• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402071007099
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و فناوری ایران:

علم توانایی شکل دادن به زندگی و سیاست را دارد

علم توانایی شکل دادن به زندگی و سیاست را دارد

ایسنا/اصفهان معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و فناوری ایران گفت: علم توانایی دارد زندگی‌ها را تغییر و سیاست‌ها را شکل دهد و آینده بهتری را برای همه ایجاد کند. بنابراین باید در تحقیق و آموزش سرمایه‌گذاری و محیطی فراهم کنیم که خلاقیت و نوآوری را ترویج دهد.

علی‌اکبر صالحی، شامگاه (دوشنبه_۱۰ مهرماه) در مراسم اعطای پنجمین دوره جایزه علمی و فناوری جایزه مصطفی (ص) اظهار کرد:  پر واضح است که علم سنگ بنای پیشرفت است و جایزه مصطفی از جایگاه علمی رفیعی برخوردار است. دانشمندان این رخداد بزرگ زندگی خود را به مرزهای دانش اختصاص دادند و ما امروز از دستاوردها و تلاش مشترک آنان تجلیل می‌کنیم.

وی افزود: دانشمندانی که از آنان تقدیر می‌شود جزء بهترین‌های جهان در حوزه کاری خود هستند و باید در تحقیق و آموزش سرمایه‌گذاری شود.

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و فناوری ایران  گفت: فراخوان این دوره از جایزه مصطفی بهمن سال ۱۴۰۰ آغاز و برای بیش از ۲۱ هزار دانشمند و نهاد برجسته علمی فراخوان این رخداد بزرگ ارسال شد.

صالحی ادامه داد: گروه‌های داوری بر اساس شاخص‌های ارزیابی مصوب، نسبت به بررسی آثار دریافتی اقدام کردند و در این راستا، ویژگی‌های برجسته آثار شامل نوآوری مشروط در روش علمی، پیش‌رو بودن اثر و ماندگاری و کاربردهای مشخص آنکه به صورت محسوس در جهان علم مؤثر باشد، ارزیابی شد.

صالحی تصریح کرد: همچنین دامنه نفوذ اثر در گستره مرزهای دانش و تأثیر آن بر فرهنگ، جامعه، سلامت، محیط زیست و رفاه عمومی و پاسخگویی به نیازهای عمومی و حل مسائل مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاخص‌های دیگر که مورد توجه بود، ویژگی‌های‌های صاحب اثر، به این مفهوم که در زمینه تخصصی خود از حسن شهرت و سابقه علمی درخشان برخوردار باشد، بود.

دبیر علمی جایزه مصطفی (ص) گفت: بر این اساس شناسایی ۲۶۱۳ پرونده علمی در حوزه‌های تخصصی جایزه از ۱۱۰ کشور انجام شد که این آثار شامل دسته‌بندی هایی بود، ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی، ۱۵۰۳ پرونده در حوزه علوم پایه و مهندسی و فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه در هفت مرحله، غربالگری علمی آثار توسط کمیته‌های داوری در طول بیش از یک سال و نیم، در نهایت ۱۴۸ اثر برتر مورد ارزیابی علمی ۲۰۶ داور بین‌المللی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در نهایت، جمع‌بندی نامزدهای برتر توسط کارگروه علمی جایزه انجام و پنج برگزیده شامل سه برگزیده مقیم و دو برگزیده غیرمقیم کشورهای اسلامی انتخاب شدند که امروز مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha