• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402071711349
  • خبرنگار : 50204

پیش بینی اجرای طرح جهش تولید در ۱۵۰ هکتار از دیمزارهای استان مرکزی

پیش بینی اجرای طرح جهش تولید در ۱۵۰ هکتار از دیمزارهای استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: امسال برای سومین سال، طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود در ۱۵۰ هکتار از دیمزارهای استان اجرا شود.

علیرضا کیشانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از مجموع اراضی زراعی استان مرکزی ۴۳ هزار هکتار در سال زراعی جدید زیر کشت گندم آبی و ۲۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش بارندگی‌ها، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن محصول از این زمین‌ها برداشت شود، افزود: جو آبی در ۵۱ هزار هکتار و جو دیم در ۱۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی کشت می‌شود و طبق پیش بینی ها در صورت مساعد بودن بارندگی‌ها، ۲۵۰ هزار تن محصول از سطح این زمین‌ها برداشت خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: به منظور کشت پاییزه، در سال جاری ۴۸ هزار تن کود ازته، ۴۷۰۰  تن کود فسفاته و ۲۵۶۷ تن کود پتاسه تامین شده است.

کیشانی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و آسیب وارد شده به تولید بذر دیم در استان مرکزی، ۱۳۰۰ تن بذر گواهی شده گندم دیم ، ۲۰۲۸ تن بذر گواهی شده جو و ۲۳۰۰ تن  بذر گندم آبی در استان مرکزی تولید و به منظور کشت در زمین‌های کشاورزی استان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سازمان برای سال زراعی امسال دو هزار هکتار کاشت کلزا پیش بینی و بذر و کود مورد نیاز این محصول نیز به میزان کافی تامین شده است.

وی افزود: همچنین این سازمان برنامه تولید محصول کاملینا در سطح چهار هزار هکتار را در برنامه خود دارد که با توجه به شرایط، احتمال افزایش تولید آن وجود دارد. به کشاورزان استان توصیه می شود تا جایی که امکان دارد در دیمزارها از بذر گواهی شده کاملینا به جای بذرهای خود مصرفی استفاده کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین بر بیمه محصولات کشاورزی نیز تاکید کرد تا کشاورزان در صورت بروز خسارت بتوانند از خدمات بیمه بهره مند شوند.

وی با اشاره به طرح جهش تولید افزود: این طرح با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام(ره) در حال اجرا است. امسال در قالب این طرح، ۷۰ میلیارد ریال به مرحله کاشت در دیمزارهای استان اختصاص یافت که این منابع مالی برای خرید دستگاه‌های کارنده و خاک‌ورز به استان اختصاص یافته و کشاورزان و متقاضیان اجرای این طرح برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی تاکید کرد: سقف پرداخت این وام سال گذشته یک میلیارد ریال بود که در سال جاری به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

کیشانی بیان کرد: سال زراعی  گذشته ۱۶۰ میلیارد ریال وام برای خرید ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید در دیمزارها، به کشاورزان استان مرکزی پرداخت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha