• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402062615670
  • خبرنگار : 50593

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟ /راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟ /راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

ایسنا/مازندران یک متخصص مغز و اعصاب در مازندران گفت: سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به بخشی از مغز کاهش یافته یا قطع شود. در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت مغز مختل شده و سلول های مغز در عرض چند دقیقه شروع به از بین رفتن می کنند.

دکتر آتنا شریفی رضوی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، علت اصلی سکته مغزی ایسکمیک را انسداد شریان های مغزی دانست و اظهار کرد: رگهای خونی ممکن است در اثر رسوبات چربی باریک شده و توسط لخته خون مسدود شوند.

این متخصص مغزو و اعصاب علائم و نشانه های سکته مغزی را بسته به قسمتی از بافت مغز که دچار آسیب شده است متفاوت عنوان کرد و شایع‌ترین علائم سکته را شامل مشکل در صحبت کردن و یا اختلال درک آنچه دیگران می گویند، فلج یا بی حسی صورت، بازو یا پا؛ این فلجی اغلب فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، مطرح کرد.

دکتر شریفی رضوی، مشکلات بینایی (تاری دید یا دوبینی) در یک یا هر دو چشم؛ را از دیگرعلائم سکته مغزی ایسکمیک معرفی کرد و گفت: سردرد ناگهانی و شدید که ممکن است با استفراغ، سرگیجه یا تغییر هوشیاری همراه باشد، یکی از نشان‌های سکته مغزی است. همچنین مشکل در راه رفتن یا سرگیجه ناگهانی یا از دست دادن هماهنگی حرکات و اختلال تعادل از سری علائم سکته مغزی محسوب می‌شود.

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟ /راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه عوامل زیادی می‌توانند خطر سکته مغزی را افزایش دهند، اظهار کرد: سکته مغزی در سنین بالای ۵۵ و در مردان بیشتر رخ می دهد. عوامل خطر سکته مغزی بالقوه قابل درمان عبارتند از، اضافه وزن یا چاقی،عدم تحرک بدنی، نوشیدن زیاد یا زیاده روی در الکل، استفاده از داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و مت آمفتامین است.

این متخصص مغز و اعصاب، تصریح کرد: فشار خون بالا، کشیدن سیگار یا قلیان و یا قرار گرفتن در معرض دود، کلسترول بالا، دیابت، بیماری های قلبی وعروقی از عوامل موثر در سکته مغزی ایسکمیک هستند.

دکتر شریفی رضوی به عوارض ناشی از سکته مغزی اشاره کرد و گفت: سکته مغزی گاهی اوقات می تواند باعث ناتوانی های موقت یا دائمی شود؛ بستگی به مدت زمانی که جریان خون مغز قطع شده و کدام قسمت مغز تحت تأثیر قرار گرفته است؛ متفاوت خواهد بود.

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟ /راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

وی افزود: مهمترین عوارض شامل مواردی همچون فلج یا ضعیف شدن قدرت  اندام؛ ممکن است در یک طرف بدن فلج صورت، بازو و پا رخ دهد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن، از دیگر عوارض ناشی از سکته مغزی است، خاطرنشان کرد: سکته مغزی ممکن است بر کنترل ماهیچه های دهان و حلق تأثیر بگذارد و صحبت کردن، قورت دادن یا خوردن را دچار اشکال کند. همچنین ممکن است صحبت کردن یا درک گفتار، خواندن یا نوشتن دچار اختلال شود.

این پزشک متخصص، از دست دادن حافظه یا مشکلات ذهنی اختلال در حافظه را از دیگر عوارض سکته مغزی دانست و ادامه داد: مشکل در فکر کردن، استدلال کردن، قضاوت کردن و درک مفاهیم نیز ممکن است در نتیجه سکته رخ دهد.

وی مشکلات عاطفی را از دیگر عوارض سکته مغزی عنوان کرد و یادآور شد: افرادی که دچار سکته مغزی شده اند ممکن است در کنترل احساسات خود مشکل بیشتری داشته باشند یا ممکن است دچار افسردگی شوند.

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟ /راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، درد، بی حسی یا سایر احساسات غیرمعمول ممکن است در قسمت هایی از بدن که تحت تاثیر سکته قرار گرفته‌اند، رخ دهد. به عنوان مثال، اگر سکته مغزی باعث از دست دادن احساس در بازوی چپ شود، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن ناراحت کننده ای در آن بازو ایجاد شود.

دکتر شریفی رضوی به روشهای پیشگیری از سکته مغزی اشاره کرد و گفت: دانستن عوامل خطر سکته مغزی، پیروی از توصیه های بهداشتی و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از راهبردهای پیشگیری از سکته مغزی همان راهبردهای پیشگیری از بیماری قلبی هستند. به طور کلی توصیه های سبک زندگی سالم عبارتند از، کنترل فشار خون بالا یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران، کاهش کلسترول و چربی های اشباع شده در رژیم غذایی را برای پیشگیری از سکته مغزی موثر دانست و گفت: مصرف کمتر کلسترول و چربی، به ویژه چربی های اشباع شده و چربی های ترانس، ممکن است تجمع در شریان ها را کاهش دهد.

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟ /راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

وی افزود: سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را برای افراد سیگاری و غیرسیگاری در معرض دود سیگار افزایش می دهد. ترک مصرف دخانیات خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

دکتر شریفی تصریح کرد: مدیریت دیابت رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن می‌تواند به کنترل قند خون کمک نماید.

این متخصص مغز و اعصاب معتقد است، اضافه وزن ریسک سایر عوامل خطر سکته مغزی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت را بالا می برد.

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟ /راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

این پزشک در توصیه‌ای تاکید کرد، داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات؛ رژیم غذایی حاوی پنج وعده یا بیشتر در روز میوه یا سبزیجات ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد. رژیم غذایی مدیترانه ای که بر روغن زیتون، میوه، آجیل، سبزیجات و غلات کامل تاکید دارد، ممکن است مفید باشد.

دکتر شریفی رضوی با تاکید بر پرهیز از مصرف الکل، مواد مخدر غیر قانونی، مانند کوکائین و مت آمفتامین، افزود: ورزش منظم؛ ورزش های هوازی از بسیاری جهات خطر سکته مغزی را کاهش می دهند. ورزش می تواند فشار خون را کاهش و سلامت کلی رگ های خونی و قلب را بهبود بخشد. همچنین به کاهش وزن، کنترل دیابت و کاهش استرس کمک می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha