• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402053019441
  • خبرنگار : 50604

مدیرکل غله پاسخ داد؛

چرا گندم مرغوب گلستان گران‌تر نیست؟

چرا گندم مرغوب گلستان گران‌تر نیست؟

ایسنا/گلستان بنا بر اعلام کارشناسان گندم استان گلستان با کیفیت ترین گندم در سطح کشور است، به همین دلیل کشاورزان گلستانی انتظار دارند محصول تولیدی آن‌ها با قیمت بالاتری محاسبه شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در نشست صمیمانه با معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گلستان، سردبیر و هیئت تحریریه ایسنا با اشاره به اینکه امسال ۵۳ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان گلستان خریداری شده است، اظهار کرد: کل گندم خریداری شده به ارزش ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که تا امروز رقم پرداختی ما به کشاوران ۵ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است، گفت: بنا بر اعلام بسیاری از کارشناسان، استان گلستان از نظر کیفیت گندم تولیدی مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان توضیح داد: گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

چرا گندم مرغوب گلستان گران‌تر نیست؟

منچهری در پاسخ به این سؤال که چرا علی رغم کیفیت بالاتر گندم استان گلستان، این محصل با قیمت بالاتری نسبت به گندم دیگر مناطق کشور خریداری نمی‌شود، گفت: گندم مانند برنج که دارای ارقام مختلف نظیر طارم، شیرودی، فجر و ندا بوده و هر رقم برنج بر حسب کیفیت، قیمت متفاوتی دارد، نیست، بلکه فقط یک نوع گندم داریم و برای تشخیص کیفیت آن نیازمند دستگاه‌های کنترل کیفیت گندم «NIT» هستیم.

وی با توضیح اینکه دستگاه آنالیز کیفیت گندم در مدت چهار الی پنج ثانیه کیفیت گندم را مشخص می‌کند، افزود: هر دستگاه کنترل کیفیت گندم «NIT» بیش از ۴ میلیارد تومان قیمت دارد و خرید این دستگاه برای ۱۰۰ مرکز خرید استان هزینه بسیار زیادی را به دولت تحمیل می‌کند که عملاً امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی تصریح کرد: هر چند کیفیت محصولات کشارزی بسیار مهم است اما در حال حاضر با توجه به مسأله تحریم‌ها، هدف‌گذاری دولت بر روی افزایش کمیت گندم‌های تولیدی و رسیدن به خودکفایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha