• شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062515262
  • خبرنگار : 30147

 یک کارشناس هنرهای نمایشی مطرح کرد

تعزیه تأثیرگذارترین هنر آیینی ایرانیان/شبیه‌خوانی عامل مهم پیوند معنوی نسل جدید با حماسه عاشورا

تعزیه تأثیرگذارترین هنر آیینی ایرانیان/شبیه‌خوانی عامل مهم پیوند معنوی نسل جدید با حماسه عاشورا

ایسنا/خراسان رضوی  یک کارشناس هنرهای نمایشی در خراسان رضوی گفت: تعزیه شناخته شده‌ترین و تأثیرگذارترین هنر آیینی ایرانیان است.

رضا حسینی در گفت و گو با ایسنا از کاشمر و شهرهای پیرامون آن به عنوان قطب هنر تعزیه در خراسان رضوی نام برد و خاطرنشان کرد: بعد از کاشمر، شهرهای سبزوار، گناباد و برخی دیگر شهرهای شمال خراسان در تعزیه خراسان حرف برای گفتن دارند.

وی تصریح کرد: ما در استانی هستیم که ترکیبی از اقوام مختلف از جمله فارس، ترک، افغان و عرب دارد که مراسم آئینی و مناسک بسیار زیادی را برگزار می‌کنند.

این کارشناس هنرهای نمایشی با بیان اینکه خراسان استانی است که به تنهایی از بسیاری کشورهای همسایه بزرگتر است، اظهار کرد: مراسم‌ آئینی شمال با جنوب خراسان رضوی بسیار متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: این ویژگی شهرهای خراسان رضوی است که تعزیه و تعزیه‌خوانی پایگاه مردمی دارد و همه مسئولان از این هنر و آئین جاودان حمایت می‌کنند.

حسینی افزود: تعزیه یک آئین مذهبی است که به گذشته ارزش‌گذاری می‌کند، تعزیه می‌خوانیم تا واقعه عاشورا را زنده نگه داریم و ارزش بگذاریم به کاری که حسین بن علی(ع) و یارانش در کربلا انجام دادند.

این کارشناس هنرهای نمایشی ارزش‌گذاری به گذشته در تعزیه را بسیار مهم دانست و گفت: نباید فکر کرد تعزیه فقط خواندن یک شعر و لباس به تن کردن است.

وی با بیان اینکه تعزیه‌خوانی منطقه کاشمر از غنای خاصی در کشور برخوردار است، اظهار کرد: تعزیه و تعزیه‌خوانی یکی از کهن‌ترین میراث‌های معنوی شهر کاشمر است.

حسینی اذعان کرد: برپایی مراسم تعزیه‌خوانی، این هنر ارزشمند و مذهبی در منطقه کاشمر مختص ماه‌های خاصی از سال نیست و در مراسم‌ مختلف‌ از سوی بزرگان این هنر برگزار می‌شود، اما در محرم و صفر و به یاد سرور و سالار شهیدان این هنر پرشورتر از سایر ماه‌های سال به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با تأکید براینکه هنر تعزیه باید در قالب هنری اصیل به مردم ارائه شود، گفت: هنر تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی دارای یک تاریخچه با ارزش بوده که از سالیان گذشته این هنر به یادگار مانده است.

 این کارشناس هنرهای نمایشی با بیان اینکه تعزیه شناخته شده‌ترین و تأثیرگذارترین هنر آیینی ایرانیان است و در میان قالب‌های شناخته شده نمایشی ما تنها نمایشی است که دارای متن مکتوب است، افزود: مراسم تعزیه‌خوانی ریشه در ذوق و هنر عاشورایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه حفظ و اشاعه این هنر فاخر ایرانی، تلاش مقدسی است که امروز برعهده ما است، گفت: یک تعزیه‌خوان باید از هر نظر لیاقت تعزیه‌خوانی اباعبدالله الحسین (ع) را داشته باشد.

حسینی به ویژگی‌های تعزیه‌خوان برای تأثیرگذاری بر روی افراد مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: فردی که تعزیه‌خوانی امام حسین (ع) را می‌پذیرد باید دارای بینش حسینی، خلوص نیت، علم کافی و نیت پاک باشد تا بتواند یک تعزیه‌خوان موفق باشد.

وی عنوان کرد: تعزیه خوانی هنری است که باید ماندگار شود زیرا در واقع تعزیه خوانی تبلیغ دین، رشادت‌ها و ایثارهای شهدای کربلاست که می‌تواند به نسل امروز نیز منتقل شود و به نوعی تکرار عاشورا است.

این کارشناس هنرهای نمایشی گفت: تعزیه‌گردانی و شبیه‌خوانی به عنوان هنر اصیل ایرانی با مضامین مذهبی و آئینی و یکی از مهمترین ابزارهای پیام‌رسانی واقعه کربلا جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یکی از عوامل مهم پیوند معنوی نسل جدید با حماسه عاشورا محسوب می‌شود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha