• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402060805570
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خبر داد

صرفه‌جویی یک میلیون مترمکعبی آب در اراضی کشاورزی نیشابور

صرفه‌جویی یک میلیون مترمکعبی آب در اراضی کشاورزی نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از صرفه‌جویی یک میلیون متر مکعبی آب در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

علی مبارکی در حاشیه افتتاح پروژه آبیاری نوین(تیپ) ۱۵۸ هکتاری بخش مرکزی اراضی علی‌آباد شور مزرعه داغستانی به ایسنا گفت: پروژه ۱۵۸ هکتاری آبیاری نوین(تیپ) در ۴حلقه چاه عمیق اراضی علی‌آباد شور بخش مرکزی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت افتتاح شد.

 وی عنوان کرد: این طرح به همت اداره فنی و زیربنایی و همکاری مالک با اعتباری بالغ‌بر ۱۱ هزار و ۵۳۹ میلیون ریال که شامل ۹ هزار و ۸۰۸ میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی و یک هزار و ۷۳۱ میلیون ریال خودیاری مالک، به بهره‌برداری رسید.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در شهرستان که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش نزولات جوی را داشته‌ایم و ضرورت حفظ منابع آب زیرزمینی، استفاده از آبیاری‌های غرقابی سنتی که باعث هدر رفت آب در اثر نفوذ عمقی و تبخیر می‌شوند به هیچ عنوان قابل توجیه نبوده و باید سامانه‌های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای، روش تیپ و شبکه انتقال آب با لوله جایگزین این سیستم‌های سنتی گردند.

مبارکی اذعان کرد: این پروژه باعث صرفه‌جویی به میزان ۶۳۵۰ متر مکعب آب در هکتار برای کشت ذرت و ۲۴۵۵ مترمکعب در هکتار برای کشت غلات شده و در مجموع در این طرح بیش از یک میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی نیشابور همچنین بیان کرد: از گذشته تا سال ۱۴۰۱ مقدار ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار در شهرستان اجرا شده است که این مقدار حدود ۲۳ درصد اراضی مستعد برای اجرای این‌گونه طرح‌ها را شامل می‌شود و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۷۳۰ میلیون مترمکعب شده است.

راهی جز رفتن به سمت کشت گلخانه‌ای نداریم

صرفه‌جویی یک میلیون مترمکعبی آب در اراضی کشاورزی نیشابور

همچنین در مراسمی دیگر در کاشمر طرح احداث گلخانه سبزی و صیفی واقع در بخش فرح دشت شهرستان کاشمر افتتاح و بهره‌برداری رسید.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر در این مراسم که امروز چهارشنبه برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم در سال جاری و همت و کمک دولت با برطرف شدن مشکلات جهش خوبی در توسعه گلخانه‌های منطقه داشته باشیم، اظهار کرد: با توجه به کمبود نزولات آسمانی و محدودیت منابع آبی کشاورزی در منطقه راهی جز رفتن به سمت کشت گلخانه‌ای نداریم.

کاظم قربان پور با بیان اینکه طرح مذکور در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع و با اعتباری بالغ‌بر ۱۵ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۷ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: همچنین کارخانه گلاب و عرقیات گیاهی در محل روستای زنده جان شهرستان کاشمر از دیگر پروژه‌های این مدیریت است.

وی بیان کرد: با افتتاح و بهره‌برداری از این‌گونه پروژه‌ها می‌توان در راستای توانمندسازی و ارتقای سطح معیشتی مردم خصوصاً روستاییان استفاده کرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر عنوان کرد: بخش زیادی از فرآورده‌های استفاده شده در این واحد از گیاهان دارویی است که در منطقه موجود و کاشت می‌شود که جهاد کشاورزی شهرستان در ترویج و افزایش سطح زیر کشت این گیاهان نقش پررنگ و بسزایی ایفا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این واحد در مساحتی حدود ۱۸۵۴ متر مربع و با اعتباری بالغ‌بر ۱۰۹ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۷ نفر به‌طور مستقیم راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha