• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402051005915
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

دستورالعمل اجرایی گیاه پزشکی برداشت و پس از برداشت غده های سیب زمینی در مزارع آلوده صادر شد

دستورالعمل اجرایی گیاه پزشکی برداشت و پس از برداشت غده های سیب زمینی در مزارع آلوده صادر شد

ایسنا/اردبیل مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان از اجرای دستورالعمل گیاه پزشکی برداشت و پس از برداشت غده های سیب زمینی در مزارع با سابقه آلودگی به سفیدک دروغی خبر داد.

به گزارش ایسنا یحیی آذرمی گفت: با توجه به این که قارچ عامل بیماری سفیدک کرکی در مزارع آلوده در بقایای گیاهی و در غده‌های سیب‌زمینی آلوده باقی می‌ماند، در صورت عدم مدیریت بقایا و مهیا بودن شرایط آب و هوایی در سال زراعی آینده با شدت بیشتری در آن مزارع بروز خواهد کرد.

وی افزود: در صورتیکه غده‌های برداشت شده از این مزارع، آلوده به قارچ عامل بیماری باشد می تواند در شرایط انبار توسعه یافته و باعث پوسیدگی پس از برداشت شود.

آذرمی ادامه داد: رعایت موارد زیر برای پیشگیری از بیماری در سال‌ آینده و پوسیدگی غده‌ها در مراحل انبارداری ضروری می باشد:

۱. قطع آبیاری: برای تسریع تشکیل پوست غده حداقل دو هفته قبل از برداشت آبیاری مزرعه قطع شود.

۲.  جمع آوری اندام های آلوده هوایی بوته ها: قبل از برداشت سیب زمینی اندام های سبز آلوده (ساقه و برگ) قطع شده و بایستی  جمع آوری و از مزرعه خارج و بصورت اصولی امحاء شود تا از انتقال آلودگی از اندام های هوایی به غده ها جلوگیری گردد.

۳. امحاء بقایای گیاهی: برای پیشگیری از تشدید وقوع بیماری در سال زراعی آینده، لازم است بقایای گیاهی از جمله اندام‌های هوایی و غده‌های آلوده و غیر قابل فروش از سطح مزرعه جمع‌آوری و در محلی دور از مزرعه بصورت اصولی در عمق مناسب دفن و یا سوزانیده شود.

۴. برداشت محصول: بلافاصله پس از تشکیل پوست غده‌ها( دو هفته بعد از قطع آبیاری)، اقدام به برداشت شود تا از آلودگی‌های ثانویه غده‌ها به نماتد و قارچ‌های عامل پوسیدگی و آفات خسارتزای بید سیب زمینی، کرم مفتولی و طوقه‌بر جلوگیری شود. در صورتی که مزرعه به صورت لکه ای به بیماری آلوده شده باشد، ابتدا قسمت آلوده مزرعه برداشت شود و از مخلوط نمودن محصول قسمت آلوده مزرعه با محصول سالم  خودداری گردد.

۵. رطوبت خاک: رطوبت خاک در زمان برداشت محصول در حدی باشد که خاک به غده‌ها نچسبد و اصطلاحاً گاو رو باشد. عامل بیماری با خاک مرطوب به راحتی منتقل شده و در انبار باعث پوسیدگی غده‌ها خواهد شد.

۶. تفکیک غده‌ها: در زمان برداشت،کشاورزان سیب زمینی کار، بایستی آموزشهای لازم برای کارگران در خصوص اجتناب از برداشت وکیسه گیری غده‌های آلوده و ضربه خورده (زخمی) را بدهند.

۷. هوادهی غده‌ها: برای جلوگیری از پوسیدگی غده‌ها در شرایط انبار و حمل و نقل، غده‌های برداشت شده تا ۲ ساعت در سطح مزرعه رها شود و پس از آن کیسه‌گیری شود تا رطوبت سطح غده ها به حد اقل برسد.

۸. کیسه‌ برداشت: حتی الامکان از کیسه‌های درشت بافت (توری) برای جمع‌آوری و نگهداری محصول استفاده شود تا تهویه هوا امکان پذیر باشد. از کیسه‌های آرد و مستعمل  و آلوده به گل و خاک به هیچ عنوان استفاده نشود.

۹. انبارداری محصول: از انبار کردن محصول مربوط به مزارع با آلودگی بالا(بیش از ۵۰ درصد اندام-های هوای آلوده شده باشند) اجتناب گردد و محصول برداشت شده این مزارع بایستی در اسرع وقت روانه بازار شود. برای جلوگیری از پوسیدگی غده‌ها در شرایط انبار، لازم است، تهویه در انبار به خوبی صورت گیرد. از انباشته کردن بیش از حد کیسه‌های حاوی محصول روی هم اجتناب گردد. کیسه‌ها به نحوی چیده شود تا تهویه بین آن‌ها امکان پذیر باشد. از رها کردن غده¬های الوده در اطراف انبارها و جاده های بین مزارع خودداری گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha