• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402050905333
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

زیارت عاشورا آثار سازنده فردی و یک جریان اعتقادی را به همراه دارد

زیارت عاشورا آثار سازنده فردی و یک جریان اعتقادی را به همراه دارد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: زیارت عاشورا آثار سازنده فردی، اجتماعی و یک جریان اعتقادی را به همراه دارد که پیوندی معنوی با خاندان عصمت و طهارت(ع) دارد.

حسین طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیام‌های نهفته در زیارت عاشورا، اظهار کرد: زیارت عاشورا در ابتدا حالت روشنگرایی نسبت به جریان عاشورا و توجه به سیدالشهدا دارد و اگر به زیارت عاشورا توجه کنیم عظمت اقدام امام حسین(ع) و اتفاقاتی که رخ داده است، بزرگی جریان کربلا را نیز مشخص می‌کند که در فراز «لقد عظمت الرّزیّه و جلّت و عظمت المصیبة» آمده است.

وی با بیان اینکه در جریان بزرگ کربلا دو گروه حق و باطل وجود داشت، افزود: این دو گروه به جریان کربلا جهت داده که در آخر هم برای امام حسین(ع) پیروزی را به همراه داشت و این امر جهتی است که در زیارت عاشورا دیده می‌شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: زیارت عاشورا یک خط فکری در این جریان است که اهل‌بیت(ع) این زیارت را به دیگران یاد می‌دادند تا متوجه این جریان نیز باشند. زیارت عاشورا آثار سازنده فردی، اجتماعی و یک جریان اعتقادی را به همراه دارد که پیوندی معنوی با خاندان عصمت و طهارت(ع) دارد. بنابراین افراد ائمه را الگوی خود قرار می‌دهند تا خود را هم فکر و هم سو با این جریان نشان دهند.

وی عنوان کرد: فراز «اللّهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا محمد و آل محمد و مَماتی مَماتَ محمد و آل محمد» نشان دهنده این جهت است که می‌گوید «خدواندا زندگی و حیات ما را، زندگی و حیات محمد و خاندانش قرار ده و مرگ ما را مرگ آنان نیز قرار ده». بنابراین واقعه عاشورا جریانی است که افراد می‌خواهند در این مسیر گام بردارند. 

طباطبایی خاطرنشان کرد: زیارت عاشورا الگوگیری را به همراه دارد و نشان می‌دهد که افراد هم می‌توانند از واقعه عاشورا الگو بگیرند. بنابراین زیارت عاشورا در فراز «فَاسْئَلُ اللّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَهِ اَوْلِیائِکُم» به آن نیز اشاره دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در فراز دیگر زیارت عاشورا که می‌گوید «َأنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْق فی الدُّنْیا وَالآخِرَهِ؛ مرا در دنیا و آخرت همراه شما (ائمه) کند تا نزد شما در دنیا و آخرت گام‌های راستینم استوار شود». بنابراین این فراز نشان دهنده این است که اگر صدای قافله حسین(ع) را می‌‏شنیدم لحظه‌‏ای در رسیدن به آن تردید نمی‏کردم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ارزش و اهمیت زیارت عاشورا همواره از سوی معصومین(ع) بیان شده و مورد تاکید بسیاری از افراد است؛ به گونه‌ای که امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند «امام حسین(ع) را با خواندن زیارت عاشورا از نزدیک و از راه دور می‌توان زیارت کرد».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha