• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402062213811
  • خبرنگار : 50640

گیاهان دارویی؛ داروی رونق اقتصادی

گیاهان دارویی؛ داروی رونق اقتصادی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گیاهان دارویی استان می‌توانند منبع درآمد و اشتغال پایدار باشند، گفت: در صورتی که مسیر درست و تعریف شده‌ای برای گیاهان داروی استان در نظر گرفته شود این منبع ارزشمند می‌تواند اشتغال و درآمدزایی بسیار خوبی برای استان به همراه داشته باشد.

عزت‌الله سلیمانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری ۱۲۵٠ گونه گیاهی متنوع شناسایی شده است، اظهار کرد: از گونه‌های شناسایی شده، حدود ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی، عطری، ادویه‌ای و نوشابه‌ای هستند. 

سلیمانی با اشاره به اینکه هر گیاهی که رشد می‌کند می‌تواند خاصیت دارویی داشته باشد،  تصریح کرد:  برگ درخت گردو خاصیت داروی دارد اما درخت گردو را به خاطر برگ آن نمی‌کارند، پس هر گیاهی می‌تواند خاصیت دارویی داشته باشد اما هدف کشت مهم است، می‌توان گفت گیاه دارویی، گیاهی است که به خاطر خواص دارویی آن کشت می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه متاسفانه صادرات گیاهان دارویی از استان  در حد صفر است، بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری فرآوری  گیاهان داروی انجام نمی‌شود تا از این طریق بتوانیم صادرات گیاهان دارویی داشته باشیم، معمولا گیاهان دارویی استان را به صورت خام از استان خارج می‌کنند و استان‌های دیگر با مجوزی که از استان می‌گیرند گیاهان دارویی را  بسته‌بندی و یا فراوری می‌کنند و صادرات از استان‌های دیگر انجام می‌شود.


وی در ادامه افزود : از گل‌محمدی در استان اسانس‌گیری می‌شود اما برای مصارف داخلی استفاده می‌شود، به عنوان مثال در شهر بلداجی یک شخص ۲۰ هکتار گل محمدی کشت کرده و اسانس‌گیری می‌کند اما برای مصرف تولیدی گز خود استفاده می‌کند، متاسفانه هیچ شرکت بزرگ و کارخانه‌ فرآوری گیاهان دارویی در استان وجود ندارد.  


رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی استان، ۳۰ گونه خاص استان هستند و به نام چهارمحال وبختیاری شناسایی می‌شوند، گفت: گیاهان کلوس، مرزه بختیاری و بعضی از گونه‌های با ارزش در حال انقراض  استان هستند و رویشگاه طبیعی آن‌ها بسیار محدود و محصور شده است که اگر اقدامات درستی  برای حفظ و نگهداری آن‌ها انجام نشود ممکن است چند سال آینده این گونه‌های دارویی با ارزش را از دست بدهیم. 


 وی در ادامه تصریح کرد: خطر انقراض کلوس کوهی، انواع آویشن‌ها و مرزه بختیاری و  خانواده پونه سا به دلیل چرای دام و بهره‌وری بی‌رویه رو به نابودی است، از طرفی وجود افراد سودجو که گیاهان دارویی را تنها برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، به نابودی این گونه‌ها دامن می‌زنند. 


رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عامل دیگر انقراض گیاهان داروی استان  تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران است. 


سلیمانی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری می‌توانند برای استان منبع درآمد و اشتغال پایدار باشند، افزود: در صورتی که  مسیر درست و تعریف شده‌ای برای گیاهان داروی استان در نظر گرفته شود این منبع ارزشمند می‌تواند اشتغال و درآمدزایی بسیار خوبی برای استان به همراه داشته باشد. 

 
وی  گفت: در صورتی که به سمت فراوری گیاهان داروی حرکت کنیم، درآمد فعالیت‌هایی همچون دامداری و کشاورزری و کارهای اقتصادی دیگر به حاشیه خواهند رفت، به عنوان مثال کشوری همچون چین و آمریکا به صنعت گیاهان دارویی ورود پیدا کرده و پیشرفت‌ها و درآمدهای فراوانی داشته‌اند. 


رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: باید همتی  وجود داشته باشد تا شرایط را اصلاح کرده و بهبود دهیمو به سمت و سویی حرکت کنیم که تمامی تصمیم سازان ساز، سیاستشان بهره‌برداری حداکثری از نعمت‌های خدادادی در طبیعت باشد تا کمک بزرگی هم به تغییر معیشت مردم و هم رونق اقتصادی در استان کند. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha