• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402061308671
  • خبرنگار : 50416

سنگ تمام مردم ملایر برای زوار اربعین

سنگ تمام مردم ملایر برای زوار اربعین

ایسنا/همدان موکب‌هایی که از یک هفته پیش در استان همدان و در مسیر تردد زائران برپا شده است، فرصتی مغتنم برای عاشقان و دل‌سوختگانی است که نتوانستند خود را به خیل عظیم دلدادگان حسینی برسانند و حالا در این بین‌الحرمین، خاک پای زائران را توتیای چشم می‌کنند و با خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله، کربلایی می‌شوند. از ۱۵۰ موکب استان همدان، ۱۲ موکب سهم ملایر است که در مسیر رفت و برگشت به زائران ارائه‌خدمت دارند.

استان همدان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نزدیکی با استان‌های مرزی کرمانشاه و ایلام، هر ساله مسیر تردد زائران بسیاری از استان‌های شمالی و شمال شرق کشور است به طوریکه به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، از ابتدای طرح اربعین بیش از ۱۴ میلیون تردد توسط سامانه‌های ترددشمار در راه‌های استان به ثبت رسیده است.

۱۲ موکبی که در شهرستان ملایر برپا شده است شامل موکب فاطمه الزهرا(س) در بهشت هاجر ملایر، موکب امام رضا(ع) در زنگنه، موکب امامزاده عبدالله(ع) و سعید روستای آورزمان، موکب جوانان قمر بنی هاشم(ع) روستای توچغار، موکب روستای دهنو آورزمان، موکب روستای حسین‌آباد ناظم، موکب روستای کرتیل‌آباد، موکب روستای نمازگاه و موکب روستای انوج است.

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

طبخ بیش از ۵۰۰۰ پرس غذای گرم به صورت روزانه در موکب فاطمه الزهرا(س)

و اینجا در سه کیلومتری جاده ملایر- اراک و مجاور آرامستان بهشت هاجر، یکی از همین خیمه‌ها برپا شده است تا برای چند لحظه‌ای گرد خستگی را از تن زائران بزداید و آنها را به سوی مرزهای کشور عراق بدرقه کند.

موکب فاطمه الزهرا(س) ملایر با سابقه‌ای ۹ ساله، امسال نیز از چهارم شهریورماه تا پنج روز پس از اربعین، میزبان زائران آقا اباعبدالله است.

به گفته دبیر اجرایی موکب فاطمه الزهرا ملایر(س)، روزانه حدود ۵۰۰۰ پرس غذای گرم در این موکب طبخ و توزیع می‌شود و آمادگی طبخ ۸۰۰۰ غذا را نیز دارد.

جعفر حیدری، با بیان اینکه در این موکب آمادگی برای اسکان ۵۰۰ نفر را داریم، اظهار کرد: طبق هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه ملایر، در صورت نیاز، امکان اسکان ۱۰۰۰ نفر در محل خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک اکیپ ۱۵۰ نفره شامل چهار آشپز در این موکب به صورت شیفتی خدمت‌رسانی می‌کنند، مطرح کرد: خدمات اورژانس، هلال احمر، استقرار آتش‌نشانی، واکس کفش زائران و خدمات خودرویی سیار و حضور در محل در این موکب ارائه می‌شود.

دبیر اجرایی موکب فاطمه الزهرا ملایر(س) با تأکید بر اینکه تمام هزینه‌ها به صورت کمک‌های مردمی تأمین می‌شود، افزود: ادارات و دستگاه‌های خدماتی در ایجاد زیرساخت‌ها کمک کردند اما یک ریال هزینه دولتی نداشتیم.

حیدری با اشاره به اینکه شهرستان ملایر شهر واقفان خیراندیش است، گفت: از اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان انتظار داریم در زمینه تأمین هزینه‌ها از موقوفاتی که در وقف‌نامه نیت کمک به زائران ذکر شده، کمک کنند.

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز فوریت‌های پزشکی شهرستان در ایام اربعین

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز در حاشیه بازدید از موکب‌های برپا شده در ایام اربعین، به وظیفه حوزه بهداشت و درمان در راستای خدمت‌رسانی به زوار اربعین اشاره و مطرح کرد: نظارت و سرکشی از موکب‌ها در این ایام به صورت مستمر توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان انجام می‌شود.

کریم میرزایی با اشاره به نظارت بر آشپزخانه و آب‌های استفاده شده و آب آشامیدنی موکب‌ها، مطرح کرد: خوشبختانه تاکنون مشکلی در این زمینه نداشتیم.

وی همچنین از ارائه خدمات چادرهای هلال احمر خبر داد و افزود: بیمارستان‌ها و مراکز فوریت‌های پزشکی و بهداشتی شهرستان نیز در صورت نیاز، آماده ارائه خدمات به زائران هستند.

به گفته وی، در چادرهای هلال احمر با حضور پرستاران و نیروهای مراکز فوریت‌های پزشکی، خدماتی مانند فشارخون و خدمات اولیه ارائه می‌شود. در برخی چادرها نیز پزشک حضور دارد.

آشپزی که تالار پذیرایی خود را برای خدمت‌رسانی به زوار تعطیل کرده است

هادی روزبهانی پنج سال است که به عنوان آشپز در آشپزخانه این موکب عشق و دلدادگی خود به سیدالشهدا را مشق می‌کند تا به امضای علمدار کربلا برسد.

روزبهانی معتقد است خدمت به زائران حسینی، حال و هوای دیگری دارد که با هیچ حسی قابل مقایسه نیست. او خود صاحب یک تالار پذیرایی است اما نزدیک اربعین که می‌شود کار و بار را تعطیل کرده و در آشپزخانه موکب فاطمه الزهرا (س) برنج دم می‌کند و خورشت بار می‌گذارد تا او نیز با هم قدم شدن با زائران اربعین حسینی، دلش را راهی سرزمین عشق کند.

وی با بیان اینکه در ایام دهه محرم نیز برای مجلس امام حسین(ع) آشپزی می‌کنم، گفت: برکات خدمت به این خاندان بسیار زیاد است؛ همین که خداوند به ما توفیق خدمت‌رسانی در این موکب را داده، بزرگترین برکت است.

روزبهانی با اشاره به اینکه هر کس اینجا به نیتی می‌آید، افزود: تا جایی که خدا به من توان و عمر بدهد در خدمت زوار امام حسین(ع) هستم.

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

موکب‌های بین راه خستگی را از تن زوار بیرون می‌کند

یکی از زائران اربعین حسینی از شهر قم به همراه دو تن از دوستانش راهی کربلاست که در این موکب توقف کرده‌اند. وی ضمن قدردانی از زحمات خادمان موکب فاطمه الزهرا (س)، گفت: سفر اربعین یک سفر معمولی نیست، وقتی دلت با حسین(ع) باشد و راهی می‌شوی، دیگر سختی راه معنایی ندارد.

وی برکات این سفر را بسیار خواند و افزود: همین که از دور گنبد طلایی سیدالشهدا را ببینم، همین که به من اجازه دادند از شهر و دیار خود راهی شوم، برایم کافی است.

زائر دیگری از سبزوار به همراه خانواده‌اش راهی شده‌اند. وی نیز حس خود از این سفر معنوی را وصف‌ناشدنی دانست و خاطرنشان کرد: برپایی این موکب‌ها در بین راه کاری بی‌نظیر است و واقعاً خستگی را از تن زوار بیرون می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه خدمت این خادمان به زوار کمتر از ثواب رفتن به کربلا نیست، افزود: من برای همه این خادمان در کربلا دعا خواهم کرد.

خانه‌ای که در ایام اربعین وقف موکب سیدالشهداست

مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این موکب از سال ۱۴۰۰ با فعالیت حدود ۵۰ خادم در روستای نمازگاه در ۹ کیلومتری شهرستان ملایر، ‌فعالیت خود را آغاز کرده و امسال سومین سالی است که با هدف خدمت‌رسانی به زائران سیدالشهدا برپا شده است.

شاهرخ احمدی مطرح کرد: از ۷۰ سال پیش مراسم عزاداری سیدالشهدا در خانه پدری ما برپا بوده و پدر و پدربزرگم همه نوکر این خاندان بودند، در حال حاضر نیز خانه پدری‌مان به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در ایام اربعین وقف زائران است و موکب را در این خانه برپا می‌کنیم.

احمدی با بیان اینکه در هر وعده ۱۵۰۰ پرس غذا طبخ و توزیع می‌شود، گفت: علاوه بر امکان اسکان زائران در موکب، حسینیه سیدالشهدای روستا برای اسکان ۲۰۰ نفر آمادگی دارد.

به گفته وی، تمام هزینه‌های موکب که از هفت روز قبل از اربعین تا سه روز بعد از اربعین برپاست، با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و خوشبختانه تاکنون چیزی کم و کسر نبوده است.

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

نورپردازی مسیر بیشتر شود

احمدی با تأکید بر اینکه هر کس سر سفره اهل بیت(ع) بوده، هیچ وقت ضرر نکرده است، افزود: ما به عشق خدمت در این دم و دستگاه زنده‌ایم.

وی با بیان اینکه این موکب پذیرای زائرانی از شهرهای مختلف از جمله تربت‌حیدریه، کرمان، خراسان شمالی و رضوی است، تصریح کرد: در صورت حمایت دستگاه‌های اجرایی، می‌توانیم در هر وعده تا ۱۰ هزار پرس غذا طبخ کنیم.

احمدی موکب امام حسین مجتبی(ع) را بین الحرمین دانست و تأکید کرد: امیدوارم لیاقت خدمتگزاری در دستگاه امام حسین(ع) را داشته باشیم.

وی که همراه همسر و فرزندانش در منزل پدریشان میزبان زائران اربعین حسینی است، از هیأت امنای هیأت سیدالشهدای نمازگاه و بسیجیان پایگاه بسیج روستا که همکاری بسیار خوبی با موکب داشتند، قدردانی کرد.

احمدی ضمن قدردانی از ایجاد چند سرعت‌کاه در مسیر موکب، خواستار ایجاد سرعت‌کاه‌های بیشتر در این مسیر برای توقف زائران و نورپردازی بیشتر این مسیر شد.

وی به کمبود سرویس بهداشتی در موکب اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت تأمین نیازهای مالی، افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی، مسقف کردن حیاط برای مواقع بارندگی و توسعه آشپزخانه موکب را در برنامه داریم.

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

علیرضا قاسمی جوانی ۱۹ ساله است که امسال برای نخستین‌بار همراه مادرش به عنوان خادم در این موکب به زوار سیدالشهدا خدمت‌رسانی می‌کند.

قاسمی به تأثیرات معنوی و حس آرامشی که از کار کردن در این موکب در او به وجود آمده است، اشاره و مطرح کرد: به این نیت آمدم که سال بعد به دعوت سیدالشهدا پیاده راهی کربلا شوم.

حسن شهبازی نیز جوانی ۲۶ ساله است که از بچگی خادم مراسم عزای امام حسین(ع) بوده و دو سال است که در موکب امام حسن مجتبی(ع) آب می‌آورد، استکان جمع می‌کند و کفش جفت می‌کند.

وی که تابه‌حال کربلا نرفته است و آرزوی زیارت دارد، گفت: وقتی به زائران این موکب خدمت‌رسانی می‌کنم، حس زیارت دارم، با اینکه تابه‌حال کربلا نرفتم اما اگر سیدالشهدا قبول کند، همه خادمان این موکب کربلایی‌اند.

فرمانده پایگاه بسیج روستای نمازگاه نیز برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ و حلقه‌های صالحین با موضوع «من حجاب را دوست دارم»، برگزاری مسابقه نقاشی و دل‌نوشته برای سردار حاج قاسم سلیمانی را از جمله برنامه‌های فرهنگی موکب برشمرد.

مریم شهبازی با بیان اینکه دو گروه جهادی خواهران و برادران در این موکب مشغول خدمت‌رسانی هستند، افزود: امسال قرار بود کربلا بروم اما وقتی شنیدم موکب برپا شده و به کمک نیاز دارند، تصمیم گرفتم در موکب به زائران سیدالشهدا خدمت‌رسانی کنم.

سلطان‌مراد فلاحی پیرمردی ۸۰ ساله است که با روی گشاده و لبخند به استقبال میهمانان می‌رود. گاهی استکان‌ها را مرتب می‌کند، گاهی جارو دست می‌گیرد و حیاط را آب و جارو می‌کند و موقع ناهار کنار دیگ می‌ایستد و کمک می‌کند.

فلاحی با بیان اینکه در ماه محرم و صفر سعی می‌کنم به هر نحوی‌که شده خادم دستگاه سیدالشهدا باشم، گفت: تنها خواسته‌ام از امام حسین(ع) عمر با برکت و تن سالمی است تا فرصت خادمی در دم و دستگاهش را داشته باشم.

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

سنگ تمام مردم ملایری‌ برای زوار اربعین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha