• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071610350
  • خبرنگار : 50614

عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

نقش پررنگ عوامل غیرترافیکی در بروز تصادفات

نقش پررنگ عوامل غیرترافیکی در بروز تصادفات

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای شهر مشهد گفت: عوامل غیر ترافیکی به شدت روی افزایش یا کاهش تصادفات اثر می‌گذارد.

ایمان فرهمندی شامگاه شنبه، ۱۵ مهرماه در نشستی با عنوان ایمنی حمل‌ونقل در مشهد با نظر به کلان‌پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده و تجربه کشور هلند که در محل پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، عنوان کرد: حوزه ترافیک، شامل سه بخش اقدمات مهندسی، آموزش و اطلاع‌رسانی و ضمانت اجرا یا اجبار به رعایت مقررات است. اگر ما زیرساخت‌های فنی و مهندسی خوبی نداشته باشیم دو بخش دیگر کارآمدی کافی را ندارد. اگر زیر ساخت‌های خوبی داشته باشیم اما آموزش و اطلاع رسانی کافی نداشته باشیم، بخش سوم خیلی موثر نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما متاسفانه دو بخش اول این مثلث یعنی اقدامات مهندسی و آموزش و اطلاع‌رسانی را نداریم و به اجبار ضلع سوم می‌خواهیم اصلاحات را انجام‌دهیم. این در حالی است که زیرساخت‌های فنی ما زیرساخت‌های درستی نیست؛ مثلا خط‌کشی‌های عابر پیاده ما در محل‌های درست و ایمن طراحی و اجرا نشده‌اند و خیلی وقت‌ها مخاطبین ما به دلایل عدم اطلاع یا ندیدن آموزش کافی، دلیل خیلی از کارهای ما را نمی‌دانند و ما نیز به زور اعمال قانون می‌خواهیم نظم برقرار کنیم یا ایمنی ایجاد کنیم. قاعدتا این اتفاق نمی‌افتد، این یک زنجیره است که باید به ترتیب انجام شود. اگر دو بخش زیرساخت‌های مناسب و آموزش و اطلاع‌رسانی، انجام شود بیش از ۸۰ درصد انتظارات ما محقق می‌شود و برای چند درصد باقی مانده که در چهارچوب‌های اجتماعی نمی‌گنجد می‌توانیم از ابزار برخورد استفاده کنیم و آن‌ها را وادار کنیم که در چهارچوب رفتار کنند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطر نشان کرد: بخشی از مسئله ما در حوزه ایمنی ترافیک به این زنجیره وابسته است اما برخی عوامل غیرترافیکی وجود دارد که بسیار موثر هستند. به عنوان مثال یک عامل خارجی غیرترافیکی که در این روزها بروز کرده و باعث افزایش شدت تصادفات شده است ترویج مشروبات الکلی است. این عامل غیر ترافیکی به عنوان یک اقدام خصمانه از طرف دشمنان ما و از خارج از کشور به لحاظ اجتماعی و شاید امنیتی روی آن کار می‌شود.

فرهمندی با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی در کشور بسیار افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: در چندماه گذشته و در ماه‌های ابتدایی امسال به شدت روی این موضوع کار شد. نتیجه این‌ بود که شدت و تعداد تصادفات ما در محدوده‌ای مثل بلوار وکیل آباد به شدت افزایش پیدا کرد. وقتی عوامل را مرور می‌کنیم می‌بینیم الزاما این عوامل ترافیکی نیستند. در سال‌های گذشته هم موارد مشابهی داشتیم. برخی نقاط مراکز تجمع معتادین متجاهر بود. در یک بازه زمانی شش ماه تا یکسال جمع‌آوری این افراد اتفاق نیفتاد که تصادف‌های ما در محل هایی مثل بلوار شهید آوینی و صدمتری شرقی که محدوده‌های تمرکز معتادین و متجاهرین بود، افزایش پیدا کرد. عوامل غیر ترافیکی به شدت روی افزایش یا کاهش تصادفات اثر می‌گذارد.

وی ضمن اشاره به پژوهشی در سال‌های گذشته در رابطه با تصادفات اتفاق افتاده در معابر فرعی بر اساس بانک‌های اطلاعاتی سازمان ترافیک، گفت: در آن زمان بیشترین تصادفاتی که در معابر فرعی اتفاق می‌افتاد در معابر فرعی محدوده پلاک‌های بزرگ شهری مثل محدوده اطراف پارک‌ملت بود. این یعنی وجود کاربری‌های بزرگ شهری یک عامل تشدیدکننده است؛ زیرا ترافیک را به معابر فرعی جهت‌دهی می‌کند و این باعث می‌شود ما در نقاط فرعی تصادف بیشتری داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: پوشش گیاهی می‌تواند عاملی باشد که آمار تصادفات را کنترل کند. با توجه به وابستگی شدیدی که همه مردم به ترافیک دارند و همچنین درهم تنیدگی فراوانی که ترافیک با زندگی ما دارد، عوامل زیادی در حوزه ترافیک موثر است. این موضوع ایجاب می‌کند که به همکاران و کارشناسان آموزش دهیم تا در این خصوص آگاه باشند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha