• پنجشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402060201072
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

ضرورت هم افزایی بین سازمانی برای پیشگیری از روند رو به رشد بیماری تب مالت

ضرورت هم افزایی بین سازمانی برای پیشگیری از روند رو به رشد بیماری تب مالت

ایسنا/آذربایجان شرقی جلسه گروه کاری سلامت و امنیت غذایی آذربایجان شرقی و کمیته صیانت از حقوق مردم در سلامت با محوریت بیماری تب مالت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان در این جلسه گفت: برای اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماری تب مالت اقداماتی توسط معاونت بهداشتی و گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر در زمینه مراقبت و پیشگیری از بیماری تب مالت از جمله نظارت و کنترل فرآورده‌های خاص دامی در سطح عرضه، بهداشت فردی، بهداشت محیطی، بازدید بهداشتی از کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها، بستنی فروشی‌ها شناسایی کارگاه‌های غیر مجاز و... انجام شده است.

محمد قنبری در خصوص فعالیت‌های این مرکز در سال گذشته افزود: در طول سال گذشته ۹۸۸ مورد بازدید مشترک با دامپزشکی در خصوص محصولات لبنی و گوشتی در سطح عرضه، ۴۱موارد تخلف گزارش شده به دامپزشکی در خصوص عرضه شیر و لبنیات مشکوک، ۹۶ موارد برخورد با بستنی فروشی‌های استفاده کننده از شیر خام و ۱۱۴ مورد برگزاری جلسات آموزشی برای اصناف عرضه کننده محصولات لبنی انجام شده است.

کریم گرامی کارشناس زئونوز مرکز بهداشت استان، نیزبا اشاره به اینکه بیماری تب مالت یک بیماری هزار چهره است افزود: با توجه به آمارها و اطلاعات موجود در سامانه سیب، در طی ده سال اخیر میزان بروز تب مالت در کشور روند افزایشی داشته است.

وی موارد بروز تب مالت استان از سال ۸۵ تا سال گذشته را ۲۰۵۶ مورد اعلام کرد گفت: در راستای کنترل این بیماری مرکز بهداشت استان اقدام به تشکیل کمیته زئونوز، تشکیل جلسات آموزشی، آموزش از طریق صدا و سیما، استخراج داده‌های بیماران تب مالت ثبت شده برای برنامه ریزی و ... کرده است.

یوسف رمضانی، مدیر غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این جلسه در خصوص شیر پزها و کارگاه‌های لبنیاتی با تاکید بر نگهداری سه تا ۵ ماهه قبل از مصرف پنیرهای سنتی گفت: در استان ۱۶۰ کارگاه پنیر سازی وجود دارد و مجوز برای کارگاه‌های لبنی و برای پنیرهای گوسفندی صادر شده است که از این تعداد ۱۳۰ کارگاه فعال و مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند و بقیه در حال مجوز گیری هستند.

وی در خصوص استفاده از پنیر گفت: وقتی قالب‌های پنیر در حلب آماده می‌شود به مدت ۵ ماه قرنطینه گذاری باید انجام شود تا در سایه عمل تخمیر میکروب‌های احتمالی از جمله بروسلا از بین برود و مسئولین فنی واحدهای تولیدی و معاونت غذا و دارو مورد پایش قرار داده و نباید قبل از اتمام قرنطینه به مصرف خوراکی برسد.

جعفر شیرازی، رئیس اداره مبارزه با بیماری اداره دامپزشکی استان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات اداره دامپزشکی گفت: یکی از روش‌های کنترل تب مالت حمایت از دامداران، برای معدوم سازی دام آلوده به این بیماری است و جمعیت دامی استان سیال و متغییر بوده و وابسته به فصل، شرایط اقلیمی، بارندگی و ... است.

وی با بیان اینکه واکسن تب مالت هزینه‌ای ندارد و رایگان است افزود: همانطور که پیشگیری بهتر از درمان است در بحث واکسیناسیون دام‌ها باید سرمایه گذاری بیشتری انجام داد چون مخزن بیماری تب مالت دام است و اقدامات اولیه باید در دام‌ها انجام شود.

وی تشکیل اکیپ غربالگری، پلاک کوبی دامها، هماهنگی با کشتارگاه برای کشتار دامهای آلوده و... را از اقدامات اداره دامپزشکی استان عنوان کرد.

رضا مندی، کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان گفت: هدف از کارگروه استانی تلاش در راستای بهبود کیفیت شیرخام و ساماندهی شیر سراها، ممنوعیت عرضه شیرخام در واحدهای لبنیات سنتی و گاوداری‌های شیری، تشریح اهمیت شیر به عنوان غذای سلامتی در تغذیه خردسالان و کلیه گروه‌های سنی به عنوان غذای سلامتی و تبدیل استان به قطب صادرات فرآورده‌های لبنی است.

سعید نوری، معاون مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه این بیماری از راه‌هایی مانند مصرف لبنیات آلوده، اسنتشاق و یا تماس مستقیم منتقل می‌شود، گفت: عوارضی از جمله مننژیت و ضایعات مغزی دارد که قلب، سیستم تنفسی و تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: میزان تولید شیر استان در ۵ ماهه اول سال ساری بالغ بر ۲۸۳۰۶۵ تن است و استان ما در تولید شیر رتبه ۶ کشوری را دارد و ۵ درصد سهم تولید شیر در کشور را استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است.

وی اقدامات پیشگیری این مجموعه در راستای پیشگیری ازبیماری تب مالت را عدم استفاده از آغوز و شیر خام دام، استفاده از دستکش هنگام دوشیدن شیر و سقط جنین دام، استفاده از ماسک موقع نظافت دامداری، بهداشتی نمودن جایگاه دام و محل شیر دوشی، جوشاندن شیر به مدت پانزده دقیقه و... اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha