• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402061207877
  • خبرنگار : 50163

چند ستون و اسکلت سهم ابهری‌ها از کتابخانه مرکزی

چند ستون و اسکلت سهم ابهری‌ها از کتابخانه مرکزی

ایسنا/زنجان پروژه کتابخانه مرکزی ابهر پس از گذشت بیش از یک دهه کماکان به بهره‌برداری نرسیده است.

گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه همواره یکی از دغدغه‌های برنامه‌ریزان توسعه در کشور است، زیرا رابطه عمیق و معنی‌داری بین سرانه مطالعه و رشد و توسعه کشورها وجود دارد، به طوری ‌که هر چه سرانه مطالعه بالاتر باشد کشورها از رشد فرهنگی و علمی بالاتری نیز  برخوردار خواهند بود.

یکی از اماکنی که نقش موثر و بسیار ویژه‌ای در توسعه فرهنگ مطالعه در کشور دارد، کتابخانه‌های عمومی هستند، کتابخانه نهادی اجتماعی است که با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا و جستجوگر را فراهم می‌کند.

کتابخانه از آن جهت در ترویج فرهنگ مطالعه تاثیرگذار است که گنجینه‌ای از دانش‌های گوناگون بوده و مکانی برای انجام تحقیقات است که محققان در آن به مطالعات علمی و بررسی دانش موجود می‌پردازند محتویات کتابخانه نه تنها وسیله دانش‌اندوزی است، بلکه لذت‌بخش نیز هست.

توسعه کتابخانه‌ها و ایجاد مراکز مطالعاتی و اطلاعاتی جهت کسب آگاهی مردم در یک جامعه می‌تواند نشانه‌ای از رشد فکری و فرهنگی مردم آن جامعه باشد، از این رو اهتمام به این امر مهم همواره مورد توجه برنامه‌ریزان در استان زنجان نیز بوده است.

در نقاط مختلف زنجان شاهد وجود کتابخانه‌های عمومی و خدمات‌دهی آن‌ها به علاقه‌مندان به کتاب هستیم اما در کنار این امر کتابخانه‌هایی نیز هستند که در لیست پروژه‌های نیمه تمام استان قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به کتابخانه مدرس خرم‌دره و کتابخانه مرکزی ابهر که از قضا دومین کتابخانه بزرگ استان است، اشاره کرد.

پروژه‌ کتابخانه مرکزی ابهر داستانی جالب و در خور تامل دارد تا جایی که کلنگ آن دوبار بر زمین شد، کلنگ اول این کتابخانه در سال ۸۹ در جایی نامناسب به زمین زده شد که همین مکان‌یابی نامناسب، داد کتاب‌دوستان ابهری را درآورده و پروژه متوقف شد. کلنگ مجدد این‌ پروژه نیز در سال ۹۷ و در مکان مناسب‌تر به زمین زده شد، ولی این بار نیز بخت با پروژه یار نبوده و کمبود اعتبارات بر ادامه روند احداث آن تاثیر گذاشت.

کتابخانه مرکزی ابهر چشم به راه سفر دوم رئیس‌جمهور

در همین رابطه فرماندار ابهر می‌گوید: کتابخانه مرکزی ابهر یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام ابهر است که بعد از گذشت ۱۰ سال تنها سهم ابهری‌ها از آن چند اسکلت نیمه‌کاره است.

احمد ذوالقدر با اشاره به اینکه تکمیل و اتمام این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان ابهر است، ادامه می‌دهد: انتظار داریم این پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان مطرح شود و اعتبار مشخصی به این پروژه اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی ابهر در حال حاضر موقعیت مکانی مناسبی دارد، تصریح می‌کند: این کتابخانه دارای ۱۶۳۷ مترمربع مساحت زمین است و قرار است با ۲۲۰۰ متر مربع زیر بنا در سه طبقه ساخته شود.

از لحاظ وسعت، کتابخانه مرکزی ابهر دومین کتاب‌خانه بزرگ استان است که دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن‌های مطالعه مجزا برای بانوان و آقایان، بخش کودک، بخش اداری و همه فضاهای استاندارد لازم برای یک کتابخانه را دارا است که با توجه به موارد ذکر شد کتاب‌دوستان ابهری چشم انتظار افتتاح این پروژه که قرار بود در ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد، هستند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر شهرستان ابهر دارای ۱۲ باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha