• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402061308608
  • خبرنگار : 50034

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان اعلام کرد

رعایت الگوی کشت در محصولات زراعی همدان

رعایت الگوی کشت در محصولات زراعی همدان

ایسنا/همدان مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان از کاهش کشت محصولات پرآب‌بر در سال‌زراعی‌جاری خبر داد و گفت: سطح زیرکشت سیب‌زمینی در استان همدان طبق الگوی کشت انجام شده به طوریکه ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت این محصول رفته است.

علی بایگانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برداشت سیب‌زمینی از نیمه تیرماه آغاز شده و تا نیمه آبان نیز ادامه دارد، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵۰ درصد از سیب‌زمینی استان برداشت شده است و این امر کماکان ادامه دارد.

وی با تأکید بر رعایت الگوی کشت در استان، تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۲۰ هزار هکتار سیب‌زمینی در استان کشت می‌شد که از این سطح، ۹۰۰ هزار تن محصول برداشت می‌شد اما امسال با رعایت الگوی کشت سطح زیرکشت سیب‌زمینی به ۲۰ هزار هکتار رسیده که برآورد می‌شود از این سطح، ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

بایگانه با بیان اینکه برنامه کشت گوجه‌فرنگی در استان همدان ۶۰۰ هکتار بوده است، افزود: هر ساله بیش از ۲۰۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی در استان کشت می‌شد اما امسال ۹۵۰ هکتار گوجه‌فرنگی در استان کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود ۴۰ تا ۴۵ هزار تن محصول تولید شود.

وی درباره خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در استان، خاطرنشان کرد: امسال به علت کشت بالای گوجه‌فرنگی در برخی استان‌ها قیمت این محصول اُفت داشته که طی مکاتباتی با وزارتخانه درخواست کردیم همدان هم در خرید حمایتی دیده شود اما خوشبختانه در استان همدان قیمت گوجه‌فرنگی ۴۵۰۰ تومان بود که قیمت مناسبی است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به کاهش کشت خیار در مزارع استان همدان، اظهار کرد: امسال ۸۵۰ هکتار خیار در مزارع استان کشت شده این در حالیست که در سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ هکتار از مزارع استان زیرکشت خیار بود.

بایگانه با بیان اینکه ۳۰ هزار تن خیار در استان همدان تولید شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه استان طبق الگوی کشت کاهش محصولات پرآب‌بر بوده، نهاده‌های کشاورزی نیز در صورت رعایت الگوی کشت به کشاورزان داده می‌شد.

این مقام مسئول درباره کشت هندوانه در استان همدان، تأکید کرد: برنامه‌ای برای کشت هندوانه در استان نداشتیم اما متأسفانه کشاورزان همکاری نداشتند و کشت شده البته هیچ حمایتی از سوی سازمان به این کشاورزان صورت نگرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره بیمه محصولات دیم در سال‌زراعی‌جاری، یادآور شد: صندوق حمایت از دیم‌زارها در کشور راه‌اندازی شده و قرار است از دیم‌زارها حمایت شود اما اطلاعات موثقی در دست ندارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha