• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402050905303
  • خبرنگار : 50071

یک مسئول در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

حدود ۲۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در خراسان رضوی مربوط به گربه‌هاست

حدود ۲۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در خراسان رضوی مربوط به گربه‌هاست

ایسنا/خراسان رضوی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هاری اغلب حیوانات حیات وحش مانند روباه، شغال، گرگ و... را مبتلا می‌کند اما می‌تواند به راحتی گربه‌ها و سگ‌های اهلی را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: طی سال گذشته و سال جاری گزارش‌های مربوط به گربه‌های مبتلا به هاری در استان خراسان رضوی قابل توجه است و حدود ۲۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به گزش گربه‌هاست.  

ناصر امینی خاطرنشان کرد: بی‌علامت بودن بیماری هاری در گربه ها و نیز رفتار شبانه گربه‌ها، آنها را به عنوان کانون بزرگ در خطر تماس با انواع وحوش و سگ‌های ولگرد قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق گزش پستانداران خونگرم به حیوانات و انسان منتقل می‌شود، گفت: افزایش موارد هاری در گربه‌ها غالبا به این دلیل است که گربه‌ها بیشتر مجاز به پرسه‌زدن آزاد هستند و ممکن است با حیوانات حیات‌وحش هار یا حیوانات ولگرد تماس داشته باشند.

 امینی افزود: بعد از اینکه گربه در معرض هاری قرار گرفت، ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا علائم ظاهر شوند و هنگامی که علائم هاری در گربه ظاهر می‌شود، مرگ معمولاً در عرض یک هفته اتفاق می‌افتد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی خاطرنشان کرد: قبل از ظاهرشدن علائم هاری، ممکن است متوجه زخم گازگرفتن یا آبسه روی پوست گربه خود شوید که ممکن است از حیات‌وحش، گربه دیگر یا حتی یک سگ باشد که هر یک از آن‌ها ممکن است ناقل هاری باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: هیچ درمانی برای هاری در گربه ها وجود ندارد به همین دلیل است که واکسیناسیون هاری برای همه گربه‌های خانگی و اهلی کاملاً ضروری است و هر زخم گزش یا آسیب باید در اسرع وقت توسط دامپزشک درمان شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha