• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402052516285
  • خبرنگار : 50455

برنامه عملیاتی مقابله با گرد و غبار در قم به زودی اجرایی می‌شود

برنامه عملیاتی مقابله با گرد و غبار در قم به زودی اجرایی می‌شود

ایسنا/قم در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم، اجرای هرچه سریع تر برنامه عمل دستگاه های اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان قم و تأمین اعتبارات لازم از سوی ستاد بحران کشور و دیگر نهادهای مرتبط به تصویب رسید.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم که امروز ۲۵ مردادماه با حضور محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، علی محمد طهماسبی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، معاونین استاندار و جمعی از مدیران کشوری و استانی برگزار شد، اجرای هرچه سریع تر برنامه عمل دستگاه های اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان قم و تأمین اعتبارات لازم از سوی ستاد بحران کشور و دیگر نهادهای مرتبط به تصویب رسید.

دستگاه های متولی برای احیای مراتع جهادی عمل کنند

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم، گفت: مطالعات لازم در راستای احیای دشت‌های قم انجام شده و قرار است ظرف یک هفته آینده وظایف هر کدام از دستگاه‌های متولی مشخص و برنامه عمل هرچه سریعتر اجرایی شود.  

وی بر ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه ها و نهادهای مرتبط در این حوزه تأکید کرد و گفت: دستگاه های متولی برای احیای مراتع و مقابله با ریزگردها باید جهادی و منسجم عمل کرده تا در آینده شاهد این حجم وسیع از خیزش گرد و غبار در استان قم نباشیم.  

بحران گرد و غبار در قم کاملا جدی است

احمد حاجی زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه افزایش تعداد روزهای ناسالم در قم کاملا جدی است، تصریح کرد: قم از نظر منابع آبی و آلودگی هوا وضعیت مناسبی ندارد و ادامه وضع موجود افق روشنی را نشان نمی دهد.  

وی با بیان اینکه اگر نسبت به مسأله گرد و غبار در قم توجه لازم صورت نپذیرد، به زودی آثار آن دامن گیر تهران نیز خواهد شد، عنوان کرد: متأسفانه به دلیل کاهش بارندگی ها و خشکسالی‌های مستمر و عدم تخصیص حقابه‌های زیست محیطی، وضعیت گرد و غبار بیش از همیشه مشکل ساز شده‌ است.

بحران گرد و غبار در قم نیازمند اقدام عاجل در سطح ملی است

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به روند مخاطره‌آمیز پدیده گرد و غبار، گفت: این بحران که مشکلات بسیاری را در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی بوجود آورده است، نیازمند اقدام عاجل در سطح ملی است.  

وی با بیان اینکه سال‌ها است حقابه‌های قانونی قم به این استان اختصاص نیافته است، اظهار کرد: اقدام دیرهنگام در رابطه با معضل گرد و غبار، می تواند آثار غیرقابل جبرانی را در عرصه های گوناگون به بار بیاورد.

در هر منطقه باید عامل اصلی بحران را هدف بگیریم

علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه در سطح کشور بیش از ۵۰۰ هزار هکتار منطقه غبارخیز وجود دارد، اظهار کرد: امکان نهال کاری در همه مناطق بحرانی به دلیل کمبود آب و اعتبارات وجود ندارد و در هر منطقه باید عامل اصلی بحران را هدف بگیریم.  

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی و تعیین تکلیف دستگاه های اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار، گفت: استان ها مکلف شده اند این موضوع را در اولویت قرار داده و استان قم نیز باید هرچه سریعتر برنامه عمل تدوین شده را اجرایی کرده تا اعتبارت لازم نیز به آن اختصاص یابد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha