• شنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402050704322
  • خبرنگار : 50040

رئیس جهاد کشاورزی گیلان پیش بینی کرد

برداشت مکانیزه برنج در ۸۲ درصد اراضی شالیزاری گیلان

برداشت مکانیزه برنج در ۸۲ درصد اراضی شالیزاری گیلان

ایسنا/گیلان رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری شاهد برداشت مکانیزه در بیش از ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان معادل ۸۲ درصد باشیم.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر شاهد ظهور خوشه برنج در ۸۵ درصد از اراضی شالیزاری استان گیلان هستیم، اظهار کرد: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان، ۲۰۲ هزار هکتار به مرحله خوشه دهی رسیده و برداشت موردی عمدتا در شهرستان های رودسر و املش و همچنین شهرستان های مرکز و غرب گیلان آغاز شده است.

وی با اشاره به بارش های اخیر در گیلان، از کشاورزان خواست با بازکردن خروجی کرت ها مراقب مزارع خود باشند و گفت: با افزایش همزمان دمای هوا و میزان رطوبت، احتمال شیوع بیماری بلاست در زمان خوشه دهی محصول برنج وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشاورزان می توانند برای پیشگیری از بیماری بلاست به دفاتر جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه و سموم و قارچکش های مورد نیاز را از مراکز مجاز دریافت کنند، ادامه داد: پیش بینی می شود در سال جاری شاهد برداشت مکانیزه در بیش از ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان معادل ۸۲ درصد باشیم.

محمدی برداشت مکانیزه از مزارع سطح استان را با حدود ۵۰۰۰ دستگاه کمباین مخصوص برنج دانست و اضافه کرد: امسال در راستای کنترل و کاهش ضایعات حین برداشت، برای نخستین بار طرح معاینه فنی کمباین ها را در دست اجرا داریم.

وی تاکید کرد: براساس محاسبات و برآوردهای کارشناسی و با در نظر گرفتن هزینه های ثابت و متغیر کمباین ها، نرخ هزینه برداشت ماشینی با کمباین برنج به شیوه متداول(درصدی از محصول) معادل ۴،۶ درصد محصول استحصالی است؛ یا به عبارتی به ازای هر ۲۲ گونی، یک گونی به عنوان دستمزد محاسبه می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: برای محصول نیم خوابیده به ازای هر ۱۹ گونی، یک گونی و برای محصول کاملا خوابیده به ازای هر ۱۷ گونی، یک گونی به عنوان دستمزد دریافت می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha