• پنجشنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۲۳:۰۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402071308893
  • خبرنگار : 50177

دبیر هنری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار_نوای‌مهر:

موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقه‌سازی دارد

موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقه‌سازی دارد

ایسنا/لرستان دبیر هنری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار_نوای‌مهر گفت: نگاه تجویزی اجبار و تحمیل که موسیقی پاپ را مشروط کنیم هیچ وقت جواب نمی‌دهد و در زمینه فرهنگ نتیجه‌بخش نخواهد بود و موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقه‌سازی دارد .

شهروز حقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  در حوزه موسیقی فیلم در دنیا از موسیقی‌های حماسی استفاده می‌شود و همچنین در حوزه فیلم‌های داستانی، سینماهای مطرح در دنیا به لحاظ تم، فضا و ساختار، از موسیقی حماسی استفاده می‌کنند و این امر به شدت خود را در این آثار نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد:  این در حالیست که در ایران درگیر عجله و کم توجهی هستیم در نتیجه اصولاً به سمت موسیقی بزرگ و عمیق نمی‌رویم.

دبیر هنری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار_نوای‌مهر گفت: موسیقی حماسی معمولا ساختار و ارکستر بزرگ و خوانندگان زیاد در گروه کُر دارد و این موسیقی نیاز به توجه برنامه‌ریزی طولانی مدت دارد.

حقی با تاکید براینکه باید این بخش از موسیقی بسیار جدی گرفته شود و در سبد رسانه‌هایی که موسیقی پخش می‌کنند مثل صدا و سیما تلاش شود موسیقی حماسی به جایگاه خود در دهه ۶۰ و ۷۰ برگردد و از سبد شنیداری مردم حذف نشود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال‌ها در حوزه وزارت ارشاد و دفتر موسیقی فعالیت داشتم و با تجارب دوستان آشنا هستم اما با این نگاه موافق نیستم که بخشی از کنسرت‌ها به موسیقی حماسی اختصاص داده شود مگر اینکه با بسترسازی پیش رود.

وی بیان کرد: نگاه تجویزی اجبار و تحمیل که موسیقی پاپ را مشروط کنیم هیچ وقت جواب نمی‌دهد و در زمینه فرهنگ نتیجه‌بخش نخواهد بود.

دبیر هنری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار_نوای‌مهر تصریح کرد: موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقه‌سازی دارد و اصولاً آنچه از دهه ۷۰ از سبد شنیداری حذف و کمرنگ شده موسیقی ارکسترال است.

حقی گفت: متاسفانه رسانه‌ها به شکل بی‌برنامه‌ای به سمت موسیقی پاپ رفتند و حتی آنچه که به نام موسیقی حماسی و سرود در رسانه‌ها مطرح می‌شود سرود نیست بلکه باز ترکیبی از موسیقی پاپ با نواهای مذهبی و نوحه‌هاست.

وی با بیان اینکه ذائقه سازی نیازی به تجویز ندارد، تصریح کرد: با یک برنامه‌ریزی بلند مدت می‌توان کارهای فاخری را تولید کرد که بر اساس ذائقه مردم باشد و قطعاً ذائقه‌سازی و مدیریت فرهنگی باید در این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha