• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402060704343
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل استاندارد گیلان عنوان کرد

کد ۱۰ رقمی استاندارد نشان دهنده اصالت کالا است/ خط قرمز سازمان ملی استاندارد، امنیت مردم است

کد ۱۰ رقمی استاندارد نشان دهنده اصالت کالا است/ خط قرمز سازمان ملی استاندارد، امنیت مردم است

ایسنا/گیلان مدیرکل استاندارد گیلان، نشان استاندارد همراه با کد ۱۰ رقمی را به معنی اصالت کالا دانست و متذکر شد: اگر کد ۱۰ رقمی مذکور به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک شود، اصالت یا عدم اصالت آن کالا مشخص خواهد شد.

مجتبی معصوم نژاد در حاشیه حضور در دفتر تحریریه خبرگزاری ایسنای گیلان، با اشاره به بازنگری قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در سال ۹۶، اظهار کرد: طبق ماده ۳ قانون مذکور، سازمان ملی استاندارد مرجع رسمی حاکمیتی در کشور می‌باشد که عهده‌دار سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در داخل کشور تولید یا ارائه و یا به کشور وارد و یا از کشور صادر می‌شود.

وی سازمان استاندارد را یک دستگاه نظارتی دانست که به عنوان ضابط قضایی در بخش های سلامت و امنیت کالا و خدمات با محوریت نمونه برداری و بازرسی و... ورود می کند و افزود: خط قرمز سازمان ملی استاندارد، امنیت مردم است.

مدیرکل استاندارد گیلان، نشان استاندارد محصولات غذایی و کالاهای خدماتی را جزو استانداردهای اجباری دانست و تصریح کرد: استاندارد خدمات طی سال های گذشته مغفول مانده بود، اما طی یک سال اخیر در بخش خدمات هم ورود پررنگ تری داریم و از مهرماه امسال، استاندارد هتل ها و مهمان سراها و زائرسراها نیز در کشور اجباری خواهد شد.

معصوم نژاد با بیان اینکه در حال بازسازی استاندارد برخی از خدمات هستیم، اضافه کرد: در بخش واردات و صادرات، با توجه به نیازهای کشور و شرایط تحریم های ظالمانه، شاهد نقش آفرینی مهم استاندارد هستیم.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل ارزیابی انطباق خودروهای دست دوم در راستای سیاست های دولت سیزدهم و رونمایی از این دستورالعمل در هفته دولت سال جاری، عنوان کرد: در حال حاضر مشخص است که چه خودروهایی با چه شرایط و ضوابطی مورد تایید استاندارد قرار می گیرد. در دستورالعمل مذکور به صراحت اعلام شده که گواهی انطباق برای خودروها باید طی ۲۴ ساعت کاری صادر شود و این موضوع به تمام استان های مرزی از جمله گیلان ابلاغ شده است.

مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اینکه در استان پنج مرز فعال شامل زمینی، ریلی و دریایی در آستارا، انزلی و منطقه آزاد داریم، گفت: دامنه کاری سازمان ملی استاندارد به صورت پیوسته بوده و بازه زمانی محدود ندارد.

وی همچنین از ساماندهی ثبت نام کارشناسان رسمی سازمان استاندارد خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از یک دهه است که موضوع ثبت نام و استفاده از کارشناسان متخصص استاندارد به عنوان بازوان اجرایی سازمان مغفول مانده و هم اکنون در حال ساماندهی ثبت نام ها هستیم.

معصوم نژاد، از کلیه کارشناسان حوزه استاندارد و بازرسی و متخصصین دانشگاهی خواست از فرصت باقی مانده تا پایان هفته دولت جهت ثبت نام در آزمون مهرماه استفاده کنند و ادامه داد: تدوین استاندارد، ارزیابی انطباق و تایید صلاحیت نیز در دستور کار این کارشناسان قرار دارد.

وی در ادامه، نشان استاندارد همراه با کد ۱۰ رقمی را به معنی اصالت کالا دانست و متذکر شد: اگر کد ۱۰ رقمی مذکور به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک شود، اصالت یا عدم اصالت آن کالا مشخص خواهد شد.

مدیرکل استاندارد گیلان، وجود نشان استاندارد بدون کد ۱۰ رقمی را تخلف و دلیل عدم اصالت کالا دانست و ادامه داد: مردم می توانند هرگونه شکایت درباره اصالت یا کیفیت کالا را از طریق شماره ۱۵۱۷ اعلام کنند.

معصوم نژاد، با بیان اینکه کلیه واحدهای تولیدی دارای استاندارد در طول حال چندین بار مورد نمونه برداری و آزمایش قرار می گیرد، گفت: در سال اول تولید حداقل ۶ بار و در سال های بعد حداقل چهار بار به صورت سرزنده نمونه برداری انجام می شود؛ این نمونه ها در آزمایشگاه همکار بررسی و آنالیز شده و انطباق یا عدم انطباق آن با استاندارد اعلام می شود؛ به واحدهای متخلف نمره منفی تعلق می گیرد. همچنین کمیسیون ماده ۴۲ استاندارد با حضور نماینده دادگستری اقدام به تعیین مجازات می کند که شامل جریمه نقدی و حبس است.

وی با اشاره به اهمیت استاندارد برای واحدهای تولیدی و نگرانی آنها بابت تعلیق یا ابطال پروانه، اضافه کرد: برندهای معروف و قدیمی در صورت تخلف، باید اقدام به جمع آوری محصول از بازار و امحای آن کنند.

مدیرکل استاندارد گیلان همچنین به ورود جدی سازمان استاندارد به مساله شهربازی ها و ایمنی پارک های کودک اشاره و عنوان کرد: به برخی از شهرداری ها درباره ایمن سازی وسائل بازی پارک ها اخطار دادیم.

وی با بیان اینکه درباره استانداردسازی آسانسورهای عمومی شدیدا ورود کرده‌ایم، افزود: طرح طاها(طرح جامع اجرای هماهنگ استانداردهای اجباری) در بازار در دست اجراست که در این راستا، همکاران استاندارد به عنوان مشتری از فروشگاه ها خرید می کنند و کلیه محصولات خریداری شده را مورد آزمایش قرار می دهیم و در صورت تخلف، توقیف و پلمب نیز صورت می گیرد.

معصوم نژاد با اشاره به اجرای طرح عیدانه استاندارد از ۱۵ اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین ماه با محوریت میوه و قالیشویی و ترمینال و راه آهن و فرودگاه و...، اضافه کرد: چک لیست های ایمنی، بهداشت و رضایت عمومی مردم را در دستور کار داشتیم؛ همچنین خالص فروشی شیرینی فروشی ها را به عنوان یکی از طرح های اصلی سازمان استاندارد دنبال می کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha