• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402061208041
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ژیمناستی که وزنه‌بردار شد

ژیمناستی که وزنه‌بردار شد

ایسنا/اصفهان شاید در باور عموم، وزنه‌برداری رشته‌ای مردانه باشد، در حالی که بانوان در سالیان اخیر با درخشش در این رشته عناوین ملی و بین‌المللی متعددی کسب کرده‌اند.

پرنیان پیش‌بین، ملی‌پوش اصفهانی، وزنه‌برداری ایران است که علاوه بر این، در زمینه‌های ژیمناستیک، شیرجه و فوتسال نیز فعالیت داشته است. او در مسابقات وزنه‌برداری زنان قهرمانی کشور که در اسفندماه در اهواز برگزار شد در دسته ۴۹ کیلوگرم با ۶۶ کیلو در یک‌ضرب، ۷۷ کیلو در حرکت دوضرب و ۱۴۳ کیلو در مجموع به مقام نخست دست پیدا کرد. 

اما با وجود درخشش این بانوی اصفهانی در رقابت‌های متعدد، همچنان وضعیت حضور این وزنه‌بردار در جمع ملی‌پوشان قطعی نیست و انتخاب او به رقابت‌های انتخابی بعد از اردوی عربستان موکول شده است. شاید بتوان با توجه به جا افتادن این رشته در میان مردم به‌عنوان یک رشته مردانه، آن را در بخش آقایان اولویت‌دارتر دانست، اما پیش‌بین معتقد است با روی کار آمدن سجاد انوشیروانی در سمت ریاست فدراسیون وزنه‌برداری، نگاه برابرتری نسبت به بانوان و اقایان ایجاد شده است.

 خبرنگار ایسنا برای بررسی بیشتر شرایط وزنه‌برداری در حوزه بانوان به‌عنوان رشته‌ای کمتر پرداخته شده در ورزش بانوان با این ورزشکار گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

ایسنا: می‌خواهیم با مروری از افتخاراتتون شروع کنیم..

من به عنوان قهرمانی در رشته وزنه‌برداری و ژیمناستیک رسیده‌ام و دانشجوی کارشناسی تربیت‌بدنی در دانشگاه اصفهان نیز هستم. به عنوان مربی ژیمناستیک هنری مشغول به کار می‌باشم و سابقه فعالیت و قهرمانی در زمینه شیرجه و فوتسال نیز دارم.
 

ایسنا: با این تنوع رشته‌ای اکنون در زمینه وزنه‌برداری مشغول به فعالیت هستید، چه چیزی باعث شد این رشته را انتخاب کنید؟

وزنه‌برداری بانوان در ایران کاملا نوپا است و از سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده است. و این قضیه مشوق من برای ورود به این رشته بود چرا که زمینه پیشرفت و پیگیری زیادی دارد که این موضوع امیددهنده و نویدبخش اتفاقات بزرگ است.

ایسنا: در دوران ورزش حرفه‌ای، مصدومیتی که باعث ناامیدی‌تان شود داشته‌اید؟

اکثر افراد مصدومیت را محدود به جسم می‌دانند، درصورتی که در ورزش حرفه‌ای باید هم به جسم و هم به ذهن رسیدگی کنیم. جسم و ذهن در کنار هم و مکمل یکدیگر هستند. من مصدومیت جسمی نداشته‌ام، ولی هر ورزشکار حرفه‌ای تحت فشار روانی است و بارها از نظر ذهنی آسیب می‌بیند و حتی می‌توانیم بگوییم دچار مصدومیت می‌شود. باید زمانی را به ذهن اختصاص دهیم تا آرامش از دست رفته را بازیابی کنیم و عملکردمان را نیز بهبود ببخشیم.

ایسنا: وزنه‌برداری برای خانم‌ها به خودی خود سخت است، در مسیر ملی‌پوش شدن چه سختی‌هایی را پشت سر گذاشتید؟ 

مسیر ملی‌پوش شدن مسیر سختی است در این مسیر نادیده گرفته شدن‌، اهمیت ندادن‌، امکانات کم، تمرینات سخت و خستگی‌های فراوان وجود دارد. در کنار همه این‌ها درس خواندن و کار کردن نیز باعث سخت‌تر شدن این مسیر برای ما شده است.

ایسنا: برای افرادی که به تازگی به این رشته وارد شده‌اند، پیشنهادی دارید؟ 

پیشنهاد می‌کنم در انتخاب مربی بسیار دقت کنند و زیر نظر مربی حرفه‌ای و کاربلد این رشته را شروع کنند،  زیرا وزنه‌برداری رشته‌ای است که تکنیک و اجرای صحیح حرکات در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. نادیده گرفتن هر تکنیک یا نکته ریز در این زمینه می‌تواند باعث آسیب شود و مسیر پیشرفت را کلا مسدود کند. 

ایسنا: تا چه سنی می‌توان فعالیت در این رشته را آغاز کرد؟ محدودیتی وجود دارد؟

برای فعالیت قهرمانی در هر رشته‌ای باید از سنین پایه استعدادیابی انجام شود و نونهالان و نوجوانان رده سنی بهتری هستند، زیرا زمان بیشتری برای فعالیت قهرمانی دارند و بهتر می‌توانند این مسیر را طی کنند، ولی در زمینه وزنه‌برداری می‌توان تا سن ۳۰ سالگی فعالیت داشت.

ایسنا: مسابقات پیش‌رو و اهدافتان در چند سال آینده چیست؟ 

قطعا بزرگ‌ترین هدف هر ورزشکار حضور و کسب مدال در المپیک است، ولی از اهداف کوتاه‌مدت من می‌توان به فیکس شدن در تیم ملی و کسب مقام در مسابقات قهرمان کشوری و آسیایی اشاره کرد.

ایسنا: مسابقاتی که به تازگی و با میزبانی اردبیل برگزار شد، چه مسابقاتی بود و سطح آن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اردبیل میزبان مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی بود که در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد و من در رده بزرگشال به رقابت پرداختم. با وجود اینکه اکثر ملی‌پوشان رده نوجوانان و جوانان در اردوهای تیم ملی بودند و در این مسابقات حضور نداشتند، به نسبت سطح مسابقات بالا بود.

ایسنا: نتایج این مسابقات چطور بود؟ از عملکرد خود راضی بودید؟

خیلی خوب بود و از عملکردم راضی بودم. من در دسته ۴۹ و در رده سنی بزرگسالان، وزنه ۷۰ کیلوگرمی را یک ضرب و وزنه ۸۰ کیلوگرمی را دو ضرب به نام خود ثبت کردم، اما انتظار بیشتری از خودم دارم با اینکه در این مسابقات رقیبی جز خودم در مسابقات قبلی نداشتم، باز هم انتظار دارم که رکوردهای بالاتری را بزنم.

ایسنا: چه مسابقات دیگری را در ادامه سال، پیش‌رو دارید؟

پرنیان پیش‌بین: هنوز از مسابقات جدید اطلاعی نداریم و تمرکزمان بیشتر بر روی رکوردها است و سعی داریم برای اردوها آماده شویم.

ایسنا: سخن پایانی؟

شاید در رشته‌های گوناگون تفاوتی میان بخش بانوان و اقایان در امکانات و حمایت وجود داشته باشد، اما در وزنه‌برداری خدارا شکر با روی کار آمدن اقای انوشیروانی این تفاوت و تبعیض به حداقل رسیده است. امیدوارم پس از بازگشت تیم از عربستان به لیست تیم ملی اضافه شوم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha