• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402060603792
  • خبرنگار : 50471

وجود ۲۵۳ گونه جانوری در «ملوسان» نهاوند

وجود ۲۵۳ گونه جانوری در «ملوسان» نهاوند
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نهاوند از وجود ۲۵۳ گونه جانوری و ۱۵۲ گونه گیاهی در منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند خبر داد.

عزیز قیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه حفاظت‌شده ملوسان نهاوند در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی شهر نهاوند قرار دارد و بیش از ۱۰ هزار هکتار مساحت دارد. این منطقه از سال 73 به‌عنوان منطقه تیراندازی و شکارممنوع معرفی‌شده و پس از ۱۶ سال در سال 89 به منطقه حفاظت‌شده ارتقاء سطح یافته است.

وی با بیان اینکه در این منطقه که دارای اقلیم بسیار مناسبی است گونه‌های مختلفی از جانوران وحشی و گیاهان وجود دارد که در غنای تنوع‌زیستی آن نقش مهمی ایفا می‌کنند، افزود: پوشش گیاهی منطقه دربرگیرنده ۱۵۲ گونه گیاهی اعم از ۱۳۸ گونه علفی، سه گونه درختی، ۹ گونه درختچه‌ای و ۱۲ گونه بوته‌ای است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند با اشاره به گونه‌های جانوری منطقه ملوسان، اضافه کرد: در ضمن در این منطقه ۲۵۳ گونه جانوری شامل پنج رده جانوری اعم از ۳۴ گونه پستاندار، ۱۶۴ گونه پرنده، ۳۴ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی زیست می‌کنند.

به گفته وی، از پرندگان این منطقه نیز می‌توان به انواع عقاب‌ها مثل دوبرادر، تالابی، شاهی، سارگپه، پیغو و سایر پرندگان شکاری از جمله دلیجه، قرقی، بحری و بالابان اشاره کرد.

قیاسی یادآور شد: با توجه به اینکه در منطقه مذبور ۳۴ گونه پستاندار مثل گرگ، کفتار، خرگوش، خفاش نعل اسبی، روباه و شغال وجود دارد اما شاخص‌ترین گونه حفاظت‌شده منطقه قوچ و میش است.

وی با اشاره به اهمیت وجود قوچ و میش در این منطقه گفت: جمعیت مورد مشاهده در منطقه مذبور روزانه توسط مأموران اجرایی و گارد محیط‌زیست که همانا محیط‌بانان هستند، شمارش و در دفتر شرح وقایع ثبت می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند تأکید کرد: همچنین به‌طور رسمی و تخصصی در هر سال حداقل دو بار در بهار و زمستان وحوش شاخص منطقه مورد سرشماری قرار می‌گیرند تا در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های موردنظر لحاظ شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حسب سرشماری به‌عمل‌آمده ۳۰ درصد افزایش گونه قوچ و میش را در منطقه داشته‌ایم که این اتفاق با وجود خشکسالی‌های دو سال اخیر بوده و از سویی این اتفاق بیانگر حفاظت شبانه‌روزی خوب محیط‌بانان خدوم و جان‌نثار منطقه است.

قیاسی در ادامه بیان کرد: این افزایش جمعیت وحوش همچنین نشانگر فهم و بینش بالای شهروندان دوستدار تنوع زیستی و به ویژه ساکنان روستاهای پیرامون منطقه است.

وی از کلیه شهروندان فهیم و دوستدار محیط‌زیست، اهالی طبیعت‌دوست و حامی وحوش روستاهای داخل و حاشیه منطقه و تمامی مردم تقاضا کرد: در حفظ حیات‌وحش، محیط‌زیست را مساعدت و یاری رسانند چرا که آنچه که هست متعلق به خود این مردمان فرهیخته است و بیاییم همه با هم در حفظ و حراست از محیط‌زیست شهر و منطقه و کشورمان کوشا باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha