• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402060502702
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معضلاتی که با کمک دانشجویان جهادگر کم رنگ می‌شود

معضلاتی که با کمک دانشجویان جهادگر کم رنگ می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی مردم مناطق محروم می‌توانند با کمک جهادگران جوان دانشجو که در تمام زمینه‌ها نقش جهادی در محیط روستا را برعهده دارند ضمن ایجاد رونق، گسترش و به‌روز کردن فعالیت‌های خود، بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی که ریشه در فقر دارند را به حداقل برسانند.

تابستان فرصت مناسبی برای برخورداری از تخصص و مهارت دانشجویان جوان در محرومیت زدایی از روستاهاست که باید از این تخصص در راستای پاک کردن چهره محرومیت از مناطق مختلف استفاده کرد. ظرفیتی که اگر نادیده گرفته شود به معنای نادیده گرفتن تخصص‌ها و نیروی جوانی است.

از سویی دیگر، مردم مناطق محروم می‌توانند با کمک جهادگران جوان که در تمام زمینه‌ها نقش جهادی در محیط روستا را برعهده دارند ضمن ایجاد رونق، گسترش و به‌روز کردن فعالیت‌های خود، بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی که ریشه در فقر دارند را به حداقل برسانند.

جهاد تبیین و امیدآفرینی را در دستور کار داریم 

سید مصطفی موسوی زاهد، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان‌ جنوبی در خصوص برنامه‌های جهادی دانشجویان گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تابستان امسال برنامه‌های متعددی برای دانشجویان دانشگاه‌های استان پیش‌بینی شده و اکنون 150 نفر از دانشجویان استان به اردوهای جهادی تابستان اعزام شده‌اند تا رفع محرومیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه اعزام دانشجویان به طرح ولایت کشوری از دیگر برنامه‌های پیش‌رو است، افزود: تابستان امسال حدود ۱۵ گروه جهادی دانشجویی به مناطق مختلف استان برای خدمات‌رسانی به محرومان و اقشار آسیب‌پذیر اعزام شدند.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه همچنین برای دانشجویان ورودی جدید در حال برنامه‌ریزی برای برنامه‌های جدید هستیم، تصریح کرد: امسال سازمان برنامه ویژه‌ای را برای دانش آموزانی در نظر گرفته که سال آینده وارد دانشگاه می‌شود که این‌ها به بسیچ دانشجویی می‌شوند.

موسوی زاهد با بیان اینکه دانشجویان استان پروژه‌هایی را در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه پیش گرفته‌اند، ادامه داد: این افراد پروژه‌هایی چون تعمیر مساجد و رفع محرومیت از مناطق محروم را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که مدنظر ماست جهاد تبیین است، افزود: جهاد تبیین در محیط روستا با اعزام سخنران و هادی سیاسی دنبال می‌شود و امیدآفرینی در روستاها نیز از دیگر مباحث است.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه برای برنامه‌های آینده ارتباط گیری لازم با فرمانداران صورت گرفته تا مناطق کم برخوردار را به ترتیب پروژه‌ها معرفی کنند، ادامه داد: امیدواریم به سمت محرومیت‌زدایی ناشی از برنامه‌های جهادی پیش رویم.

موسوی زاهد ادامه داد: دانشجویان ظرفیت مناسبی برای رفع محرومیت هستند و توانمندسازی یکی از اجزای اصلی رسیدن به توسعه پایدار و به معنای بهبود عملکرد است که در نتیجه به پرورش یک تخصص منجر می‌شود. این امر باید با کمک دانشجویان متخصص و جوان صورت گیرد.

معضلاتی که با کمک دانشجویان جهادگر کم رنگ می‌شود

 مزایای حرکت‌های دانشجویی در روستاها محسوس است

سردار محمدرضا مهدوی، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌ جنوبی، نیز در بازدید از گروه‌های جهادی دانشجویی مستقر در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه، گفت: حرکت‌های جهادی دانشجویی مزایای بسیار خوبی برای جهادگران دارد.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه دانشجویان مدیران آینده فرهنگ و آموزش در کشور هستند، بیان کرد: دانشجویان به ویژه دانشجو معلم‌ها که پس از اتمام دوران تحصیل وارد چرخه کار و آموزش در کشور می‌شوند، به واسطه شناختی که دانشجویان جهادگر در دوران خدمات جهادی از مناطق مختلف و محروم کشور و سطح دانش جامعه کسب می‌کنند، در آینده شغلی خود به راحتی و با تجربه کافی می‌توانند این مسائل را رفع کند.

مهدوی، به ثواب و اجر معنوی بالای خدمات جهادی اشاره کرد و افزود: اردوهای جهادی به لحاظ دنیوی یک دوره کارورزی و حرکت میدانی برای دانشجویان در راستای تطبیق دانش آموخته شده در قالب طرح‌ها و پایان نامه‌ها با وضعیت موجود و رفع چالش‌ها و مشکلات است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌ جنوبی به خدمات پزشکی ارائه شده توسط پزشکان جهادگر کشور در مناطق مرزی و محروم استان در طول سال اشاره کرد و گفت: بسیاری از مراجعات به این پزشکان که بیماری آن‌ها در این مناطق قابل درمان نیست توسط پزشکان به مطبشان در تهران یا سایر استان‌ها جهت درمان به صورت رایگان یا حداقل مبالغ دعوت می‌شوند.

وی بیان کرد: یکی از برکات اردوهای جهادی این است که ما را با واقعیت‌های جامعه به شکل میدانی آشنا می‌کند، وقتی که واقعیت‌ها به دست می‌آیند از تجربه جهادی به نفع مردم در حل مشکلات آن‌ها استفاده می‌شود.

مهدوی خطاب به دانشجویان جهادگر، اظهار کرد: امروز دغدغه و مشغله‌های زندگی شهری شاید امکان فکر کردن به مشکلات و مسائل نیازمندان را به بسیاری از افراد ندهد، اما جهادگران به واسطه حضورشان در مناطق محروم و کم برخوردار کشور با مشکلات، معضلات، آسیب‌ها و کمبودهای این مناطق آشنا می‌شوند. بسیاری از فرزندان همین روستاها و مناطق محروم اگر حمایت آموزشی و تحصیلی صحیحی شوند قطعاً به مدارج عالی و مدیریتی در آینده می‌رسند همان طور که قبلاً بوده است.

تابستان ۴۵۴ جهادگر در نقاط محروم خراسان‌جنوبی گذشت

مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی نیز به رسانه‌های گروهی گفت: از ابتدای تابستان تاکنون، ۴۵۴ جهادگر تابستان خود را در نقاط محروم این استان سپری و در عرصه‌های عمرانی، پزشکی، فرهنگی و مذهبی فعالیت کردند.

وی اظهار کرد: اردوهای جهادی تمرینی برای جهاد در زندگی است و این توصیفی زیباست که ما را ناخودآگاه به یاد دلاوری‌های بچه‌هایی می‌اندازد که امروز خاطرشان برای ما الگو و نوری است در مسیری که امید است همه ما ادامه‌دهنده راه آن‌ها باشیم. 

هنری با بیان اینکه خودسازی و نزدیکی به خدا در اردوهای جهادی بیش از هر فضای دیگری قابل تحقق است، افزود: خداوند در قرآن وعده‌های الهی برای جهادگران داده است، جهادی که نه تنها سبب آبادانی، رشد فرهنگی و محرومیت‌زدایی از چهره نقاط محروم کشور می‌شود بلکه در آینده امور اجرایی کشور به دست مدیرانی با روحیه جهادی و بسیجی سپرده می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌ جنوبی گفت: جهادگران در استان خراسان‌ جنوبی در قالب اردوهای جهادی تاکنون اقدامات ارزشمندی را در راستای رفع مشکلات و کمبودهای مناطق محروم به سرانجام رسانیده و با این اقدامات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌اند. 

هنری افزود: در سال‌های گذشته جوانان انقلابی کشورمان به فرمان مقام معظم رهبری به شکوفایی رسیده و تبدیل به جبهه‌هایی از جبهه‌های انقلاب شده که در آن نمایان شدن اخلاص این جوانان، سازندگی نقاط محروم کشور و خودسازی را رقم می‌زند و بسیار خرسندیم که میزبان گروه جهادی سیدالشهدا(ع) از دبیرستان ریان تهران هستیم که این گروه جهادی به‌مدت پنج روز در شهرستان زیرکوه مستقر هستند. 

وی با بیان اینکه گروه جهادی سیدالشهدا(ع) در روستاهای اسفاد، چاه‌پایا، میرآباد فعالیت داشتند، افزود: این گروه جهادی حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار دادند. این گروه جهادی دانش‌آموزی که متشکل از ۴۰ نفر است در انجام چهار پروژه عمرانی از قبیل احداث آبشخور دام، بتن‌ریزی کف مدرسه، احداث ۲۰۰ متر کانال آب کشاورزی، همکاری در حصارکشی مدرسه، برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی مشارکت دارند. 

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی، ۱۵۰ بسته لوازم‌التحریر و بیش از ۲۰۰ بسته پوشاک از دیگر اقدامات این گروه جهادی است و از ابتدای تابستان امسال تاکنون شش گروه جهادی میهمان از دانشگاه‌های شریف، شهید رجایی، دانشگاه جامع رضوی، گروه جهادی شهید وزوایی، نوآوران سلامت و دبیرستان سیدالشهدا(ع) میهمان خراسان‌جنوبی بوده و از ابتدای تابستان تاکنون میزبان ۴۵۴ جهادگر میهمان در استان بودیم که در عرصه‌های عمرانی، پزشکی، فرهنگی و مذهبی فعالیت کردند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha