• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402053019025
  • خبرنگار : 50176

سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان:

بخش فناوری باید در برنامه‌های توسعه‌ای مد نظر قرار گیرد

بخش فناوری باید در برنامه‌های توسعه‌ای مد نظر قرار گیرد

ایسنا/لرستان سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان گفت: بخش فناوری به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها باید در برنامه‌های توسعه‌ای مد نظر قرار گیرد.

دکتر فرهاد فرامرزیان در نشست تخصصی بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه‌های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم که با حضور دکتر رضا سپهوند، معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی سازمان پژوهش‌­های علمی و صنعتی ایران، دکتر حامین احمدی مشاور رئیس و مدیرکل حراست سازمان پژوهش‌­های علمی و صنعتی ایران و جمعی از مسئولان و اساتید و نخبگان دانشگاهی برگزار شد، بیان کرد: در اقتصادهای دانش بنیان، علم و فناوری اهمیتی برتر از کار و سرمایه یافته است.

وی ادامه داد: از این رو اکنون راهبردهای کلان علم و فناوری در سطوح ملی و بین‌­المللی با دقت بررسی و در چارچوب طرح­‌های میان مدت و بلندمدت، تدوین، اجرا و پایش می­‌شود.

فرامرزیان یادآور شد: نکته مهم، درک واقعی و بی طرفانه نقطه عزیمت و وضع موجود است که پایگاه علم و فناوری کشور نامیده می­‌شود.

سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد: هدف از نشست حاضر در وهله نخست بررسی جایگاه علم و فناوری در برنامه‌­های توسعه­‌ای کشور و سپس بیان پیشنهادهایی برای درج در بخش علم و فناوری برنامه­‌های توسعه است.

فرامرزیان یادآور شد: با توجه به اهمیت و نقش مهم فناوری در توسعه و رشد اقتصادی هر کشور و با توجه به ضرورت افزایش، رشد، جهش و رونق تولید در کشور، آنگونه که در چندین سال اخیر مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی نیز بوده لازم است بخش فناوری به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در برنامه‌های توسعه‌ای مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در واقع برای افزایش سطح فناوری در بنگاه‌های تولیدی و صنایع کشور بایستی سیاست‌های جدی در نظر گرفت.

وی افزود: ارتقای فناوری‌های تولید حدود ۱۰ سال است که تحت عنوان اقتصاد دانش‌بنیان در کشور دنبال می‌شود و می­‌بایست حرکت کشور به سمت تحقق اقتصاد دانش ­بنیان در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار گیرد.

گفتنی است در پایان این جلسه پیشنهادات زیر مطرح شد.

برای ارتقای نظام نوآوری در سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه، لازم است تا اصلاحاتی را در این برنامه ترتیب داد. برنامه‌ریزی برای تجاری‌سازی پتنت و توجه بیشتر به شاخص‌های کمی ارتباط با صنعت و دانشگاه می‌تواند در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و تبدیل علم به ثروت مؤثر باشد.

به منظور ارتقا دانش و همچنین سواد هوش مصنوعی در میان دانش آموزان و دانشجویان، وزاتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی انجام پذیرد.

تدوین سرفصل‌ها و محتوای آموزش هوش مصنوعی و کاربردهای گوناگون آن منطبق با سطح فهم دانش­آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، تدوین محتوا و برگزاری دوره‌های تخصصی مهارتی هوش مصنوعی با هدف تربیت متخصصان کاربردی در رشته مهندسی هوش مصنوعی، حمایت از اجرای طرح‌ها و پروژه‌های میان رشته‌ای به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در سایر حوزه‌ها، فراهم آوردن امکانات استفاده از ابزارهای هوشمند و به روز برای دانش آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، به منظور تقویت تجاری سازی و فناوری از صندوق­های پژوهشی و نوآوری حمایت گردد.

با هدف تسهیل و توسعه ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و شبکه فن بازار ملی ایران استقرار شرکت­های خصوصی فناوری در تشکیلات وزارت علوم گسترش بیشتر یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha