• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402061006548
  • خبرنگار : 50310

مدیرکل انتقال خون استان اعلام کرد

فعالیت ۱۲ مرکز خون‌گیری در لرستان/انجام غربالگری خون در استان

فعالیت ۱۲ مرکز خون‌گیری در لرستان/انجام غربالگری خون در استان

ایسنا/لرستان مدیرکل انتقال خون لرستان از فعالیت ۱۲ مرکز خونگیری در ۱۰ شهرستان استان خبر داد و گفت: با خرید تجهیزات مورد نیاز از این به بعد کار غربالگری خون در خود استان انجام می‌شود.

علی سوری در حاشیه آئین افتتاح مرکز فرآوری پایگاه شهدای محبین کوهدشت این شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۱۳۶۳ تا ۱۴۰۰ روال در اداره‌کل انتقال خون به این شکل بوده که ما در سه شهرستان چهار پایگاه داشتیم که وظیفه تأمین خون استان را داشتند که هر سه دارای فرآوری بودند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ ما با یک حرکت جهادی ابتدا وعده‌ای که به مردم داده شده بود که عدالت در دسترسی به مراکز سلامت باشد را در دستور کار قرار دادیم و امروز ۱۲ مرکز در ۱۰ شهرستان داریم که وظیفه خون‌گیری و اهداء خون را از مردم استان برعهده دارند و دیگر لازم نیست که مردم برای اینکه بخواهند کار انسان دوستانه اهداء خون را انجام دهند از شهرهای خودشان به سمت خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز، سه شهرستانی که قبلاً پایگاه داشتند عظیمت کنند.

سوری بیان کرد: در هفته دولت ۱۴۰۲ مرکز فرآوری خون شهرستان کوهدشت راه‌اندازی و افتتاح شد، این مرکز وظیفه دارد خون‌های اهدایی را تبدیل به فرآورده‌های خون، سه فرآورده اصلی یعنی RBC، پلاسما و پلاکت را انجام می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون لرستان افزود: ما قبل از افتتاح این مرکز در بیمارستان کوهدشت برای مادر باردار، بیمار تصادفی، بیمار تیر خورده با مشکل تأمین خون مواجه بودیم و چون شهرستان کوهدشت در کریدور تصادفات و در جاه اربعین قرار دارد، با مواردی مواجه می‌شدیم که آمبولانس برای تهیه خون و فرآورده‌های آن سه بار در روز به شهرستان خرم‌آباد عظیمت کند.

وی بیان کرد: این مرکز علاوه‌بر اینکه خون و فرآورده‌های خونی شهرستان کوهدشت را تأمین می‌کند می‌تواند شهرستان‌های رومشکان و پلدختر و حتی در صورت نیاز در استان‌های همجوار مانند ایلام را پوشش دهد.

سوری تأکید کرد: امیدواریم امسال بتوانیم مرکز فرآوری شهرستان دورود را نیز ایجاد و افتتاح کنیم.

مدیرکل انتقال خون لرستان تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که برای آزمایشات غربالگری، تست HIV، هپاتیت B و C خون‌های اهدایی را به کرمانشاه ارسال می‌کردیم که دستگاه و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه را با اعتبار حدود هشت میلیارد تومان وارد کردیم که این تست‌ها از این به بعد در مرکز استان انجام می‌شود، علاوه‌بر اینکه از هزینه‌ها و سختی‌های ایاب و ذهاب جلوگیری می‌کند در مواقع ضروری که بیماران ما ممکن است به ویژه به پلاکت خون نیاز داشته باشند می‌توانیم کاری که حداقل ۲۴ ساعت طول می‌کشید را ظرف یک الی دو ساعت در استان انجام داده و نیاز بیماران خود را برآورده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha