• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062616042
  • خبرنگار : 50404

یک کارشناس سینما:

نباید ناامیدی را به سینمای ایران تحمیل کنیم

نباید ناامیدی را به سینمای ایران تحمیل کنیم
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس سینما با اشاره به بیانیه چند روز اخیر خانه سینما گفت: ما به عنوان یک ایرانی نباید ناامیدی را به سینمای ایران تحمیل کنیم.

ناصر سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانیه‌ خانه سینما در روز ملی سینما اظهار کرد: ما به عنوان یک ایرانی نباید سیاهی و ناامیدی را به سینمای ایران تحمیل کنیم. همه می‌دانیم که در زمان کرونا چه شرایطی برای سینما پیش آمد، هنرمندان بسیاری بیکار شدند و جریان پولی سینما دوران بدی را سپری کرد، اما خدارا شکر در ۲ سال اخیر رونق بازگشته و این موضوع به مدیریت امور سینما باز می‌گردد. نباید حب و بغض داشته باشیم و به صورت جناحی نگاه کنیم. محمد خزاعی به عنوان یک مدیر جوان با سابقه تهیه‌کنندگی و فعالیت در سینما تیم خوبی جمع کرده و مدیریت درستی انجام داده است.

وی افزود: از سینمای اجتماعی حرف زده می‌شود؛ باید اشاره کنیم که ۷۰ درصد فیلم‌های جشنواره پارسال مربوط به سینمای اجتماعی بود. نمی‌دانم خطی‌کشی‌ها قرار است دردی از سینما دوا کند؟ چندروز پیش روح‌الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی طی مصاحبه‌ای مواضع را مشخص کرده بود و تا حدودی در تلاشند که فیلم‌های دارای مشکل را از پستو دربیاورند و تا جایی که می‌شود با ممیزی‌ و تعدیل به اکران برسانند که حداقل پولی که بابت تولید آن هزینه شده باز گردد.

این کارشناس سینما با اشاره به اینکه خوشبختانه این روزها مردم هم به سینما مراجعه می‌کنند و این آشتی مردم با سینما خود نشان‌دهنده بازگشت سینما به روزهای اوج است، تصریح کرد: هنوز کامل شرایط سینما خوب نشده است، اما فکر می‌کنم بیانیه‌ها و شاخ و شانه کشیدن‌ها در این وضعیت دردی را دوا نمی‌کند. شاید احتیاج به همدلی و مهربانی بیشتر داریم. در روز ملی سینما به جای اینکه تبریک بگوییم و آرزوی خوشبختی برای بدنه نحیف سینما کنیم، بیانیه سیاه می‌دهیم! شاید این سینما در این روزها پیگیری، نگاه خاص‌تر و دلسوزی بیشتری نیاز دارد.

سهرابی با بیان اینکه فسیل فیلم خوبی بوده و فروخته است، خاطرنشان کرد: در بیانیه‌ها این موارد را نفی می‌کنند در صورتی‌که به نظر من این سینما نیز به امثال «فسیل» نیاز دارد و هم به «مصلحت». چرا وقتی فیلمی ۳۰۰ میلیارد فروخته و شور و نشاط به جامعه آمده، باید با حاشیه همراه شده و با تخریب هم‌صنفان خود روبه‌رو شود؟ به‌جای اینکه یادداشت بنویسیم و تحلیل کنیم، ضربه می‌زنیم و بیانیه می‌دهیم، آن هم بیانیه‌ای که خیلی‌ها آن‌ را قبول ندارند و اصلا از آن خبر ندارند. انگار تعداد قلیلی باید بیانیه بدهند و برای سینما خط و نشان بکشند.

وی ادامه داد: نمی‌گویم تیم مدیریتی جدید سینما صددرصد کار خود را درست انجام داده اما تلاش کرده تا چراغ سینما خاموش نشود. در این وضعیت برخی در بیانیه‌ها به ممیزی ایراد می‌گیرند درصورتی‌که ممیزی در کل دنیا انجام می‌شود و نیازمند صحبت‌های مفصل‌تری است.

این کارشناس سینما عنوان کرد: سینما یک مقوله فرهنگی و هنری است که در سبد خانوار قرار می‌گیرد و همه مردم می‌توانند نظریه‌های خود را درباره آن ارائه دهند. ممکن است برخی از فیلمی مانند فسیل خوششان نیاید اما مردم ۳۰۰ میلیارد تومان بلیت می‌خرند که آن را تماشا کنند. البته که این به این معنا نیست که از این به بعد سازمان سینمایی فقط به فیلم‌های کمدی پروانه ساخت بدهد و مشابه این فیلم‌ها بسازیم.

سهرابی با بیان اینکه هر ژانری در سینمای ایران مخاطب دارد، گفت: فیلم تفریق هم اگر به اکران می‌رسید می‌فروخت؛ چراکه هم قصه دارد و هم کارگردانی خوب دارد. برخی می‌گویند کپی بوده که باید به آن‌ها بگویم از ابتدای شکل‌گیری تاریخ سینما و تئاتر کپی انجام شده تا همین امروز. هر کارگردانی از نگاه خود هملت، اتلو، مکبث، ریچارد سوم و... را به صحنه برده است یا نه؟ سینمای ما هم می‌توانند با نگاه خود فیلم بسازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha