• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402061409099
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه هفته ملی نجوم؛

گردشگری نجومی نیاز به شفافیت‌های سیاست‌گذاری دارد / ریسک‌های گردشگری نجوم را ببینیم

گردشگری نجومی نیاز به شفافیت‌های سیاست‌گذاری دارد / ریسک‌های گردشگری نجوم را ببینیم

ایسنا/خراسان جنوبی منجم آماتور و عضو هیات موسس انجمن نجوم در خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری در هر حوزه‌ای از جمله گردشگری نجومی، ابتدا نیاز به سیاست گذاری درست و بیشتر از آن نیاز به ثبات سیاست گذاری دارد. سرمایه گذار بخش خصوصی اگر شفافیت و ثبات در زمینه‌های مدیریتی و سیاست گذاری در عرصه گردشگری و دیگر حوزه‌ها را ببیند، قطعاً با اشتیاق ورود می‌کند.

محسن الهامیان، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، نام کامل دانشمندی که عموم مردم ایران او را به نام ابوریحان بیرونی می‌شناسند. اخترشناس، ریاضیدان، تاریخ نگار، تقویم شناس، هند شناس و انسان شناس سرشناس ایرانی که در سال ۳۵۲ خورشیدی به دنیا آمد. نوشته های متفاوتی از ابوریحان بیرونی در حوزه نجوم وجود دارد. کتاب «اسطرلاب»، «قانون مسعودی» و «آثارالباقیه عن القرون الخالیه» از جمله کتاب‌های او هستند که مطالبی در حوزه نجوم در آنها نوشته شده است.

وی با بیان اینکه مطالب او در مورد گردش زمین به دور خود، تلاش‌هایش برای تخمین قطر زمین و فعالیت‌هایی مانند رصد خورشید گرفتگی‌ها، ماه گرفتگی‌ها و انقلابین و اعتدالین بخشی از اقدامات او هستند، بیان کرد: به پاس فعالیت‌های پیشتازانه ابوریحان بیرونی در حوزه نجوم، نخستین بار در ۱۳ شهریور سال ۱۳۹۱ پیشنهاد نام گذاری این روز به نام «روز ملی نجوم» مطرح شد و در نهایت این پیشنهاد در سال ۱۴۰۱ مورد استقبال قرار گرفت.

الهامیان ادامه داد: معمولاً در هر کشوری از مفاخر و مشاهیر بزرگ برای ترویج شاخه‌های متفاوت علم و هنر در میان عامه مردم بهره می‌جویند و با نام گذاری روزی به نام هر کدام از این علوم یا هنرها، تلاش می‌شود تا با اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی، زمینه آگاهی و علاقمندی عموم مردم و به خصوص نسل جوان کشور با این حوزه‌ها فراهم شود.

وی افزود: در نگاهی بزرگتر نیز ایجاد شور و اشتیاق پیرامون این موضوعات و برای مثال نجوم، به ایجاد فضای همکاری و مشارکت میان فعالان و برداشتن قدم‌های بزرگتر بعدی با استفاده از این انرژی و فضای ایجاد شده منجر می شود. برای مثال در حوزه نجوم ما علاوه بر دغدغه‌های علمی، ترویجی و آموزشی، دغدغه‌هایی در حوزه گردشگری نیز داریم و معتقدیم که ایران پتانسیل‌های بالایی در زمینه گردشگری نجومی دارد که نیاز به پرداختن و فعالیت بیشتر دارد.

عضو هیات موسس انجمن نجوم در خراسان جنوبی اظهار کرد: اساساً ایران کشوری ایده آل در حوزه گردشگری و یکی از ۱۰ کشور برتر جهان از نظر پتانسیل در زمینه گردشگری است. وجود جاذبه‌های متعدد، فرهنگ غنی و تاریخ دیرین در این سرزمین چهار فصل، انبوهی از جذابیت‌ها را برای گردشگران خارجی فراهم کرده است. واضح است که در صورت نگاه مدیریتی درست به حوزه گردشگری، این سرمایه غنی می‌تواند در اشکال گوناگون، از جمله گردشگری نجومی نیز استفاده شود و بدین شکل مخاطبان بیشتری را در این حوزه جذب کنیم.

الهامیان تصریح کرد: با این وجود پتانسیل‌های گردشگری نجومی در ایران تنها معطوف به استعدادهای گردشگری کلی ایران نیست، بلکه ما به طور خاص در زمینه گردشگری نجومی نیز برتری‌هایی داریم. وجود کویرهای وسیع و آسمان‌های تاریک، حضور نیروی انسانی تحصیل کرده و مسلط در حوزه نجوم و همینطور نیاز منطقه خاورمیانه به مقصدی برای گردشگری نجومی، برخی از برتری‌های ایران در زمینه گردشگری نجومی هستند.

وی با بیان اینکه البته ما در این زمینه مشابه وضعیت کلی گردشگری در ایران و همینطور سایر شاخه‌های گردشگری، مشکلات بسیار بزرگی در حوزه‌های مدیریتی و همچنین زیرساخت‌ها داریم که مانعی برای عملیاتی کردن پتانسیل‌ها و فرصت‌ها در این زمینه هستند، اظهار کرد: ما تقریباً در تمامی زیرساخت‌های لازم برای گردشگری نجومی ضعف جدی داریم؛ از اسکان تا حمل و نقل و همینطور تجهیزات و ابزارهای اپتیکی تا رصدخانه و رصدگاه‌ها.

الهامیان ادامه داد: البته که ضعف در این زمینه نیز کاملاً طبیعی است و باید واقع بینانه به شرایط نگاه کرد. سرمایه گذاری در هر حوزه‌ای از جمله گردشگری نجومی، ابتدا نیاز به سیاست‌گذاری درست و بیشتر از آن نیاز به ثبات سیاست گذاری دارد. سرمایه گذار بخش خصوصی اگر شفافیت و ثبات در زمینه‌های مدیریتی و سیاست گذاری در عرصه گردشگری و دیگر حوزه‌ها را ببیند، قطعاً با اشتیاق ورود می‌کند، اما تا زمانی که این نیاز حیاتی اولیه تامین نشود، بدیهی است که سرمایه گذاران نیز دست به ریسک نامعقول نخواهند زد.

وی اظهار کرد: مانند هر حوزه دیگری، در زمینه نجوم نیز فعالان این حوزه از سایر رویدادها و مناسبت‌های موجود در طول سال برای اجرای فعالیت‌های ترویجی و آموزشی خود استفاده می‌کنند. بخشی از این سوژه‌ها مربوط به مناسبت‌های تقویمی مانند روز و هفته جهانی نجوم و همینطور بخشی از آنها مربوط به رویدادهای نجومی مانند ماه گرفتگی‌ها، خورشید گرفتگی‌ها و بارش‌های شهابی هستند.

عضو هیات مؤسس انجمن نجوم در خراسان جنوبی بیان کرد: بخشی از این فعالیت‌ها در شهر و در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شوند. این جنس فعالیت‌ها بیشتر مناسب کودکان و نوجوانان و ایجاد انگیزه و علاقه اولیه در آنها نسبت به آسمان و نجوم است. برخی دیگر از این فعالیت‌ها نیز در قالب تورها و در خارج از شهرها و به دور از آلودگی نوری آنها برگزار می‌شوند. این جنس فعالیت‌ها نیز بیشتر مناسب بزرگسالان است و به آنها تجربه‌ای مستقیم از برخورد با آسمان شب می‌دهد.

الهامیان یادآور شد: بسیار پیش می‌آید که ساکنان کلان شهرهایی مانند تهران پس از اولین تجربه حضور در یک شب رصدی در یک آسمان تاریک و به دور از آلودگی نوری، از دیدن حجم ستارگان و پهنه راه شیری در آسمان تعجب می‌کنند. موضوعی که به واسطه آلودگی نوری شدید این شهرها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha