• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402071610687
  • خبرنگار : 50123

معدوم‌سازی حدود ۲۰۰ تن ماهی آلوده از مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری

معدوم‌سازی حدود ۲۰۰ تن ماهی آلوده از مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: طی شش ماهه امسال حدود ۲۰۰ تن ماهی آلوده از مزارع پرورش ماهی استان معدوم‌سازی شد.

محمد اسدی ۱۶ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری ضمن تبریک هفته دامپزشکی، اظهار کرد: طی سالیان اخیر فعالیت حوزه گسترده‌ای به نام صنعت آبزی‌پروری در استان آغاز شده است، استانی که تولیدکننده مهم و برتر کشور در این صنعت بوده و به عنوان استان پیشرو در صنعت آبزی‌پروری شناخته می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان، افزود: مراکز بسته‌بندی و فرآوری آبزیان خود را با شرایط صادرات تطبیق و مراکز تولید خوراک آبزیان نیز به حوزه‌های اوراسیا و آسیا صادرات را انجام می‌دهند، از طرفی لازم است مراکز پرورش ماهی به سمتی سوق یابند که خود را با شرایط صادرات تطبیق دهند تا از این طریق به ارزآوری و اقتصاد کشور کمک شود.

اسدی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به اندازه سایر استان های کشور مرکز پرورش طیور ندارد، تصریح کرد: حدود ۲۲۵ واحد مرغداری گوشتی، تخم‌گذار و مرغ مادر در استان فعالیت دارند که نیاز استان را برآورده می‌کنند، البته نظارت تخصصی بر این واحدها و همچنین نظارت بهداشتی با حضور مسئولان فنی بهداشتی در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود دو دانشکده دامپزشکی در استان، اضافه کرد: خروجی فارغ‌التحصیلان این دو دانشکده به نسبت سایر استان‌ها بیش‌تر است اما خوشبختانه فارغ‌التحصیلان بومی استان در مراکز تولیدی به عنوان دامپزشک فعال و متخصص مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مقدم در زمینه حضور کادر فنی و بهداشتی در مراکز تولید مواد خام دامی و خوراک دام، طیور و آبزیان به شمار می‌رود.

اسدی برگزاری رزمایش ملی گروه‌های جهادی در مناطق عشایری و روستایی استان در سال گذشته را از اقدامات شاخص دامپزشکی در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: حدود ۲۰۰ هزار خدمت ارائه و امسال نیز این حرکت ادامه داشت، به طوری‌که حدود ۲۲ اردو و رزمایش جهادی در شهرستان‌ها برگزار شد.

وی خروج گوشت قرمز استان از کشتارگاه‌ها به صورت لیبل‌دار به منظور کنترل بیماری، پلمب و جریمه ۳۲۴ فقره قضایی برای کشتار غیرمجاز، راه‌اندازی خط دو کشتار در یکی از کشتارگاه‌های استان، اخذ کد  IR برای تعداد قابل توجهی از مراکز به منظور صادرات، نبود کانون‌های مربوط به بیماری‌های نیوکاسل، سل، آبله و شاربن، صدور گواهی بهداشتی و همکار دامپزشکی برای سه آزمایشگاه همکار در استان و تحت پوشش قرار گرفتن ۵۰۰ هزار قطعه طیور بومی به منظور پیشگیری از بیماری نیوکاسل و تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی استان را از جمله اقدامات دامپزشکی در این دولت بیان کرد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امسال چند کانون تب برفکی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و کوهرنگ مشاهده شد که با حضور به موقع نیروهای دامپزشکی این کانوهان‌ها مختومه شد.

اسدی وجود ۵۱ مرکز داروخانه، سه مرکز واکسیناسیون طیور، پنج شرکت پخش سراسری، ۴۵ مرکز درمانی، دو بیمارستان دام بزرگ را از جمله مراکز فعال بخش خصوصی در استان برشمرد و بیان کرد: نظارت شرعی بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه‌ها به صورت مستمر در استان از دیگر موضوعات بوده که در حال انجام است، از طرفی در آینده‌ای نه چندان دور، برای ناظران دامپزشکی کارت ضابط غذایی صادر می‌شود.

وی در خصوص بیماری هاری سگ‌های ولگرد، تصریح کرد: متولی کنترل بیماری هاری و پیشگیری از آن‌ها در حوزه سگ‌های صاحب‌دار، این نهاد بوده که سالانه حدود ۷۰۰۰ قلاده سگ در استان واکسینه شدند، از طرفی در سال جاری پنج مورد گزش ناشی از حیوانات گزنده گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، یادآور شد: باتوجه به اینکه امسال مساله پایش و مراقبت زودتر آغاز شده، موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است، البته در کشور چهار کانون در استان‌های شمالی و مرکزی در طیور بومی گزارش شد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای نخستین بار از استان ماهی خوراکی به روسیه صادر شد، یادآور شد: صادرات ماهی خوراکی به کشورهای هدف از جمله روسیه و ارمنستان بود، همچنین امسال تاکنون ۲۱۰ تن ماهی خوراکی تازه از استان نیز صادر شده است.

اسدی از رشد ۹۲ درصدی در صادرات شیرخشک نوزاد از استان خبر داد و گفت: کشورهای هدف ترکیه، سوریه و لبنان بوده، به طوری‌که تاکنون ۳۷۳ تن شیرخشک نوزاد را توانستیم صادر کنیم.

به گفته وی، طی شش ماهه امسال حدود ۲۰۰ تن ماهی آلوده از مزارع پرورش ماهی استان معدوم‌سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به کشتار غیرمجاز دام در برخی از مناطق استان، خاطرنشان کرد: همه ارگان‌های قضایی، اجرایی و ... درگیر مساله شهر کاج هستند، اما تنها ارگانی که به این موضوع ورود کرده دامپزشکی بوده و از حالت پاسخگو بودن، به نقش مطالبه‌گر تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha