مسلم است ما این دو گونه ارزشمند را در طبیعت از دست دادیم.

نگهداری و قاچاق حیوانات و تاثیر آن بر حیات وحش

کشف یک راس بره قوچ وحشی از یک منزل مسکونی در مشهد

وی خاطرنشان کرد: بعد از کشف حیوانات به دلیل اینکه افراد اطلاع ندارند، این حیوانات را در شرایط نامناسب نگهداری می‌کنند. اخیرا یک راس بره قوچ وحشی در یک منزل مسکونی در مشهد کشف شد که به همین دلیل بعد از کشف از بین رفت. در چند ماه گذشته سه قلاده میمون رزوس از متخلفان کشف کردند که در باغ وحش هستند. اگر خوش‌شانس باشند بقیه عمر خود را در باغ وحش می‌‎گذرانند اما گاهی برای انجام تست‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کشمیری با بیان اینکه نگهداری و قاچاق حیوانات افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: مهمترین عامل فقر است که موجب شده افراد به سمت درآمدهای کاذب بروند. همچنین جرایم بازدارنده نیست و فرد چند برابر جریمه، درآمد کسب می‌کند، بنابراین برای وی ارزش دارد که این ریسک را قبول کند و به این سمت برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha