• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402061811049
  • خبرنگار : 50214

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

تامین برق چاه‌های کشاورزی یزد با استفاده از مزارع خورشیدی

تامین برق چاه‌های کشاورزی یزد با استفاده از مزارع خورشیدی

ایسنا/یزد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از ساخت نیروگاه خورشیدی در کنار زمین‌های کشاورزی به منظور تامین برق چاه‌های کشاورزی خبر داد.

«محمد علی حاتمی زاده» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که استان یزد در سال ۳۳۲ روز آفتابی دارد، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی به همراه شرکت برق، به دنبال آن است تا از این پتانسیل استان برای تولید بخش قابل توجهی از برق استفاده کند.

وی افزود:  از برنامه‌های محوری سازمان جهادکشاورزی استان ایجاد، راه‌اندازی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در ۱۰ درصد چاه‌های کشاورزی است که با اجرایی شدن این برنامه علاوه بر جلوگیری از قطعی برق چاه‌ها باعث کاهش خسارات عمده به کشاورزان می‌شود.

حاتمی‌زاده گفت: ایجاد تنش آبیاری در زمان رسیدن محصول پسته، علاوه بر ضعیف شدن درخت و تشدید خسارت پسیل، میزان پوکی پسته را نیز افزایش می‌دهد لذا تنها راه مدیریت این بحران، تامین مطمئن برق مصرفی چاه‌های کشاورزی است.

این مسئول اعلام کرد: خودکفایی در تولید برق، راهبرد اصلی بخش کشاورزی است به طوری که با تجهیز و ساماندهی ۷۰۰ حلقه چاه کشاورزی به نیروگاه خورشیدی، مصرف برق بخش تضمین شده و چاه‌های مجری نیروگاه خورشیدی در لیست قطعی برق و خاموشی تابستانه نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه طرح الگویی نیروگاه خورشیدی در راستای تولید برق در یکی از اراضی چاه‌های کشاورزی خاتم با موفقیت انجام شده است اضافه کرد:  این طرح در فاز اول در شهرستان‌هایی با تعداد چاه کشاورزی بیشتر، عمده مالکی و مصرف برق بالاتر اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تشریح کرد: کلیه‌ی بهره بردارانی که صاحب زمین هستند یا زمین را به مدت ۲۰ سال اجاره کرده‌اند، می‌توانند از این طرح با مراجعه به سایت (ساتبا) وزارت نیرو استفاده کنند.

حاتمی زاده در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان می‌توانند برق تولیدی مازاد توسط نیروگاه‌های خورشیدی را بفروشند؛ ضمن این که طی چهار سال سرمایه‌ای که آنها در این راستا گذاشته‌اند، از این طریق بازگردانی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۹ ۲۲:۵۸

یزد منطقه کویری هستش کشاورزی نباید باشه چند سال بعد اب زیر زمینی از بین میبرن اب برای خوردن پیدا نمیشه نمیدونم مسئولین کشور چرا مجوز میدن یه بچه ۵کلاس سواد اینو الان میدونه از الان باید بفکر باشن ۷۰درصد چاهای کشور پلمپ کنن و دیگه مجوز چاه ندن در حد کشاورزی مصرف کشور بکاریم صادرات نکنیم کم بخوریم همیشه بخوریم همین جوری بریم ۲۰سال دیگه کشاورزی داخل ایران از بین میره ابی نمیمونه کشوری کویری شده صادر کننده میوه خنده دار حد عقل نظارت ندارن قطره ای باشه تازه یه سری ها قطره ای کردن خلاصه دولت باید بفکر باشه