• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402050804688
  • خبرنگار : 50071

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری خبر داد

ثبت بیشترین میزان اشعه فرابنفش در مشهد طی روزهای اخیر 

ثبت بیشترین میزان اشعه فرابنفش در مشهد طی روزهای اخیر 

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیشترین میزان اشعه فرابنفش ثبت شده در شهر مشهد مربوط به روزهای اخیر با عدد ۶.۳ است که در رده‌بندی شاخص اشعه ماورا بنفش در وضعیت زیاد قرار می‌گیرد.

محمد پذیرا با بیان این خبر اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع معاونت محیط زیست و خدمات شهری برای اولین بار در کشور با هدف افزایش خدمت‌رسانی به شهروندان به صورت تخصصی به این موضوع ورود و ۱۰ دستگاه سنجش اشعه ماوراء بنفش را خریداری و در سطح شهر نصب کرده است، تجهیزات مذکور مطابق با استانداردهای روز دنیا به صورت لحظه‌ای مقادیر اشعه ماوراء بنفش را ثبت و بعد از تجمیع و تحلیل در قالب شاخص UV از طرق مختلف اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

وی افزود: بررسی داده‌های موجود در دوره آماری صورت گرفته مبین آن است که در ماه‌هایی که تابش خورشید در بالاترین سطح خود قرار دارد این شاخص نیز افزایش می‌یابد. ماه‌های خرداد، تیر و مرداد بیشترین میزان و آذر، دی و بهمن کمترین میزان تابش اشعه فرابنفش را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد: در حال حاضر با توجه به قرار گیری در فصل گرما و افزایش تابش خورشید در مشهد این موضوع بیش از پیش مورد توجه است و آثار زیانباری بر جای می‌گذارد. از ابتدای سال جاری تاکنون بیشترین میزان اشعه فرابنفش ثبت شده در شهر مشهد مربوط به روزهای اخیر با عدد ۶.۳ است که در رده‌بندی شاخص اشعه ماورا بنفش در وضعیت زیاد قرار می‌گیرد.

پذیرا خاطرنشان کرد: با شدت یافتن تابش خورشید میزان این آلاینده افزایش یافته و در ساعات ۱۲ الی ۱۵ به بالاترین میزان می‌رسد و در نهایت با غروب خورشید اثر این آلاینده نیز از میان می‌رود.

وی اضافه کرد: اطلاعات به‌روز و لحظه‌ای شاخص اشعه ماورای بنفش خورشید در شهر مشهد برای اولین بار در کشور در پرتابل مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی به آدرس epmc.mashhad.ir ، نمایشگرهای شهری و همچنین اپلیکیشن موبایلی طراحی شده در خصوص آلاینده‌های زیست محیطی قابل رصد و دسترسی است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به توصیه‌هایی برای حفظ سلامت شهروندان گفت: توصیه می‌شود تا حد امکان در ساعات اوج تابش اشعه فرابنفش از خانه خارج نشوید یا در ساعات اوج تابش یعنی  ۱۵-۱۲ برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید، برای بخش‌های بدون پوشش پوست خود از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ و از عینک‌های آفتابی با قدرت حذف پرتو فرابنفش استفاده کنید.

به گزارش پایگاه اینترنتی جهانشهر، پذیرا تصریح کرد: همچنین لباس‌ها و کلاه‌های تیره‌رنگ بهتر می‌توانند از ورود اشعه ماورای بنفش به بدنتان جلوگیری کنند. در ضمن اگر لباستان خشک باشد، اثر نور خورشید بر بدنتان بسیار کمتر می‌شود، پس به خاطر گرمای شدید لباستان را با آب خیس نکنید تا خنک شوید. همچنین سایبان می‌تواند بیش از ۵۰ درصد پرتو فرابنفش را کاهش دهد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha