• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071208335
  • خبرنگار : 30147

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی:

کمتر از یک درصد کشاورزان در کشور دارای تخصص هستند

کمتر از یک درصد کشاورزان در کشور دارای تخصص هستند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فقط ۳۱ هزار نفر کمتر از یک درصد در کشور دارای تخصص کشاورزی هستند.

حمید حاجی‌نژاد چهارشنبه ۱۲ مهرماه در همایش تخصصی پیش کشت گندم و جو که در شهرستان نیشابور برگزار شد، خاطرنشان کرد: در کشور حدود ۴ میلیون نفر تولیدکننده محصولات کشاورزی داریم که نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بی‌سواد و به صورت کاملاً سنتی و تجربی فعالیت می‌کنند.

وی هم چنین اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد فعالان بخش تولیدات کشاورزی از سطح سواد پایینی تا دیپلم برخوردارند که در میانگین سنی ۶۰ تا ۶۴ سال قرار می‌گیرند و فقط ۲۰۸ هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به این که تنها ۳۱ هزار نفر کمتر از یک درصد دارای تخصص کشاورزی هستند، افزود: هرچند طی ۳۵ سال گذشته ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در اختیار بخش کشاورزی بوده اما در حال حاضر به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی اظهار کرد: هرچند در برنامه ششم این میزان به کمتر از ۴ میلیارد مترمکعب خواهد رسید ولی با افزایش بهره‌وری کل تولیدات استان از ۱.۵ میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در این همایش به دنبال پر کردن خلأ تولید بین کشاورزان سنتی و پیشرو هستیم، اذعان کرد: سطح سواد و تحصیلات بهره‌برداران یکی از عوامل مهم در آموزش پذیری و علاقه‌مندی کشاورزان برای فراگیری مطالب علمی، نوین و به روز است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور در ادامه از برگزاری همایش تخصصی پیش کشت گندم و جو با محوریت راهکارهای افزایش عملکرد در واحد سطح خبر داد و گفت: رابطه‌ای مستقیم در استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز کشاورزی و میزان بهره‌وری با سطح تحصیلات بهره‌برداران وجود دارد.

علی مبارکی افزود: تنها با اعمال مدیریت در شرایط یکسان می‌توان از ۴۳ درصد تا ۶۵ درصد افزایش عملکرد در واحد سطح در محصولاتی مانند گندم، سیب‌زمینی، ذرت و پنبه داشت.

وی با تأکید بر عوامل محدود کننده رشد مانند وضعیت اقلیم حاکم بر منطقه و خشک‌سالی‌های متمادی و برشمردن اهمیت خاک، متوسط مصرف جهانی کود در هکتار را ۳۰۵ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این مقدار در کشور ما حدود ۱۶۸ کیلوگرم به ازای هر هکتار زمین زراعی است که حدود نصف میزان مصرف جهانی را شامل می‌شود.

حسن جعفریانی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید روستایی شهرستان در ادامه همایش با اعلام آمادگی ۱۳ شرکت تحت پوشش اتحادیه در سه شهرستان نیشابور، زبرخان و میان جلگه و با دارا بودن مرکز خدمات غیردولتی که خدمات مشاوره، بازدیدهای میدانی و تأمین نهاده‌ها و...را انجام می‌دهند، گفت: شرکت‌های تعاونی تولید به دنبال تزریق دانش فنی و تخصصی به کشاورزان خود هستند که افزایش تولید در پهنه‌ها و محدوده فعالیت این شرکت‌ها مبین این ادعاست.

همایش تخصصی پیش کشت گندم و جو با محوریت راهکارهای افزایش عملکرد در واحد سطح به همت اداره تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی تولید روستایی این شهرستان و با حضور مدیر امور زراعت سازمان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های فیروزه و زبرخان، رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی، رئیس اداره تعاون روستایی، روسای مراکز سه گانه جهاد کشاورزی نیشابور، رئیس اداره تولیدات گیاهی و جمعی از بهره‌برداران نخبه و پیشرو این شهرستان در سالن همایش‌های دانشگاه نیشابور برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha