• شنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402050704203
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره بهزیستی کاشمر:

عامل افزایش تعداد سالمندان، بی‌تمایلی دهه شصتی‌ها به فرزندآوری است

عامل افزایش تعداد سالمندان، بی‌تمایلی دهه شصتی‌ها به فرزندآوری است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: پیک جمعیتی شهرستان کاشمر مربوط به دهه ۶۰ بوده و اکنون بی‌تمایلی آنها به فرزندآوری موجب افزایش تعداد سالمندان شده است.

اعظم حسن‌زاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پیک جمعیتی شهرستان کاشمر مربوط به دهه ۶۰ بوده و اکنون به ۴۵ تا ۵۰ سال رسیده‌اند و به سمت سالمندی می‌روند، خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌ها تمایلی به فرزندآوری ندارند.

وی نرخ فرزندآوری در کاشمر را ۱.۹۲ اعلام کرد و افزود: چون نسل اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ تمایلی به فرزندآوری ندارند تعداد سالمندان رو به افزایش است.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه سرعت رفتن به سمت سالمندی بسیار شدید شده است، از منفی شدن نرخ رشد جمعیت خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه توقعات و تجملات بسیار بالاتر رفته است.

وی گفت: با توجه به آمار خانواده‌هایی که امکان نگهداری سالمند را ندارند رو به افزایش است، با این وضعیت در آینده با بحران سالمندان مواجه هستیم.

حسن‌زاده افزود: اغلب فکر می‌کنند برای راه‌اندازی مرکز نگهداری سالمندان نباید کمک کرد، اما یکسری سالمندان هستند که خانواده‌ها امکان نگهداری‌شان را ندارند، در همین خصوص از خیرین تقاضا داریم برای به اتمام رساندن پروژه مرکز نگهداری سالمندان در شهرستان کمک کنند.

تلاش برای سپری کردن بهتر دوران سالمندی

حسن‌زاده با اشاره به اینکه فقط یک دهم سالمندان توسط خانواده‌ها نگهداری نمی‌شوند و وارد مراکز نگهداری می‌شوند، گفت: به جز سالمندان معلول بیشتر سالمندان تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی طی چند سال اخیر دورخیزی را برای مقابله با موج سالمندی آغاز نموده از جمله اینکه یکسری طرح‌های پیشگیری را برای توانمندسازی سالمندان آغاز نموده است.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه پارسال دو طرح سالمندی در ۴ شهرستان خراسان رضوی از جمله کاشمر اجرا شد، بیان کرد: تلاش شد با اجرای این طرح‌ها دوره سالمندی را بهتر سپری کنند.

۳۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند

وی با اشاره به اینکه هر هفته دو تا سه خانواده برای واگذاری سالمندانشان به مراکز شبانه‌روزی مراجعه می‌کنند، بیان کرد: هرچند در حال حاضر یک دهم سالمندان فقط وارد مراکز نگهداری می‌شوند اما این آمار رو به افزایش است و این جای نگرانی دارد.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با اشاره به اینکه محیط فیزیکی کاشمر آمادگی پذیرش سالمندان و معلولان را ندارد، گفت: بسیاری از خدمات در مکان‌هایی ارائه می‌شود که امکان دسترسی به آن‌ها توسط سالمندان وجود ندارد.

حسن‌زاده افزود: هرچند میزان مراجعه سالمند برای استفاده از خدمات پزشکی و کلینیکی بسیار زیاد است اما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد که مراکز خصوصی پزشکی شرایط مناسب‌سازی را داشته باشند، سالمندان حتی امکان ورود به ساختمان را ندارند چه برسد به اینکه بخواهند از خدمات پزشکی استفاده کنند.

وی همچنین از مناسب‌سازی تمامی ادارات کاشمر خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند، همچنین یک مرکز خدمات روزانه و یک مرکز شبانه‌روزی سالمندان در شهرستان فعالیت دارند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر افزود: برخی سالمندان چون وابسته به تخت شده‌اند و آلزایمر دارند به همین دلیل چون به طور ثابت باید خدمات پرستاری و توان‌بخشی دریافت کنند، خانواده امکان نگهداری ندارد به همین دلیل فرد سالمند را به مراکز نگهداری واگذار می‌کنند.

متخلفان ملزم به انجام کارهای شخصی سالمندان شوند

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه برخی ارتباطات خانوادگی باید قوی‌تر شود، پیشنهاد داد: می‌شود برخی متخلفین به جای اینکه روانه زندان شوند با حکم قاضی ملزم با انجام روزانه چند ساعت کارهای شخصی یک سالمند در منزل شوند.

وی گفت: باید به سمت و سوی ارائه خدماتی برویم که از ورود سالمندان به مراکز شبانه‌روزی جلوگیری کنیم، تعداد سالمندانی که به دلیل شرایط ویژه جسمی و افزایش هزینه‌ها خانواده رغبتی به نگهداری ندارند افزایش یافته است.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر در ادامه به وضعیت ساختمان موسسه خیریه سالمندان اشاره کرد و افزود: این ساختمان با ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی که دارد به دلیل گرانی مصالح نیمه کاره باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های نگهداری سالمندان در مراکز بسیار افزایش یافته است، هزینه نگهداری یک سالمند در مرکز را ماهیانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بسیاری از این سالمندان حقوق‌بگیر نیستند و مبالغی که از بهزیستی و کمیته امداد دریافت می‌کنند کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، به همین دلیل خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به عنوان یک سالمند رها شده وارد مراکز شوند و این یک آسیب برای مراکز و سالمند است.

هر ساله ۱۰ تا ۱۲ فرزند واگذار می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای اجرای طرح جوانی جمعیت تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله بهزیستی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وظایفی را برعهده دارند، تصریح کرد: در این قانون بهزیستی حمایت‌هایی را از خانواده‌های بدون فرزند دارد.

حسن‌زاده از راحت‌تر شدن قانون واگذاری فرزندان به خانواده‌ها خبر داد و عنوان کرد: هر ساله ۱۰ تا ۱۲ فرزند به خانواده‌های فاقد فرزند و یا زوجین تک فرزند و یا آنهایی که شرایط ویژه‌ای دارند واگذار می‌شوند. خانواده‌هایی هستند که دو تا سه فرزند دارند ولی بازهم تمایل دارند فرزند دیگری به آنها واگذار شود اما این احتمال هم وجود دارد چند ماه بعد خانواده برگردد و فرزندشان را بخواهند که با هماهنگی دادستان این اقدام انجام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر افزود: این افراد فرزندان خانواده‌ها و والدین معتاد هستند که شرایط نگهداری را ندارند، فرزندان طی مدت مشخصی وارد مراکز شبانه‌روزی می‌شوند، اما اگر خانواده‌هایی باشند که شرایط لازم را داشته و بتوانند در این مدت سرپرستی آنها را قبول کنند کودک برای مدتی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون دو مرکز پسران شبه خانواده کمتر و بیشتر از ۱۲ سال را در شهرستان کاشمر داریم، بیان کرد: پذیرش در این مراکز به طور میانگین ۷ تا ۸ مورد است که صلاحیت نگهداری ندارند.

حسن‌زاده با بیان اینکه نگهداری سالمندان در خانه نقش مهمی در ارتقاء سلامت آن‌ها دارد، اظهار کرد: افسردگی، بیماری‌های زمینه‌ای، مسائل روحی و ... در سنین بالا مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد که استفاده از تجربه و پیشنهادهای سالمندانی که توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء روحیه و عزت‌نفس سالمندان داشته ‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha