• شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402060402109
  • خبرنگار : 50622

 رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج:

اغذیه‌ فروشی‌های سیار کرج ‌باید ساماندهی شوند

اغذیه‌ فروشی‌های سیار کرج ‌باید ساماندهی شوند

ایسنا/البرز رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج با اشاره به افزایش اغذیه فروش‌های سیار در سطح استان گفت: غذاهای تهیه شده در  اغذیه‌ فروشی‌های سیار بدون نظارت بهداشتی تهیه و فروخته می‌شود و ضروری است برای تامین سلامت مردم، ساماندهی شوند.

کاظم دهقان دره شیری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بسیاری از این خودروها، فاقد سیستم سرمایشی برای نگهداری مواد غذایی‌شان هستند و سیستم آب و شستشوی آنها شامل یک مخزن و یک پمپ است که  فاضلاب خروجی شان  هم  در سطح شهر و یا جوی‌ها رها می‌شود، بنابراین فعالیت به این شکل قطعاً به سلامت مردم و شهر آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: اغذیه فروشی‌های سیار در سطح استان البرز واحد صنفی نیستند و مجوزی هم  ندارند، از این رو بر تهیه غذاهای آنها  نظارتی‌ نمی‌شود. این مشاغل از نظر دارایی، عوارض و تعزیرات هم مسئولیتی ندارند و به سادگی با ایستادن در یک محل مثل پارک‌ها، چهارراه‌ها و مکان‌های پر تردد، اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند. به همین دلیل با تاکید بر اهمیت سلامت شهروندان  ساماندهی این مشاغل یکی از اولویت‌های این اتحادیه است.

دهقان ادامه داد: در قانون آمده افراد می‌توانند واحد صنفی سیار داشته باشد، اما به شرط اینکه تولیدش در واحد صنفی نزدیک  به خودرو انجام شود. از سوی دیگر حمل و نقل مواد غذایی شرایط و ضوابط بهداشتی خاصی دارد که باید از خودروهای بهداشتی استفاده شود، متاسفانه در اغذیه فروشی‌های سیار این مسائل رعایت نمی‌شود و تمام مراحل نگهداری، تولید، توزیع و فروش در همین خودروها و بدون ضوابط بهداشتی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج خاطرنشان کرد: قطعا با در نظر گرفتن ضرورت تامین معاش، این افراد شرایطشان به گونه‌ای بوده که به این شغل روی آورده‌اند.  از این رو اتحادیه با اصل کار اغذیه فروشی سیار مشکلی ندارد، ولی چه بهتر که ساماندهی شده و تحت نظارت و دستورالعمل‌های خاص و تایید شده فعالیت کنند. اتحادیه طی اقداماتی که در این زمینه انجام داده به دنبال جمع‌آوری اغذیه فروشی سیار نیست، بلکه می‌خواهد با ساماندهی آنها، هم‌ شرایط بهتری را برای ارایه خدماتشان به شهروندان فراهم آورد و هم موضوع سلامت غذایی شهروندان را تامین کند.

این مسئول اظهار کرد: فضای واحدهای صنفی ما با توجه به نوع کارشان، باید بزرگ باشد پس طبیعتاً اجاره‌بهای بالایی را هم می‌پردازند. از طرف دیگر هزینه‌های جانبی زیادی هم دارند که اینها در محاسبه مالیاتی اصلا دیده نمی‌شود و فقط  فروش ملاک است، ضریب دارایی صنف اغذیه فروشان خیلی بالاست و منصفانه نیست.  ما این اعتقاد را داریم که مالیات باید پرداخت شود چرا که با صرف آن جهت آبادانی و رشد صنعت، منفعت آن شامل حال خودمان خواهد شد. اما یکی از وظایف اتحادیه‌ها ، حمایت از واحدهای صنفی تحت نظارت و طرح مشکلات آنها به سطوح بالاتر و تلاش برای حل آن است.

وی درخصوص چالش‌های تهیه مواد اولیه صنوف تحت پوشش این اتحادیه  افزود: اجناس مورد نیاز ما از کالاهای اساسی کشور شامل روغن،آرد، گوشت، مرغ و.. است که نوسان قیمت زیادی دارند. کاسب نمی‌تواند یک یا دو ماه روی یک قیمت بماند و این موضوع باعث شکایت و نارضایتی مشتریان می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha