• جمعه / ۱۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402071409031
  • خبرنگار : 50039

سرپرست امور آب کشاورزی سازمان برنامه:

عقب ماندگی جدی «گلستان» در حوزه آب محسوس است

عقب ماندگی جدی «گلستان» در حوزه آب محسوس است

ایسنا/گلستان سرپرست امور آب کشاورزی و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه نباید طوری رفتار کنیم تا نسل بعدی در حوزه مدیریت آب و منابع ما را نفرین کنند، افزود: برای رفع مشکلات حوزه آب در استان گلستان باید بیشتر تلاش و همت کنیم.

دکتر محمد ابراهیم نیا شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان که با حضور دکتر «داود منظور»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سالن اجلاس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان برگزار و تا نخستین ساعات بامداد امروز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ به طول انجامید، اظهار کرد: برای رسیدن به تعریف مشترک و اجماع استانی در «توسعه» گلستان هنوز مقداری فاصله وجود دارد و با توجه به اینکه «توسعه» تحولی مستقل بوده، قطعاً کم هزینه نیست و پایداری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار سبب می‌شود تا مردم شرافتمند زندگش کنند، ادامه داد: نماد توسعه دو مورد «فیزیکی» و «فرهنگی و اجتماعی» بوده و اینکه در مورد عقب ماندگی جدی و به حق استان در نمادهای فیزیکی توسعه استان از قبیل تکمیل نشدن سدها، آبرسانی و فاضلاب صحبت کنیم، نشان می‌دهد که تا رسیدن به تعریف «توسعه» فاصله داریم.

سرپرست امور آب کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه بودجه کشور با تأکید بر اینکه طبق آمارهای رسمی منتشر شده، ۱۷ کشور توسعه یافته برای توسعه از سواحل بهره‌مند شده‌اند، افزود: آنچه مشهود است برای رفع مشکلات حوزه آب در استان گلستان باید بیشتر صحبت کرد تا به نتیجه رسید.

وی با اشاره به اینکه در آینده و تا سال ۱۴۲۵ حدود ۱۸۲ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم، خاطرنشان کرد: باید از همه منابع به شکل کامل بهره‌مند شویم و نباید با کنار گذاشتن منابع آبی، به دنبال منابع هزینه بر تأمین آب باشیم.

ابراهیم نیا دیگر شهرهای شمال کشور از قبیل «آستارا» که در آن سوی ساحل دریای خزر واقع شده را هم دارای تنش‌های آبی دانست و اقدام زیربنایی را علاج برون رفت از بحران عنوان کرد و افزود: طبق برنامه تدوین شده استان گلستان برای صنعت ۲۱۵ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و این در حالی بوده که کل استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز کلاً ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب صنعتی تعریف کرده است.

وی با تأکید بر اینکه نباید طوری رفتار کنیم تا نسل بعدی در حوزه مدیریت آب و منابع بر ما نفرین کند، یادآور شد: بهره‌مندی از پتانسیل‌های استان گلستان در حوزه آب می‌تواند این رقم را کاهش دهد و استفاده بهینه از منابع داشته باشد.

این مقام مسئول از اراده حاکمیت برای سرمایه گذاری در پروژه آب استان گلستان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه «گلستان» در بد نقطه دریای خزر به لحاظ عمق قرار گرفته است، باید مطالعات آب شیرین کن استان با دقت تدوین و تکمیل شود تا آیندگان از آن استفاده بهینه داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha