• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402051005818
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

نسخه‌های مرگی که با نزاع پیچیده می‌شوند!

نسخه‌های مرگی که با نزاع پیچیده می‌شوند!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری خشونت و پرخاشگری یک معضل اجتماعی در جوامع به شمار می‌رود که بر زندگی افراد زیادی تأثیر می‌گذارد و خشونت‌های شدید علیه جان و مال افراد باعث ایجاد ترس در جامعه خواهد شد.

نزاع و درگیری یکی از مصادیق خشونت در جوامع بوده و پدیده‌ای اجتماعی است که در تمام دوره‌ها دیده می‌شود و همه ‌ساله بر اساس آمار و اخبار، تعدادی قربانی می‌گیرد.

نزاع‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری موجب جریحه دار کردن احساسات مردم شده است. چند روز گذشته نیز ستوان‌دوم «علی شوقی» هنگام دستگیری عاملان نزاع و درگیری طایفه‌ای در منطقه دیناران شهرستان اردل به شهادت رسید. 

حمیدرضا نظیفی مدیرکل پزشک قانونی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا در خصوص آمار نزاع در استان طی سه ماه ابتدایی سال‌جاری، گفت: طی این مدت ۲۱۷۷ فقره نزاع اتفاق افتاده که ۵۶۸ نزاع و درگیری مربوط به زنان و ۱۶۰۹  نزاع و درگیری مربوط به مردان بوده است.

وی افزود: در فروردین ماه سال جاری ۱۴۶ نزاع مربوط به زنان و ۴۹۲ نزاع مربوط به مردان، در اردیبهشت‌ماه ۱۸۳ نزاع مربوط به زنان و ۴۹۹ نزاع و درگیری مربوط به مردان بوده است.

نظیفی تصریح کرد:  در خردادماه امسال نیز  ۲۳۹ نزاع میان زنان و ۶۱۸ نزاع میان مردان اتفاق افتاده است.

مهشید سلیمانی، یک جامعه شناس در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نزاع دسته جمعی یکی از انواع خشونت در جوامع تلقی می‌شود و وقوع آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. طی وقوع نزاع بین جمعی از افراد جامعه درگیری فیزیکی به وجود می‌آید و موجب ضرب ‌وجرح و حتی قتل یک یا چند نفر می‌شود.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه نزاع دستی جمعی به عوامل مختلفی بستگی دارد، افزود: علل فرهنگی، پایبند بودن به تفکرات سنتی، ضعف کارایی دستگاه‌های فرهنگی، تعصبات قومی و قبیله‌ای و تداخل و تعارض فرهنگی، ضعف در ایجاد مجتمع‌های فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و مشخص نبودن مالکیت افراد بر زمین‌ها می‌تواند از دلایل نزاع دسته جمعی در استان باشد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه  نزاع دسته‌جمعی متاسفانه در برخی از مناطق چهارمحال و بختیاری دیده می‌شود، بیان کرد:  به دلیل اینکه  ساختار زندگی برخی افراد به صورت اجتماعی و قبیله‌ای است، نزاع دسته‌جمعی آن‌ها متأثر از نوع زندگی، خانواده، عشیره و قبیله و آب و هوا است.

سلیمانی با اشاره به اینکه طبق یک نظریه جامعه شناسی افرادی که در مناطق کوهستانی و سردسیر زندگی می‌کنند طبیعت سخت و خشن و روحیه مبارزه طلبی در آن‌ها بالاتر است، افزود: علاوه بر این گاهی تعصبات قومی و قبیله‌ای منجر به نزاع و درگیری می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری میزان خشونت و افسردگی نسبتا بالا است، عنوان کرد: باید سازمان بهزیستی با همکاری مراکز مشاوره دوره‌های کنترل خشم را به صورت رایگان برای همه افراد جامعه برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری تنها یک دوره کنترل خشم نمی‌تواند در جامعه تاثیر گذار باشد زیرا کنترل خشم یکی‌ از سخت‌ترین مهارت‌ها است، گفت: باید آموزش‌های کنترل خشم با تمرین و تکرار به مهارت تبدیل شوند تا ملکه ذهن افراد شده و به فراموشی سپرده نشوند. 

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی با اشاره به اینکه همکاری نهادهای فرهنگی اجتماعی با باریش سفیدان و بزرگان طایفه ضروری است، تصریح کرد: همکاری دو جانبه نهادهای فرهنگی با بزرگان طایفه می‌تواند به ترویج فرهنگ دوری از نزاع دسته جمعی کمک شایانی کند.

سلیمانی گفت: به دلیل شرایط مختلف فرهنگ، اقتصادی، شرایط خانوادگی، شرایط اقلیمی و شرایط روحی و عاطفی برخی، آستانه تحمل افراد کم شده و این مسائل منجر به خشونت‌های اجتماعی می‌شود.

سلیمانی خاطر نشان کرد: متاسفانه شرایط تفریحی و گردشگری برای همه افراد جامعه فراهم نیست، شهرداری‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن مبلمان و المان‌های شهری مناسب و برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح در پارک‌ها برای جوانان شرایط تفریحی مناسبی را ایجاد کنند تا افراد کمتر به سمت نزاع و درگیری پیش بروند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha