• یکشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1402070200881
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

چگونه می‌توان تراز آب‌های زیر زمینی را مثبت کرد؟

چگونه می‌توان تراز آب‌های زیر زمینی را مثبت کرد؟

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برای تشکیل منابع آب زیرزمینی به طور طبیعی مراحلی وجود دارد که در صورت بوجود آمدن اخلال در این فرآیند طبیعی، جایگزینی منابع آب برداشت شده با مشکل مواجه شده و در نتیجه بیلان یا تراز آب در یک منطقه خاص به علت برداشت‌های بیش از حد دچار افت شده و علاوه بر کمبود آب مشکلات زیست محیطی جدی را به همراه خواهد داشت.

جمشید عیدانی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آب زیر زمینی و به علت ثابت بودن میزان تزریق آب به سفره ها شاهد افت سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشت‌ها خواهیم بود.

وی افزود: در اثر برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی، چاره‌ای جز کف شکنی و یا جابجایی چاه آب آن هم به عنوان یک راه‌حل کوتاه‌مدت و مُسکّن باقی نمی‌ماند که همه این اقدامات بار مالی زیادی را بر دوش کشاورز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان یاد آور شد: از دیگر اثرات سوء برداشت بی‌رویه و خارج از ضابطه از منابع آب زیر زمینی می‌توان شور شدن تدریجی منابع آب شیرین اشاره کرد به نحوی که این منابع حیاتی در بسیاری از دشت‌های کشور با حرکت آب از سفره‌های شور به سمت سفره‌های شیرین، این منابع در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

عیدانی بیان کرد: به منظور مدیریت منابع آب راه‌های مختلفی وجود دارد یکی از این راهکارها، مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز و مسدود کردن این چاه‌ها است که روند اعمال قانون در این خصوص همواره با مشکلاتی نظیر مقاومت مردم روبرو بوده است.

وی ادامه داد: در همین زمینه نقش آگاهی رسانی بسیار پر رنگ است چرا که باید قبل از هرگونه اقدام انتظامی با اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی لازم زمینه همکاری داوطلبانه مردم فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضعف آگاهی از دلایل عمده ایجاد بحران در بخش آب زیر زمینی است.

وی خاطر نشان کرد: تصور عمومی مردم آن است که تاکنون اقدامات مثبتی برای مدیریت آب زیرزمینی انجام نشده در حالیکه با اقدامات انجام شده از طریق نصب کنتور بر روی چاه های کشاورزی سطح برخی آبخوان‌ها در کشور بالا آمده و نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان تاکید کرد: منابع آب زیرزمینی در یک دشت به صورت سفره ای مشترک شکل می‌گیرد احداث هر حلقه چاه در دشت از این سفره تغذیه می‌کند یعنی تمام چاه‌های یک دشت از سفره‌های مشترک آب برداشت می‌کنند.

وی در پایان گفت: حال اگر تعداد این چاه‌ها افزایش یابد یا از آنها به صورت بی‌رویه برداشت شود حجم آب سفره زیرزمینی مشترک کاهش یافته و در نتیجه حجم آب چاه‌ها کم و یا چاه خشک می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha