• پنجشنبه / ۶ مهر ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402070603697
  • خبرنگار : 50294

کردستان غرق در نوای عرفانی دف

کردستان غرق در نوای عرفانی دف

ایسنا/کردستان امشب شهر سنندج حال و هوای دیگری پیدا کردە است؛ اینجا همە با صدای حزن‌انگیز مداحان مست و با نوای شورانگیز دف در بزم عاشقان بە سماع می‌پردازند.

صحن زیبای مسجد جامع سنندج امشب بیش از پیش حال و هوایی عرفانی بە خود گرفتە و دل‌ها بە یاد مدینە پرکشیدە و چشم‌ها لبریز از اشک‌های لرزانی است کە از سرشوق بر زمین فرود می‌آیند.

از زن و مرد گرفتە تا پیر و جوان بە این مراسم آمدە‌اند تا روح خود را با نوای عرفانی آمیختە با ذکر یا "محمد" بار دیگر صیقل دهند.

دف نوازی و مولودی خوانی یکی از سنن قدیمی شهر سنندج است کە هرسالە با فرارسیدن ماە ربیع الاول در مسجد و تکایای این شهر برگزار می‌شود.

به مناسبت ولادت پیامبر گرامی اسلام، هفته وحدت و نوزدهمین یادواره عارف نامی کُرد، مرحوم سید بهاءالدین شمس‌قریشی؛ شامگاە روز چهارشنبە (٥مهر) بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور با حضور پرشور گروه‌های مولودنامه‌خوان و مداحان بزرگ و نامی کردستان همچون "پیام عزیزی" و مردم سنندج در صحن مسجد جامع این شهر برگزار شد.

برگزاری آیین‌های مولودی‌خوانی در ماه ربیع‌الاول و همزمان با هفته وحدت که با موسیقی عرفانی دف همراه می‌باشد، فضای متفاوت‌تری را در شهر ایجاد کردە است.

آیین‌های مولودی‌خوانی و دف‌نوازی به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) از دیرباز در مساجد، خانقاه‌ها و تکایای مناطق اهل سنت در طول ماه ربیع‌الاول مرسوم است و آمیخته شدن آن با موسیقی محلی و سرودن اشعار کُردی در وصف پیامبر اکرم (ص) رنگ و بوی ناب‌تری بە این ماە بخشیدە است.

استاندار کردستان گفت: طبیعتا جشن مولود، تکریم و بزرگداشت میلاد برترین موجود هستی و برترین آفریدە خداوند است.

اسماعیل زارعی کوشا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مردم استان کردستان از دوستدارن و ارادتمندان پیامبر اعظم (ص) هستند و برگزاری مولودی‌خوانی از دیرباز در این استان موضوعیت جدی داشتە است.

وی عنوان کرد: برگزاری آیین‌های عرفانی در ماە ربیع‌الاول بە منظور بزرگداشت میلاد پیامبر اکرم (ص) و عرفا و مشایخی است کە در حوزە عرفان و توحید بە توفیقات رفیعی دست پیدا کردەاند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: هرسالە مردم استان کردستان در میعادگاە  همیشگی این برنامە یعنی مسجد جامع شهر سنندج حضور بزرگ و گستردەای دارند و امیدواریم این ایام بر همە مردم مبارک باشد.

سید بهاءالدین شمس قریشی ملقب به «شمس الاشراف» و متخلص به «شمس»، فرزند «سید محمد پاوه‌ای» است که در سال 1293 هجری قمری در روستای «سه‌ردی» شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.

شمس قریشی که سراسر عمر خود را با تقوا و پاکی در تعلیم قرآن به مردم گذراند، با خلق آثاری چون "مولود نامه"، "معراج نامه"، "شمس العقاید" (تماماً به زبان کردی) و "اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کردی، هورامی و عربی"، محافل دینی مردم این دیار را رنگ و بویی نورانی بخشید.

وی مولودنامه را در سال‌های قریب به 1350 هجری قمری به رشته نظم درآورد که این اثر در 9 فصل به شرح میلاد، زندگی، آداب، اخلاق، سیره و سنن نبی مکرم اسلام (ص) می‌پردازد و خاص قرائت در محافل و جشن‌های میلاد و محافل نعت پیامب اکرم (ص) سروده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha