• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071006554
  • خبرنگار : 50081

معاون اداره کل اوقاف خراسان رضوی:

وقف یک سنت انسانی است

وقف یک سنت انسانی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی- اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی گفت: وقف قبل از اینکه اسلامی باشد یک سنت انسانی جهت خدمت به انسان‌ها است و با آمدن اسلام وقف جهت و جایگاه پیدا کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمال ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز وقف، اظهار کرد: هر شهر ساختاری مانند خیابان، پارک، فضاهای سبز، اماکن خدماتی، منازل مسکونی، اماکن تجاری، اماکن مذهبی مانند مسجد، حسینیه‌ها، فروشگاه‌ها و ... را دارد که وقف در تمامی این مصادیق از سهم و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در تمامی این مصادیق برحسب نیاز و به نسبت ساختاری که دارد نیز دارای اهمیت است.

وی افزود: نقشی که وقف می‌تواند داشته باشد این است که در برخی از عرصه‌ها نقش‌آفرینی‌های ویژه‌ای دارد. همچنین وقف در حوزه خدمات شهری هم نقش پررنگی دارد و اگر بعضی از موقوفات مانند پارک، بهداشت و درمان، اماکن مذهبی و ... را حذف کنیم آن وقت است که مشاهده می‌کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه وقف چه ارزش‌های نهفته‌ای در فرهنگ ما دارد، تصریح کرد: وقف قبل از اینکه اسلامی باشد یک سنت انسانی جهت خدمت به انسان‌ها است و با آمدن اسلام وقف جهت و جایگاه پیدا کرد.

وی عنوان کرد: وقف پس از اسلام تنها منحصر به اسلام و کشورهای اسلامی نبود و کشورهای غیر اسلامی نیز این حرکت ارزشمند را دنبال می‌کردند. بنابراین وقف کارکردهای زیادی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... دارد که بسیار متنوع و زیاد است.

وقف برکات زیادی برای جامعه اسلامی و انسانی به وجود می‌آورد

ایزدی عنوان کرد: وقف آثار و برکات زیادی را برای جامعه اسلامی و انسانی به وجود می‌آورد و واقفین با توجه به نیاز جامعه خودشان ایجاد وقف می‌کنند. با توجه به محدودیتی که وجود دارد، اگر به منابع دولتی اکتفا می‌کردیم قطعا با مشکل مواجه می‌شدیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که موضوع وقف به میان می‌آید و به جامعه کمک می‌کند این خود برکاتی دارد که برخی از خلأهای جامعه توسط همین موقوفات نیز برطرف می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی اظهار کرد: هرچه بتوانیم این بُعد از فرهنگ جامعه را تقویت کنیم و روز به روز نیز این موضوع توسعه پیدا کند به همان میزان هم برکات آن برای جامعه نیز بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha