• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402060704432
  • منبع : نمایندگی لرستان

دانش‌آموزان اوقات فراغت را باید چگونه بگذرانند؟

دانش‌آموزان اوقات فراغت را باید چگونه بگذرانند؟

ایسنا/لرستان روانشناس بالینی گفت: در تعریف اوقات فراغت مفهوم رضایت، انگیزه و عامل انتخاب نقش اساسی دارد.

ندا هوشیار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روزهای تابستان بلند و طولانی هستند و زمان کافی برای بازی کردن و سرگرمی و در نهایت شرکت در انواع کلاس‌های تابستانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: تقریبا اکثر خانواه‌های ایرانی، با توجه به شروع اوقات فراغت دانش آموزان برای ایام تابستان خود و مخصوصا فرزندانشان برنامه‌ای تدارک می‌بینند و تابستان را زمان مناسبی برای گردش و تفریح و استراحت می‌دانند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: علاوه بر استراحت، سه ماهه تابستان زمان مناسبی برای آموزش و یادگیری نیز هست. برخی خانواده‌ها این ایام را به فراگیری یک مهارت یا آموزش کودکان و نوجوانان اختصاص می‌دهند و تلاش می‌کنند از این ایام بهترین بهره را ببرند.

هوشیارر اضافه کرد: سعی می‌کنیم از تمام زوایا به ایام تابستان و دوره‌های تابستان نگاه کنیم و نکات مهمی را که می‌تواند  منجر به استفاده بهتر از این تعطیلات باشد مرور کنیم.

وی بیان کرد: فراغت به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولاً در این مواقع تمایل به انجام فعالیت‌های فرح‌بخش و نشاط‌ آور بیشتر می‌شود

این استاد دانشگاه ادامه داد: اوقات فراغت زمان‌هایی است که فرد آن را طبق تمایل شخصی خود و برای خود تنظیم می‌کند و برنامه آن در مورد هرکس متفاوت است و به سلیقه، نیازهای روحی، سن و توان مالی فرد بستگی دارد.

هوشیار اظهار کرد: در تعریف اوقات فراغت مفهوم رضایت، انگیزه و عامل انتخاب نقش اساسی دارد. در حقیقت بارزترین ویژگی اوقات فراغت این است که انسان از روی رضایت باطنی و انگیزه شخصی، از میان مجموعه متنوع و گسترده‌ای از فعالیت‌ها به اختیار خویش یکی را برمی‌گزیند.

وی تصریح کرد: بنابراین در می‌یابیم که اوقات فراغت بستر مناسبی برای شکل‌گیری و ظهور رضایت و انتخاب‌گری هر فرد بوده، امری که لازمه احساس استقلال و خودشکوفایی و تعالی انسان بوده و این امر به نوبه خود در پیشرفت و کارکرد هر چه بیشتر اجتماع نیز مؤثر است.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌های اوقات فراغت با جهت‌گیری صحیح و سالم انتخاب شود، بسیاری از نابسامانی‌های روحی، جسمی و اجتماعی درمان یافته و خلاقیت‌های فردی و اجتماعی را به بار خواهد آورد.

هوشیار با اشاره به اهمیت اوقات فراغت، افزود: این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه‌ خاصی برای بهره‌گیری از این زمان‌ها ندارند، می‌تواند بسیار خسته‌کننده و عذاب‌آور باشد.

وی اضافه کرد: در واقع اوقات فراغت زمانی برای شما مفید خواهد بود که کاملا واضح و روشن بدانید چگونه می‌خواهید از آن استفاده کنید. در واقع تنها کسی که می‌داند شما از چه چیز لذت می‌برید، خودتان هستید و فقط با انتخاب شما این زمان می‌تواند مفید باشد.

استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین داشتن زمان آزاد فراوان و نداشتن برنامه، هدف یا فعالیت خاصی برای پر کردن آن می‌تواند مثل یک تیغ دولبه عمل کند. به این صورت که اوقات فراغت برای افرادی که برنامه‌ای برای استفاده از آن ندارند می‌تواند زمینه ساز ایجاد کسالت، احساس بیهودگی، اتلاف وقت، اضطراب و ناامیدی و یا حتی افسردگی شود.

هوشیار ادامه داد: این نوع گذران فراغت، پیامدهای ناخوشایند فردی و اجتماعی را در پی دارد چنانکه به بطالت و گذراندن اوقات فراغت در موارد جدی‌تر می‌تواند زمینه ساز بروز ناهنجاری‌های رفتاری نیز باشد.

وی اظهار کرد: اساسا رشد انسان‌ها در بستر زمان شکل می‌گیرد. اثر تربیتی ساعات فراغت در رشد اخلاقی، فردی و اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است.

این روانشناس تصریح کرد: استفاده صحیح از زمان‌های آزاد می‌تواند منجر به بروز پختگی، رشد و پیشرفت در ابعاد مختلف شخصیت باشد و ما را در مسیر رسیدن به اهداف، زندگی رضایت‌مندانه و ارتباط بهتر با سایرین به چند گام جلوتر هدایت کند.

هوشیار خاطرنشان کرد: برای درک بهتر باید تقسیم‌بندی داشته باشیم تا از انواع برنامه‌ها و اهدافی که می‌توان در اوقات فراغت به آن‌ها دست یافت.

وی با بیان اینکه فراغت و تفریح یکی از برنامه‌ها است، افزود: هدف از شرکت در این برنامه‌ها و دورهپ‌ها صرفا لذت بردن و  رسیدن به تفریح، هیجان یا آرامش خاطر است و اهداف آموزشی ندارد.

روانشناس بالینی اضافه کرد: فعالیت‌هایی مثل طبیعت‌گردی، رفتن به سینما تئاتر کنسرت پیک نیک یا مسافرت، دیدن آلبوم، انجام بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلف، دیدار از موزه، باغ وحش یا گالری‌های هنری، مطالعه و شنیدن موسیقی، استراحت، رویاپردازی و حتی کار خاصی انجام ندادن و...می‌تواند در این دسته فعالیت‌ها قرار گیرند.

هوشیار یکی دیگر از برنامه‌ها را یادگیری و آموزش برشمرد و بیان کرد: اگر بیش از حد به فکر مفید سپری کردنِ این اوقات باشید، دچار اضطراب می‌شوید و این زمان ارزشمند را از دست خواهید داد.

وی ادامه داد: اوقات فراغت برای بازیابی انرژی از دست رفته و بازسازی جسم و روح شما است و باید آزاد و رها و با آسودگی خاطر از تمام این لحظات استفاده کنید؛ بنابراین بخشی از آن‌ را فقط به خود اختصاص دهید و فعالیت‌های لذت بخش مورد علاقه‌تان را انجام دهید.

استاد دانشگاه اظهار کرد: اما در بخشی دیگر استفاده از برنامه‌های خودآموز کامپیوتر برای یادگیری زبان، مطالعه‌ کتاب‌های اموزشی و خودیاری، یادگرفتن یک هنر یا مهارت یا یک ورزش جدید، یا شرکت در برخی کلاس‌های آموزشی می‌تواند حس مفید بودن را به شما القا کند و باعث کاهش استرس روزمره‌تان شود.

هوشیار با بیان اینکه فعالیت‌های اجتماعی یکی دیگر از برنامه‌ها است، گفت: حتما زمانی از روزهای تعطیل خود را به بودن در کنار خانواده و عزیزنتان اختصاص دهید. وقت گذراندن با پدر و مادر، همسز یا فرزندان علاوه بر ایجاد احساس صمیمیت و همدلی، منجر به درک بهتر و افزایش احساسات خوشایند در محیط خانواده خواهد شد.

وی تصریح کرد: همین‌طور زمانی را به برقراری ارتباط با دوستان، اعضای فامیل و آشنایان بپردازید. تحقیقات نشان داده کیفیت ارتباطات اجتماعی ما تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روح و روان ما دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به انجام امور داوطلبانه یا خیریه، اضافه کرد: زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید، این کار علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می‌دهد، دربردارنده‌ لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می کنیم، ما را خوشحال‌ می‌کند.

هوشیار خاطرنشان کرد: کمک به دیگران می‌تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه‌ خیریه باشد یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد. این کار را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهید تا در تجربه‌ها، افرادی که ملاقات می‌کنید و مهارت‌هایی که کسب می‌کنید تنوع ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این کار می‌تواند با برداشتن قدم‌های کوچکی از قبیل پاکسازی محله از زباله‌های انباشته شده یا برداشتن ته سیگارها از روی زمین یا بخشیدن لباس‌های نو و قابل استفاده خودتان به نیازمندان باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha