• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402062817368
  • منبع : نمایندگی اردبیل

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

استان اردبیل در شاخص پوسیدگی دندان رتبه متوسط بین استانها را دارد

استان اردبیل در شاخص پوسیدگی دندان رتبه متوسط بین استانها را دارد

ایسنا/اردبیل کارشناس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن بیان اینکه از نظر فلوراید، آب آشامیدنی اردبیل نسبت به استان های جنوبی در حد نامطلوبی قرار دارد و نیاز به فعالیت بیشتری برای کنترل پوسیدگی در استان می باشد، گفت: طبق شاخص ارزیابی پوسیدگی دندان، وضعیت دندان شهروندان در استان اردبیل در بین سایر استانها متوسط است.

شادی کفاشچیان ۲۸ شهریور در گفت وگو با ایسنا افزود: شاخص ارزیابی پوسیدگی دندان که بر حسب تعداد دندان های پوسیده، کشیده شده و پر شده می باشد، استان اردبیل ۲/۲۴ درصد است که نسبت به ۵ سال اخیر بهتر شده است.

کفاشچیان افزود: شاخص پوسیدگی دندان در استان اردبیل در طبقه پایین یعنی بین ۲/۶  الی  ۱/۲ قرار دارد و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با طراحی و اجرای برنامه های جدید با همکاری دانشکده دندانپزشکی گام های مؤثری برای رسیدن به پوسیدگی خیلی کم یعنی زیر ۱/۲ برداشته است.

وی اظهار کرد: در راستای برنامه های معاونت بهداشت طبق تفاهمنامه بین دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و آموزش و پرورش استان مراقبتهای سلامت و ویزیت دندانپزشکی در مدارس انجام و در صورت نیاز دانش آموزان برای ترمیم دندان به مراکز جامع سلامت معرفی می شوند.

کفاشچیان با اشاره به اینکه اقدامات گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در دو سطح انجام میشود، گفت: در سطح یک معاینه دندان و دهان و ثبت در پرونده خانوار و توزیع مسواک انگشتی و فلورایدتراپی برای کودکان زیر ۱۴ سال و مادران باردار در خانه های بهداشت روستایی و پایگاههای بهداشت شهری توسط بهورز و مراقب سلامت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سطح دو در مراکز خدمات جامع سلامت هم آموزش بهداشت دهان و دندان و فلورایدتراپی و ترمیم دندان و جرم گیری و بروساژ کشیدن دندان صورت می گیرد.

کارشناس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی ضمن بیان اینکه در سطح استان ۶۱ مرکز دارای واحد دندانپزشکی فعال است، اضافه کرد: این خدمات در روستاهای و شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت برای زنان باردار و کودکان زیر ۱۴ سال بصورت رایگان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha