• شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402071509347
  • خبرنگار : 50233

زیست‌بوم متفاوت عامل تنوع زیستی در گیاهان دارویی سمنان/ لزوم حفظ ذخیره‌گاه‌های مرتعی

زیست‌بوم متفاوت عامل تنوع زیستی در گیاهان دارویی سمنان/ لزوم حفظ ذخیره‌گاه‌های مرتعی

ایسنا/سمنان یک کارشناس گیاهان دارویی و مرتعی بر ضررت حفاظت از ذخیره‌گاه‌های مرتعی از طریق حفظ تنوع زیستی در آنها تاکید کرد.

محمدعلی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان سمنان در زمینه گیاهان مرتعی و گیاهان دارویی از تنوع و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان به گستردگی مراتع و ظرفیت مناسب اشتغال‌زایی در این حوزه پرداخت و ادامه داد: توسعه گیاهان دارویی مرتعی، زمینه اشتغال زایی در سال مهار تورم و رشد تولید را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بر ضرورت توجه به زنجیره ارزش گیاهان دارویی و ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای حفاظت از این سرمایه‌های خدادادی تاکید و تصریح کرد:اصلاح و توسعه گیاهان داروئی، فرآوری گیاهان داروئی خام و کسب ارزش افزوده، تعیین بازارهای هدف، ساماندهی مدیریت منابع و حفاظت از منابع پایه با تاکید بر توسعه سطح زراعت، گیاهان داروئی و توسعه فناوری و نوآوری در حوزه گیاهان دارویی از جمله مواردی است که به افزایش درآمدزایی و ارزآوری در این حوزه کمک می‌کند.

وی بر لزوم معرفی بیشتر ظرفیت های این حوزه به بازارهای جهانی تاکید و خاطرنشان کرد: بررسی و مطالعه موانع برندسازی تجاری گیاهان داروئی و فرآورده‌های گیاهی طبیعی و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و پرجاذبه بسته‌بندی امری ضروری است.

رضایی اضافه کرد: استفاده  ناپایدار از ذخائر و عرصه‌های منابع طبیعی که بدون دخالت انسان به وجود آمده است باعث تخریب و نابودی آنها خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان افزود: همچنین حفظ و توسعه تنوع زیستی با احیاء و توسعه گونه‌های بومی و بهره برداری اصولی از آن نیز زمینه‌ساز حفاظت آب و خاک، تنوع زیستی و حفظ ذخیره‌گاه‌ها خواهد شد.

این کارشناس گیاهان دارویی و مرتعی بر لزوم بهره برداری بهینه و پایدار از مراتع تاکید و اظهار کرد: حفاظت از مراتع و به ویژه منابع موجود در حوزه گیاهان دارویی و جلوگیری از تخریب این منابع با ارزش، به یک عزم جدی و همگانی نیاز دارد.

وی بر لزوم بسترسازی برای بهره‌مندی جوامع محلی از این سرمایه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: حفاظت و بهره‌برداری از این سرمایه‌ها باید به مردم و بهره‌برداران محلی واگذار شود.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: طبق آمارهای کشوری و سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری تاکنون بیش ۹۰۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب مدیریت طرح احیاء، توسعه و بهره برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی قرار گرفته است که عمدتاً این محصولات شامل: گل گاوزبان، کتیرا، آنغوزه، باریجه، وشاء، مورد، آویشن، گل نمدار، علف مار اشنیان و گل نرگس است.

زیست‌بوم متفاوت عامل تنوع زیستی در گیاهان دارویی سمنان/ لزوم حفظ ذخیره‌گاه‌های مرتعی

به گزارش ایسنا- استان سمنان با مساحت برابر با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومترمربع که ۹.۵ درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود، از نظر مساحت ششمین استان کشور است. این استان از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از مشرق به استان خراسان رضوی و از مغرب به استان‌های تهران و قم محدود است. استان سمنان در دامنه‌های جنوبی سلسله جبال البرز واقع‌شده که ارتفاع آن از شمال به جنوب کاهش می‌یابد و به دشت کویر منتهی می‌شود.

استان سمنان به دلیل زیست‌بوم متفاوت و حالت بینابینی که بین دو حوزه هیرکانی و ایرانی و تورانی قرار دارد از تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است. عرصه‌های مرتعی این استان دارای بیش از ۱۳۰ گونه گیاهی ارزشمند است. باریجه، کتیرا، آویشن، ترنجبین،زیره، اسپند، خاکشیر، زرشک و موسیر،زیره کوهی، گون کتیرایی،آنغوزه، متکا و... از مهمترین گونه های گیاهی در استان سمنان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha