• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402061207905
  • خبرنگار : 50294

شتابگیری پیشرفت پروژه‌های آبی استان کردستان

شتابگیری پیشرفت پروژه‌های آبی استان کردستان

ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: مجموعه وزارت نیرو طی سه سال گذشته به صورت شبانه روز وضعیت پروژه‌های آبی این استان را رصد و پایش نموده است. 

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای استقرار دولت سیزدهم رصد و پایش طرح‌های این شرکت از سوی وزارت نیرو شتاب گرفت و با همت و تلاش دسته جمعی مجموعه این شرکت، خوشبختانه اعتبارات خوبی بالغ بر ۹۴۰ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ جذب و طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در استان فعال و به شکوفایی و بهره‌وری رسیدند.

وی افزود: از میان عمده طرح‌های این شرکت ۱۰ طرح به عنوان طرح‌های اولویت‌دار انتخاب و پس از تزریق اعتبارات بەموقع و مناسب، سیر پیشرفت صعودی خود را آغاز و خوشبختانه با عنایت به نگاه ویژه وزارت نیرو و مجموعه دولت به استان کردستان، در حال حاضر در همه‌ی شهرستان‌ها کارگاه‌های فعالی داریم.

آریانژاد به عمده دغدغه‌های وزارت نیرو در خصوص این استان اشاره و عنوان کرد: تأمین آب سالم و پایدار در کلیه حوزه‌های شرب، صنعت، کشاورزی و خدمات از رسالت‌ها و دغدغه‌های این شرکت و وزارت نیرو است که این مهم با توجه به حساسیت لازم به صورت جهادی در حال پیگیری و انجام است.

وی به برخی پروژه‌های استان اشاره و خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته خط انتقال ۲۲ کیلومتری آبرسانی از سد عباس‌آباد به تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ شهرستان بانه خاتمه یافته و در حال حاضر ۵۵۰ لیتر در ثانیه آب پاک به تصفیه خانه این شهرستان، وارد می‌شود.

آریانژاد ادامه داد: در حوزه طرح‌های منابع آب در شهرستان کامیاران سد امیرآباد و رمشت را داریم که حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سدها آماده بهره‌برداری است و امیدواریم در ۶ ماهه دوم سال بتوانیم سد امیرآباد را نیز آبگیری کنیم که این مهم به توسعه و رونق کشاورزی و گردشگری آن منطقه کمک شایانی خواهد نمود.

وی بهره‌برداری از اراضی پایاب سد گاران مریوان را عزمی دیگر برای خدمت دانست و گفت: یکی دیگر از پروژه‌های مرزی که سال‌ها جزو مطالبات بەحق مردم شریف مریوان بوده، بهره‌برداری از اراضی پایاب سد گاران این شهرستان است و این شرکت در آن شهرستان دو اقدام شاخص و جهادی انجام داده که اولی در راستای مصوبات کارگروه ستاد احیاء دریاچه زریبار توانستیم برای اولین بار حدود ۳۰۰ لیتر آب پاک بەصورت مستقیم از سد گاران به دریاچه زریبار منتقل شود و این گامی مثبت و عملیاتی در زمینه احیاء این دریاچه بود.

آریانژاد افزود: مجموعه این شرکت امروز آمادگی کامل دارد که هرگاه سازمان حفاظت محیط زیست درخواست نماید این ظرفیت انتقال را تا ۱.۲ مترمکعب بر ثانیه ارتقاء دهد.

وی اضافه کرد: دومین اقدام این شرکت در مریوان این است که در پایان نیمه اول سال جاری میزان ۲۷۰۰ هکتار از اراضی نواحی عمرانی ۱ و ۲ و جنوب دریاچه زریبار با همکاری خوب سازمان جهاد کشاورزی آماده بهره‌برداری شده و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲، ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاران به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان آبگیری سد چراغ ویس پس از ۲۰ سال را حائز اهمیت دانست و افزود: این سد بەدلیل مشکلات اعتباری و فنی طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی نداشت اما در ۳ سال اخیر بەطور کامل آبگیری و تصفیه خانه آب شرب این شهرستان نیز وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی به برخی مشکلات تامین آب در شهرستان دیواندره نیز اشاره و اظهار کرد: برای تأمین آب شرب شهرستان دیواندره، متاسفانه با توجه کمبود اعتبارات این سد به بهره‌برداری کامل نرسیده بود که اکنون با عنایت و نگاه ویژه وزارت نیرو و تزریق به موقع اعتبارات طی دو سال گذشته، این سد نیز پس از ۲۲ سال تا ظرفیت ۱۰۰ میلیون‌ متر مکعب آبگیری و در حال حاضر ۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره در مخزن این سد وجود دارد.

آرش آریانژاد در خاتمه گفت: یک هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی پایین دست سد سورال دهگلان و یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد سنگ سیاه قروه نیز آماده بهره برداری است و بزودی شاهد افتتاح این مهم خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha