• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402070905878
  • خبرنگار : 50210

۲۱۹ هزار نفر در استان مرکزی بالای ۶۰ سال سن دارند

۲۱۹ هزار نفر در استان مرکزی بالای ۶۰ سال سن دارند

ایسنا/مرکزی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: ۲۱۹ هزار نفر در استان مرکزی بالای ۶۰ سال سن دارند.

حسین آبادی نهم مهرماه ۱۴۰۲ در آیین افتتاح و بهره برداری از ساختمان مرکز آموزشی توانبخشی و درمانی خیریه جامع سالمندان استان مرکزی اظهار کرد: تغییرات اجتماعی و اقتصادی کشور را با پدیده کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی که خود پدیده سالمندی را رقم زده، مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ حدود یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر جمعیت سالمند داشتیم ولی میانگین رشد به شدت بالاست و در سال ۱۳۹۵ این جمعیت به بیش از ۷ میلیون نفر رسید. در ۱۴۳۷، یک پنجم جمعیت فعلی کشور سالمند می شوند، ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور نیز تک سرپرست یا مجرد قطعی خواهند بود که بر این اساس با یک فوریت و بحران در حوزه سالمندی روبرو هستیم و اگر اقدامی به هنگام انجام نگیرد و خدماتی برای ارائه به سالمندان تمهید نشود و حضور آنها در خانواده یا مراکز سالمندی روزانه توسعه نیابد، عملا با چالش روبرو می شویم.

حسین آبادی بیان کرد: استان مرکزی سومین استان سالمند کشور است و شهرستان تفرش نیز دارای بیشترین سالمند در استان مرکزی است، بر این اساس از امروز باید برای ارائه خدمت و توسعه مراکز روزانه و ارائه خدمات درمانی و حفظ سلامت روان سالمندان تصمیم گیری و اقدام کنیم.

وی افزود: ۲۱۹ هزار نفر از مجموع جمعیت استان مرکزی بیش از ۶۰ ساله هستند که اگر مداخله نداشته باشیم و مددکاری روزانه و اقدامات اجتماعی درخصوص آنها نداشته باشیم چالش های جدی را در پیش خواهیم داشت، ولی اگر فعال باشیم، سالمندان به خانواده و محله و جامعه بازپیوند می شوند. باید درخصوص آگاهی بخشی فعال باشیم تا مراکز روزانه در شهرستان ها و محلات فعال شوند و عضوگیری کنند تا سالمندان، جمعیتی فعال، با نشاط و دارای سلامت جسمی و روانی باشند.

به گزارش ایسنا، در این آیین داوود قربانی رییس شورای شهر اراک با اشاره به اینکه احسان به والدین پیام دین مبین اسلام است، اظهار کرد: پدران و مادران بازنشسته کوهی از تجربه هستند که می توان از این تجربیات برای موفقیت بهره مند شد.

وی افزود: شورای شهر اراک برنامه و ریل گذاری مناسبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد، البته تلاش های ویژه ای در گذشته صورت گرفته است اما به دلیل عدم مدیریت مناسب شهری، امور، ابتر باقی مانده است.

قربانی تصریح کرد: در طول دو سال اخیر با پیگیری رویکرد خروج اراک از شهری تک هسته ای و کاهش تردد خودروها در مرکز شهر و توسعه مناطق و محلات کم برخوردار، در حوزه حمل و نقل عمومی ۱۵۰ درصد رشد و تغییر ثبت شده است.

رییس شورای شهر اراک اضافه کرد: کشور در حوزه تفرجگاهی ضعیف است و در بین شهر های کشور، اراک کمترین امکانات را در این حوزه در اختیار دارد. بیش از ۱۶ سال است که موضوع توسعه گردشگری دره گردو مطرح است، اما در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه این منطقه اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسنا، در این آیین از خیرینی که در ساخت این مرکز مشارکت داشتند تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha