• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070905761
  • خبرنگار : 50614

سخنگوی شورای شهر مشهد:

با کدام منطق بهای پارک حاشیه‌ای در مشهد 300 درصد افزایش پیدا کرده است؟

با کدام منطق بهای پارک حاشیه‌ای در مشهد 300 درصد افزایش پیدا کرده است؟

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی شورای شهر مشهد با اشاره به افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی بهای پارک حاشیه‌ای نسبت به سال‌های گذشته، خاطر نشان کرد: با چه منطقی این کار را کرده‌اید؟ به ما گفته بودند که افزایش بها حدود ۲۰ درصد خواهد بود. هزینه‌های الیت با واقعیت مطابقت ندارد. لذا ما هم گفتیم اول طرح خود را اصلاح کنید سپس مذاکره کنید.

موسی‌الرضا حاجی بگلو که طرح کاهش بهای الیت را به شورای شهر مشهد آورده، اما تاکنون این طرح تصویب نشده است، شامگاه ۸ مهرماه در نشستی با عنوان ارزیابی تاثیرات طرح کاهش بهای پارک حاشیه‌ای مشهد که در محل پژوهشکده نوین‌شهر معنوی ثامن برگزار شد، عنوان کرد: برخی دوستان تصور می‌کنند ما فی البداهه چیزی به ذهنمان رسیده، مطالعه‌ای در این خصوص نکردیم و آن را در قالب طرحی به صحن علنی شورا آورده‌ایم که در واقع اینگونه نیست.

رایگان کردن پروانه‌های ساختمانی در مناطق کم‌برخوردار/ تقویت پارلمان محلی

وی با بیان اینکه ما دو طرح دیگر هم داریم، ادامه داد: رایگان کردن پروانه‌های ساختمانی برای مناطق کم برخوردار یکی از این موارد است که از حدود ۴ یا ۵ ماه پیش که عنوان کردیم در حال بررسی و مطالعه درباره آن هستیم و هنوز به مرحله ارائه طرح نهایی نرسیدیم اما این ایده وجود دارد و با مطالعه و مشورت با افراد متخصص در حال بررسی و آماده‌سازی هستیم. طرح دوم موضوعی است که به صورت کشوری دنبال می‌کنیم. ما به دنبال این هستیم که پارلمان محلی را تقویت کنیم و در کشور پارلمان محلی شکل بگیرد. انتصاب‌ استانداران، فرمانداران و مدیران استانی که از سوی وزرا و رییس جمهور منصوب می‌شوند حتما باید از شورای استان رای اعتماد بگیرند که این موضوع‌ هم به صورت ایده بوده و هنوز تایید نشده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به موارد مطرح شده در مورد اینکه طرح رایگان کردن اتوبوس‌ها با طرح کاهش بهای پارک حاشیه‌ای هم‌خوانی ندارد، تصریح کرد: این‌ها دو موضوع متفاوت هستند. زیرا هنوز اتوبوس‌ها رایگان نشده و این اتفاق شکل نگرفته است.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه اولین موضوع در رابطه با الیت، شرکت آن است، اضافه کرد: شرکت الیت به صورت درآمد-هزینه‌ای است. یعنی باید درآمد کسب کند و سپس برای مواردی مثل تامین پارکینگ هزینه کند. نکته اول این است که شرکت الیت هنوز به نقطه تامین پارکینگ نرسیده است. نکته دیگر این است که ما زمانی می‌توانیم هزینه‌ها را افزایش دهیم و از مردم طلب وجه کنیم که امکاناتی در اختیار آن‌ها بگذاریم. نمی‌شود ما امکاناتی به مردم ندهیم و در مقابل مبالغی را از مردم دریافت کنیم.

وی افزود: ما در بودجه سال ۱۴۰۲ آورده‌ایم که به عنوان مثال الیت در سال ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد. اگر ما این طرح کاهشی بهای الیت را اجرا کنیم، ۱۰۰ میلیارد ما به ۵۰تا ۶۰ میلیارد خواهد رسید. در نتیجه هم‌خوانی نخواهد داشت که بسیار منطقی است اما آیا شما چگونگی وصول این مبالغ را بررسی کرده‌اید؟ نکته کلیدی اینجاست‌. ما در سال گذشته از الیت ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم که ۸۰ میلیارد تومان وصول شده است. اما در امسال با افزایشی که داشتیم در بودجه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان آورده شده است اما از این ۴۰۰ میلیارد با بررسی‌هایی که انجام شده فقط ۱۰۰ میلیارد تومان وصول می‌شود. یعنی ما فرار پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای داریم. بنابراین چرا ما باید یک نارضایتی بزرگ برای مردم ایجاد کنیم و دریافتی هم نداشته باشیم؟

دلیلی ندارد وقتی از مردم دریافتی نداریم نارضایتی هم ایجاد کنیم

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید براینکه ما هر زمان توانستیم ساختارها را درست کنیم، امکانات بدهیم و مردم هم راضی باشند، افزایش هزینه‌ها مورد تایید است، گفت: اول مسائل را حل کنید سپس افزایش قیمت و نارضایتی ایجاد کنید. زمانی که این مسائل را در صحن علنی شورا مطرح کردم هیچکدام از مدیرعامل مجموعه الیت، معاون عمرانی و شهردار نتوانستند پاسخ من را بدهند. وقتی مطالعاتی و علمی ثابت شود که یک طرح شدنی نیست. وقتی میبینم که کسی سوالات من را در صحن شورا نمی‌توانند پاسخ دهند من نیز اصرار می‌کنم که طرح کاهش بهای پارک حاشیه‌ای اجرا شود. حرف من این است که دلیلی ندارد وقتی از مردم دریافتی ندارید نارضایتی هم ایجاد کنید.

حاجی‌بگلو با اشاره به افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی بهای پارک حاشیه‌ای نسبت به سال‌های گذشته، خاطر نشان کرد: با چه منطقی این کار را کرده‌اید؟ به ما گفته بودند که افزایش بها حدود ۲۰ درصد خواهد بود. هزینه‌های الیت با واقعیت مطابقت ندارد. لذا ما هم گفتیم اول طرح خود را اصلاح کنید سپس مذاکره کنید.

وی با یاددآوری اینکه در طرح رایگان کردن اتوبوس مگر غیر از این بود که ما ده خط آزمایشی می‌خواستیم انجام دهیم؟ ادامه داد: مگر شهرداری صد درصد مخالف رایگان کردن اتوبوس نبود؟ چرا از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده نمی‌کنند؟ مدیر باید درآمدی هم باشد. باید از ظرفیت های موجود استفاده کرده و درآمد کسب کند. چرا تاکنون از ظرفیت‌هایی مثل مباحث مولدسازی و یارانه‌ها که بیان کردیم استفاده نکرده‌اند؟ از زمان مطرح شدن طرح رایگان کردن اتوبوس ها تاکنون یک خط ارائه نداده‌اند و قطعا ارائه نخواهند داد. در نتیجه کلیت مباحث بنده در خصوص الیت به شرح ذیل است؛ شرکت الیت باید در آمد کسب کرده و هزینه کند، درآمدها باید برای ساخت پارکنیگ باشد که انجام نمی‌شود، درآمد حاصله نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا می‌کند، افزایش بهای پارک حاشیه‌ای نارضایتی مردم را ایجاد کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بهای پارک حاشیه‌ای در مجموع بین ۳۰ تا ۴۰ درصد با طرح ما کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: ما برای پارک خودروها در نیم ساعت اول ۳۶۲ تومان و برای نیم ساعت دوم ۳ هزار و۶۰۰ تومان تعریف کرده‌ایم. بر اساس مصوبه شهرداری به ازای یک ساعت پارک خودرو در حاشیه خیابان مبلغ ۷ هزار و ۲۰۰ تومان از شهروندان دریافت می‌شود اما در طرح ما این مبلغ به ۳هزار و ۹۶۰ تومان کاهش پیدا می‌کند. بر اساس مصوبه شهرداری وقتی خودرویی وارد نیم ساعت دوم پارک خود شود، هزینه نیم ساعت اول نیز همان مبلغ ۳ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

حاجی‌بگلو در ادامه این نشست اظهار کرد: یک مشکلی که شهرداری دارد این است که به دنبال حل کردن مسائل به صورت مسکن است. ضمن تایید موارد مطرح شده توسط خانم دکتر امینیان، محقق و مدرس برنامه‌ریزی شهری در هلند نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که در مشهد و شهرداری یکی از الزامات برای فردی که مغازه تجاری دارد تامین پارکینگ است. اما شهرداری از او پارکینگ نمی‌خواهد و در عوض آن مبلغی را دریافت می‌کند. خود شهرداری و شورای شهر مقصر است. ما از طرفی می‌گوییم که هزینه بهای پارک حاشیه‌ای را افزایش دهیم که تردد خودرو در سطح شهر کمتر باشد و از طرف دیگر به مردم می‌گوییم بساز و پارکینگ هم از تو نمی‌خواهیم. 

وی با اشاره به نگاه عدالت‌محور در موضوع پارک حاشیه‌ای خاطر نشان کرد: آن پدر کارگری که از شهرستان یا حاشیه شهر که دارای وضعیت مالی مناسبی نیست و به دلیل بیماری خود یا فرزندانش مجبور می‌شود به این خیابان‌ها بیاید ضمن اینکه جای پارک نیست و اگر هم باشد باید هزینه زیادی پرداخت کند را هم در نظر بگیرید. 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به موارد مطرح شده توسط حضار در خصوص طرح رایگان کردن اتوبوس‌ها یادآور شد: در شهرداری می‌گفتند اگر طرح رایگان کردن اتوبوس را انجام دهیم ازدحام جمعیت می‌شود؛ به‌عنوان مثال در ایام دهه پایانی صفر ما بیش از سه میلیون زائر داشتیم اما آیا خللی در خدمات ما که رایگان بود اتفاق افتاد؟ حرف من در طرح رایگان کردن اتوبوس این بود من هم نمی‌گویم رایگان شود، اما شما چه بخواهید چه نخواهید سه سال دیگر رایگان می‌شود. دلیل من هم این است که آیا ما می‌توانیم در سال دیگر هزینه اتوبوس را ۳ هزار تومان کنیم؟ در سال ۱۳۹۲ مردم ۷۴ درصد از بهای بلیت را پرداخت می‌کردند اما اکنون ۵ درصد پرداخت می‌کنند. با توجه به تورمی که در کشور حاکم است این ۵ درصد در سال آینده به ۳ درصد می‌رسد و کم کم‌ به صفر خواهد رسید. کجای این طرح توجیه اقتصادی دارد؟

حاجی‌بگلو با تاکید بر اینکه باید بپذیریم و موضوعات را با هم‌قاطی نکنیم، اظهار کرد: من هم قبول دارم که بار سیاسی طرح‌های رایگان کردن اتوبوس و کاهش بهای پارک حاشیه‌ای از بین رفته است. در طرح بعدی ما که رایگان کردن پروانه ساختمانی در مناطق کم‌برخوردار است، حرف من این است که ما در قسمت‌های مشخصی از مناطق کم برخوردار حساب کرده‌ایم که در سال ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان از این محل درآمد شهرداری است‌. یعنی بر فرض مثال از ۱۰ هزار میلیارد تومان حد کسب عوارض ساختمانی ۷۰ میلیارد تومان است. حال چه اشکالی دارد؟ حداقل این می‌شود که ساختمان‌سازی شکل می‌گیرد اشتغال‌زایی و تولید شکل می‌گیرد، بیکاری رفع می‌شود و ساختمان‌هایی که می‌سازند ایمن است. شهرداری ساخته شده تا به مردم خدمات دهد.

کاهش امنیت با افزایش بهای پارک حاشیه‌ای

وی خاطر نشان کرد: وقتی مردم واقعا خدمات انجام شده را لمس کنند پرداخت‌ها شکل می‌گیرد. ما در بحث الیت حرفمان این است که با افزایش مبلغ پارک برای یک خودرو، شهروند ما به‌جای پارک خودرو خود در خیابان اصلی در کوچه‌های فرعی این کار را می‌کند. در نتیجه این اقدام سرقت افزایش پیدا کرده و امنیت به صفر می‌رسد. مدلی بنویسید و راهکاری برای آن بگذارید؛ در بعضی خیابان‌ها مثل احمدآباد ما مشکل پارک داریم. ‌ما نمی‌توانیم خود را با هلند مقایسه کنیم. ما باید سعی کنیم به فرهنگ‌سازی برسیم. در مناطقی که اوج ترافیک داریم باید اقداماتی اساسی برای رع دغدغه‌های مردم انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه نکته اصلی و اول این است که باید بپذیریم و هر طرحی می‌آید باید همان ابتدا جمع شود، اضافه کرد: به عنوان مثال ما در مشهد اتباع افغانستانی داریم. بودجه شهرداری برای ۴ میلیون نفر شهروند مشهدی پیش‌بینی شده است. اما آیا واقعا خدمات برای ۴ میلیون نفر است؟

حق اتباع به شهر، ایده طرحی جدید

وی افزود: طرح بعدی که در حال آماده‌سازی آن هستم حق پرداختی اتباع به شهر است. اتباع مکلف هستند که حق شهرداری را پرداخت کنند. من نمی‌توانم بودجه ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار میلیاردی را برای شهروندان کنار بگذارم و ۵۰۰هزار نفر دیگر از حق شهروندان استفاده کنند. آنها باید عوارض خود را بدهند. لذا قبول دارم که این طرح‌ها چالشی است اما به کاری که انجام می‌دهم اعتقاد دارم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۳ ۱۴:۲۰

چه الیتی که فقط پول میگیره پس ماشین تو پارک الیت خسارت دیده نباید بیمه باشه؟