• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402052817664
  • خبرنگار : 50570

کارگردان نمایش «دایره»:

دایره؛ نمایشی که در قالبی جدید به مفاهیم دینی می‌پردازد

دایره؛ نمایشی که در قالبی جدید به مفاهیم دینی می‌پردازد

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش دایره گفت: دایره نمایشی در قالب تعزیه بود که با حذف کلام، استفاده از موسیقی خراسانی و تصویر در ظاهر تفاوت اساسی با شکل معمول تعزیه داشت.

رضا عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایش دایره اظهار کرد: دایره نمایشی در قالب تعزیه است که با حذف کلام و استفاده از موسیقی خراسانی و تصویر در ظاهر تفاوت‌های اساسی با شکل معمول تعزیه دارد.

وی اضافه کرد: در نمایش دایره ۵ مورد از فرازهای تعزیه که شامل ورود کاروان امام حسین(ع)، ماجرای حر، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، شهادت حضرت علی اصغر و در انتها شهادت امام حسین(ع) و خیمه‌سوزی است را اجرا می‌کنیم.

عرفانی ادامه داد: دایره نمایشی با ‌محتوای مذهبی و ظاهری متفاوت از آن است که به صورت همزمان در تهران، مشهد و هفت شهر خراسان رضوی روی صحنه می‌رود و برای اجرای نمایش در هر شهر از بازیگران همان منطقه استفاده شده است.

کارگردان نمایش دایره در خصوص استقبال مخاطبان از این نمایش عنوان کرد: خوشبختانه با شروع اجراها استقبال‌ها در تهران، مشهد و شهرستان‌ها بسیار راضی‌کننده بود و با واکنش‌های خوبی از سمت مخاطبان به ویژه مخاطب حرفه‌ای تئاتر روبه‌رو بودیم. مخاطبان نمایش معتقد بودند که نمایش دایره در ظاهری جدید و نو اما بدون کلام و شعارزدگی افراد را به ماجرای اصلی وصل می‌کند.

عرفانی در خصوص شیوه اطلاع‌رسانی نمایش دایره خاطرنشان کرد: تبلیغات نمایش بیشتر به ‌صورت مجازی و گروهایی که به آن‌ها دسترسی داریم، انجام می‌شود. در حقیقت اطلاع‌رسانی به همان شیوه قدیمی انجام می‌شود و سعی کرده‌ایم روی حضور افراد متخصص و حرفه‌ای تئاتر زمان بگذاریم تا نمایش را نقد و بررسی کنند.

وی در مورد حمایت‌های صورت گرفته از این نمایش اضافه کرد: نمایش دایره مورد حمایت هیچ ارگانی قرار نگرفته و تنها حوزه‌ هنری خراسان رضوی برای سالن اجرای نمایش به گروه ما کمک کرده و قول‌هایی برای کمک مالی به گروه داده‌اند که بسیار ناچیز است.

دایره؛ نمایشی که در قالبی جدید به مفاهیم دینی می‌پردازد

کارگردان نمایش دایره با اشاره به وضعیت این روزهای تئاتر کشور اظهار کرد: وضعیت این روزهای تئاتر کشور خوب نیست و مخاطب تئاتر بسیار کم شده است؛ این اتفاق در شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها نیز دیده می‌شود.

عرفانی ادامه داد: نمایش دایره اولین تجربه اجرای همزمان در ۸ شهر کشور بود و من به همراه گروه این نمایش تجربه‌ای فوق‌العاده ار همکاری با یکدیگر داشتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha