• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070402298
  • خبرنگار : 50416

انتقال جشنواره شیره‌پزی ملایر از «مانیزان» به «ازناوله»

انتقال جشنواره شیره‌پزی ملایر از «مانیزان» به «ازناوله»

ایسنا/همدان معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ملایر از برگزاری سیزدهمین جشنواره آیین شیره‌پزی ملایر در روستای توریستی ازناوله خبر داد.

داریوش صفاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جشنواره شیره‌پزی مانیزان در سال ۱۳۹۰ به ثبت ملی رسیده و تاکنون ۱۲ دوره در روستای مانیزان برگزار شده است اما این جشنواره امسال در روستای ازناوله برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره روز پنجشنبه ششم مهرماه ساعت ۱۵:۳۰ در روستای توریستی ازناوله واقع در ورودی دره جهانی جوزان برگزار می‌شود، گفت: امسال این جشنواره با هدف معرفی روستاهای دره جهانی جوزان، ایجاد تنوع و بازار رقابتی فروش محصولات انگور در ازناوله برگزار می‌شود.

صفاری بیان کرد: از طرفی دهیار و شورای مانیزان امسال تمایل زیادی به برگزاری جشنواره در این روستا نداشتند و در جلسه هماهنگی برای برگزاری جشنواره اعلام کردند که توانایی برگزاری جشنواره را ندارند.

وی ادامه داد: حتی ۲۴ ساعت به دهیار و شورای مانیزان فرصت دادیم که در صورت تمایل برای برگزاری جشنواره در این روستا اعلام آمادگی کنند اما پس از گذشت ۴۸ ساعت خبری نشد.

وی با تأکید بر نقش تسهیلگری دولت در معرفی ظرفیت‌های شهرستان مطرح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره‌ها معرفی ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و محصولات کشاورزی شهرستان برای رونق بیشتر بازار فروش محصولات است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ملایر به ضرورت ثبت یک برند و بسته‌بندی مناسب برای شیره انگور ملایر گفت: پخت شیره انگور در تمام روستاهای دره جهانی جوزان انجام می‌شود و در حاشیه جشنواره نیز تمامی روستاهای اطراف می‌توانند محصولات خود از جمله شیره را به مدت دو روز عرضه کنند.

وی از آمادگی کامل دهیار و اهالی روستای ازناوله برای برگزاری جشنواره خبر داد و خاطرنشان کرد: یک شرکت تعاونی نیز برای کمک به برگزاری جشنواره در ازناوله اعلام آمادگی کرده است.

دهیار روستا مانیزان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: امسال جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار نخواهد شد چراکه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان برای برگزاری جشنواره در مانیزان شرایطی گذاشتند که پذیرش این شرایط برای اهالی روستا ممکن نبود.

وحید همراهی ضمن ابراز گلایه از این اتفاق، مانیزان را پایتخت برگزاری جشنواره شیره دانست و با اشاره به ثبت ملی جشنواره شیره‌پزی مانیزان، ادامه داد: با توجه به اینکه مانیزان قطب تولید شیره انگور در شهرستان است و اهالی روستا از طریق فروش شیره و باسلوق امرار معاش می‌کنند، ما درخواست کردیم در غرفه‌هایی که در حاشیه جشنواره برپا می‌شود محصولات شیره و باسلوق عرضه نشود تا اهالی مانیزان بتوانند شیره‌های خود را به فروش برسانند اما میراث فرهنگی قبول نکرد.

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر هر سال برای برگزاری بخش‌های فرهنگی و هنری جشنواره به ما کمک می‌کرد، افزود: یکی دیگر از شروط برگزاری جشنواره در این روستا پرداخت کلیه هزینه‌ها توسط روستا بود که برای ما امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۷ ۲۳:۰۹

چرا اینقدر زود این جشنواره برگزار میشع هنوز کمتر کسی شیره پخته تا بیاد تو این جشنواره بفروشه اه

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۷ ۲۳:۰۹

چرا اینقدر زود این جشنواره برگزار میشع هنوز کمتر کسی شیره پخته تا بیاد تو این جشنواره بفروشه اه