• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070905728
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد

نوسان قیمت مهمترین مشکل پسته کاران خلیل‌آباد

نوسان قیمت مهمترین مشکل پسته کاران خلیل‌آباد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: نوسانات قیمت محصول پسته در بازارها از جمله مشکلاتی است که هرساله باغداران با آن درگیر هستند.

محمود شبان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کار برداشت محصول پسته از سطح هکتار ۳۰۲۰ هکتار از باغات پسته شهرستان به پایان رسید، افزود: امسال از ۲۰ مرداد کار برداشت محصول پسته شروع شده و تا پایان شهریورماه ادامه داشت.

وی عنوان کرد: شهرستان خلیل‌آباد با سطح زیر کشت ۴۷۹۰ هکتار و با وجود ۲۰ واحد ترمینال ضبط پسته و ۵۰ دستگاه خانگی هرساله حدود ۵۰۰۰ تن پسته خشک برداشت می‌شود. بخش اعظم این محصول در دهستان کویر بخش ششطراز شهرستان واقع شده که دارای آب‌شور بوده و منطقه‌ای کویری محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: از ارقام اصلی کشت شده در باغات شهرستان می‌توان به ارقام فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، بادامی و سفید اشاره نمود، ارقام فندقی و بادامی بیشترین فراوانی در بین دیگر ارقام منطقه را دارد.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری با توجه به کاهش نزولات آسمانی، بروز خشکسالی، افزایش بی‌سابقه دما و در نتیجه آن بالا رفتن شوری آب و از طرف دیگر خاموشی متناوب چاه موتورها موجب تنش زیادی به درختان و کاهش ۵۰ درصدی محصول پسته شد.

شبان همچنین اذعان کرد: در خصوص مدیریت تلفیقی آفات پسته به خصوص پسیل پسته اقدامات خوبی از جمله نصب کارت زرد، مبارزه غیر شیمیایی با پسیل و ... صورت گرفته است.

به گفته وی در بین محصولات کشاورزی شهرستان، پسته دارای اهمیت ویژه‌ای بود و یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پسته مهمترین محصول ارزآور کشاورزی بوده و پس از نفت و فرش سومین کالای مهم صادراتی ایران است، عنوان کرد: پسته خلیل‌آباد به کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه از جمله مشکلاتی که هر ساله پسته کاران با آن درگیر هستند نوسانات قیمت این محصول در بازارها است، افزود: از حدود ۳۴۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در خراسان رضوی ۱۲ هزار و ۳۳۰ نفر آن‌ها معادل ۳.۸ درصد در خلیل‌آباد فعال هستند، همچنین حدود ۸۶.۵ درصد ارزش ناخالص تولیدات بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در حوزه باغی، ۱۲.۵ درصد در حوزه دامی، کمتر از یک درصد در زراعت و حدود ۵ صدم درصد در بخش شیلات است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری خلیل‌آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. خلیل‌آباد مرکب از دو بخش مرکزی و ششطراز ۲۷ روستا دارد. دو سوم جمعیت این شهرستان شامل ۳۲ هزار نفر ساکن روستاها هستند. ۸۵ درصد مردم خلیل‌آباد به شغل کشاورزی اشتغال دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha