• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402070503107
  • خبرنگار : 50214

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد؛

نقش‌آفرینی دانشجویان یزدی در دفاع مقدس/از ساخت موشک‎اندازهای سیار تا حفر تونل زیر پای دشمن

نقش‌آفرینی دانشجویان یزدی در دفاع مقدس/از ساخت موشک‎اندازهای سیار تا حفر تونل زیر پای دشمن

ایسنا/یزد یکی از فرماندهان و جانبازان یزدی دفاع مقدس ضمن اشاره به نقش‌آفرینی و ابتکارات دانشجویان یزدی در آن سالها به تاثیرگذاری یزدی‎ها با استفاده از دانش بومی حفر قنات و تونل در جریان عملیات‌های مختلف اشاره کرد.

سردار «مهدی فرهنگ‌دوست» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن گرامیداشت هفته دفاع و مقدس، به نقش دانشجویان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نقش دانشجویان نسبت به جمعیتشان در دوران دفاع مقدس قابل توجه بود و در واقع این قشر دِین خود را به خوبی نسبت به حفظ انقلاب و دفاع از خاک میهمن ادا کردند.

وی با بیان این که حضور دانشجویان در صحنه‌های نبرد برای دیگر رزمندگان بسیار روحیه‌بخش بود، گفت: دانشجویان ابتدا در جریان عملیات هویزه با حضور شهید «حسین علم الهدی» به صورت جدی نقش افرینی داشتند به طوری که توانستند ضمن به اسارت درآوردن تعداد زیادی از نیروهای دشمن بخش وسیعی از خاک در اختیار دشمن را باز پس‌ گیرند که البته بعداً به دلیل خیانت‌های بنی‌صدر به شهادت رسیدند.

فرهنگ‌دوست با اشاره به حضور دانشجویان در دیگر خطوط مبارزه علیه دشمن بعثی، برخی ابتکارات دانشجویان در آن دوران در جهت کمک به رزمندگان را یادآور شد و عنوان کرد: معمولاً برای حفر کانال از بیل و کلنگ استفاده می‌شد ولی توسط شهید «حسین دهستانی» یکی از رزمندگان یزدی دستگاهی ساخته شد که به صورت مکانیزه این امر انجام می‌گرفت.

وی افزود: دانشجویان در حوزه ساخت ادوات جنگی در دوران دفاع مقدس نیز اقدامات جالب توجهی داشتند به طوری که اوائل در ساخت خمپاره‌اندازها ورود کردند و بعدها نیز توسط یکی از دانشجویان به نام لطفعلیانی و دیگر اعضای گردان فنی الحدید اقدام به ساخت یک مینی‌کاتیوشا سیار به نام «شهاب» که در بین رزمندگان یزدی به «فرغونک» نیز معروف بود، کردند و استفاده از آن در خط اول جنگ کاهاً  باعث سردرگمی دشمن نیز می‌شد چرا که معمولاً چنین ادواتی حدود هفت کیلومتر پشت قدم مقدم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس به دیگر ابتکارات دانشجویان در صحنه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس نیز اشاره و اضافه کرد: در همان دوران رزمندگان یزدی به ساخت چند موشک نیز مبادرت کردند که بعضاً عملکرد موفقی نیز نداشت ولی شاید تداوم آن می‌توانست موفقیت‌آمیز باشد.

سردار فرهنگدوست استفاده از دانش‌های بومی هر منطقه را علاوه بر ایده‌پردازی‌ها و ابتکارات دانشجویان راهگشای رفع مشکلات در این جنگ نابرابر خواند و گفت: یزدی‌ها در حفر قنوات از دیرباز عملکرد موفق داشته‌اند لذا در جریان دوران دفاع مقدس، هرگاه در بین فرماندهان صحبت از حفر تونل در صحنه‌های نبرد می‌شد، انجام کار به یزدی‌ها واگذار می‌شد لذا در برخی عملیاتها مانند عملیات هویزه، عملیات فتح المبین و نیز پاتک زید شاهد استفاده از این دانش بومی مردمان کویر بودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha