• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402061308537
  • خبرنگار : 50355

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

بیش از ۴۸ درصد سطح خراسان رضوی اقلیم بیابانی دارد

بیش از ۴۸ درصد سطح خراسان رضوی اقلیم بیابانی دارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اعلام اینکه ۳۰ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان داریم، گفت: بیش از ۴۸ درصد سطح استان دارای اقلیم بیابانی است.

محمود زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بیش از پنج و نیم میلیون هکتار از اراضی ملی استان دارای اقلیم بیابانی است که  این میزان، بیش از ۴۸ درصد سطح استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان اظهار کرد: به اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی که بر اثر آن به  زیرساخت‌ها، اماکن مسکونی، اراضی کشاورزی،  راه‌ها و... خسارت وارد می‌شود، کانون بحرانی فرسایش بادی می گویند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی تصریح کرد: در ۲۲ شهرستان استان خراسان رضوی، در مجموع  ۳۰ کانون بحرانی فرسایش بادی داریم که یک میلیون و ۲۵۵ هزار هکتار را شامل می‌شود.

زنگنه در رابطه با میزان تغییرات سطح بیابان‌های استان نسبت به سال گذشته  افزود: باتوجه به اینکه بیابان یک نوع اقلیم است، عوامل زیادی بر آن تاثیرگذار بوده و یک پروسه درازمدت است، نمی‌توان  گفت که در یک سال روند افزایشی یا کاهشی داشته است، اما آنچه واضح است ترسالی و خشکسالی تاثیر کوتاه مدت بر آن دارد.

 وی عوامل طبیعی مانند خشکسالی‌ها، تغییرات اقلیمی و عوامل انسانی مانند تخریب سرزمین، بهره‌بردای بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و شوری آب‌ها، تخریب اراضی، بهره‌برداری بی رویه از مراتع و... را از جمله عواملی ذکر کرد که موجب تشدید بیابان‌زایی می‌شود.

زنگنه با اشاره به اهمیت پوشش گیاهی در مهار فرسایش بادی و جلوگیری از بیابان‌زایی توضیح داد: پوشش گیاهی و درختچه‌ای باعث جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین باعث جلوگیری از ایجاد رواناب و سیلاب شده،  فرصت جذب آب به زمین  را بالا می‌برد، همچنین باعث تلطیف هوا می‌شود، حال آنکه پدیده بیابان در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی رخ می‌دهد، بنابراین حفظ پوشش گیاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای عملیات بیابان‌زدایی بیولوژیک مانند نهال‌کاری و بوته‌کاری، بادشکن زنده و... عوامل بیومکانیک مانند کنترل رواناب همراه بذرکاری، عوامل مکانیکی مانند ایجاد بادشکن، تله رسوبگیر و اقدامات  مدیریتی مانند کنترل پروانه چرا، قرق، مدیریت جنگل‌های دست کاشت بیابانی و... می‌توان بیان‌زایی را کنترل کرد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی تأکید کرد: برای کاهش اثرات سوء بیابان و کنترل پدیده بیابان‌زایی ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های موثر و متاثر از ریزگرد و همچنین مردم و بهره‌برداران مرتعی به طور جد و همه جانبه با منابع طبیعی همکاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha