• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402071812724
  • خبرنگار : 50620

جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

«خیابان ملک»، گذرگاهی سینمایی

«خیابان ملک»، گذرگاهی سینمایی

ایسنا/اصفهان خیابان ملک یکی از خیابان‌های قدیمی‌ اصفهان است و همیشه در ذهن مردم اصفهان با پیرمردهای با صفا شناخته شده است. احساس می‌کنم بخشی از آن به کودکی خودم باز می‌گردد زیرا سینما را با اصفهان، خیابان چهارباغ و زاینده‌رود به یاد می‌آورم.

این بخشی از جمله‌هایی بود که در نشست پرسش و پاسخ فیلم «خیابان ملک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی احسان سلطانیان بیان شد.

در چهارمین روز اکران فیلم‌های سی و پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، نشست پرسش و پاسخ فیلم «خیابان ملک» با حضور پسران‌ نوجوان خبرنگار برگزار شد.

فیلم «خیابان ملک» به کارگردانی احسان سلطانیان، در بخش ملی و از گروه فیلم‌های بلند داستانی به رقابت در سی و پنجمین دوره از این جشنواره پرداخته، درباره اهمیت و جایگاه خانواده است.

این نشست، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه (۱۸ مهرماه) با حضور کارگردان و تهیه‌کننده این اثر و همچنین مدیر برنامه‌ریزی، یکی از اعضای گروه لباس، دستیار اول کارگردان و پسران نوجوان خبرنگار در سالن پاسارگاد پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد.

در ابتدا احسان سلطانیان فیلم «خیابان ملک» در خصوص ایده اولیه این فیلم اظهار کرد: فیلم‌نامه‌هایی که تا کنون نوشته‌ام اتفاقی بوده و این گونه نبوده است که به صفحه سفیدی خیره شوم تا ایده‌ای به من الهام شود. ایده فیلم «خیابان ملک» هنگامی به ذهنم رسید که در راه برگشت از میدان نقش جهان بودم و از خیابان نشاط که به خیابان هشت بهشت رسیدم، ابتدای خیابان ملک به این موضوع فکر کردم که چطور نوه‌های یک پیرمرد تنها می‌توانند برای او غذا ببرند.

او افزود: خیابان ملک یکی از خیابان‌های قدیمی‌ اصفهان است و همیشه در ذهن مردم اصفهان با پیرمردهای با صفا شناخته شده است. احساس می‌کنم بخشی از آن به کودکی خودم باز می‌گردد زیرا سینما را با اصفهان، خیابان چهارباغ و زاینده رود به یاد می‌آورم.

این فیلمساز ادامه داد: همیشه دوست داشته‌ام که کاری با تم نوستالژی برای اصفهان داشته باشم، البته در این فیلم بسیار به وجه نوستالژیک پرداخته نشده است ولی به نوعی ادای دین به این شهر است.

در ادامه مهران هادی، تهیه‌کننده فیلم «خیابان ملک» گفت: سه بار پیش‌تولید رفتیم ولی به دلیل مسائل مالی موفق به سرانجام رساندن کار نشدیم. در نهایت در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ با همکاری احسان سلطانیان و تیمی خوب، پس از یک ماه پیش‌تولید کار را آغاز کردیم. هنوز هم پول این اثر به دست ما نرسیده است اما کار را به جشنواره رساندیم.

او درباره چالش‌های مراحل تولید در اصفهان اضافه کرد: من در تهران و شهرکرد نیز کار کرده‌ام اما فکر می‌کنم یکی از سخت‌ترین شهرها برای کار کردن، اصفهان است، زیرا اکنون فیلمسازی کار سختی شده و هزینه‌ها بسیار بالا رفته است. دستمزد و حق واقعی همکاران را نمی‌توانیم به خوبی ادا کنیم و از این نظر شرمنده می‌شویم. از طرفی علاقه به فعالیت در این حوزه داریم و به شخصه کاری جز این بلد نیستم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: شرایط اجتماعی جامعه آنقدر نرمال نیست که حرفمان را آن گونه که دوست داریم و فکر می‌کنیم درست است، بیان کنیم. همه این موارد دست به دست هم داده است تا از هفت خوان رستم بگذریم و خروجی داشته باشیم. بینندگان حق نقد کردن دارند و بر این باورم که نباید زیرنویسی برای کار هنری وجود داشته باشد، اما به هر حال چون فیلمسازی کاری گروهی است، به ویژه این کار که ۹۰ درصد آن در خیابان و با همکاری کودک است، نباید فقط نقاط ضعف را دید.

هادی تصریح کرد: در این چند روز همراه با کارگردان سعی کردیم تمام اکران‌ها را ببینیم تا بتوانیم ری‌اکشن کودکان و نوجوانان را ببینیم و برای ادامه راه و کارهای بعدی، آن‌ها را سرلوحه خود قرار دهیم.

«خیابان ملک»، گذرگاهی سینمایی

در این نشست همچنین هر یک از پسران نوجوان خبرنگار نیز پرسش‌هایی درباره داستان و قصه فیلم «خیابان ملک» مطرح کردند.

یکی از نوجوان حاضر دلیل انتخاب مخاطب کودک را جویا شد که سلطانیان این گونه پاسخ داد: به عنوان کسی که این اثر، پنجمین فیلم بلند و دومین کار سینمایی او است و طرفدار ژانر درام است، نکته‌ای که همیشه در کار خود در نظر می‌گیرم این است که به قصه‌ای بپردازم که از دل جامعه طبقه متوسط در می‌آید و درام اصیل است، درام خالص لزوما پایان خوشی ندارد اما برای مخاطب کودک باید پایان شیرینی ایجاد کنیم. ساخت فیلم کودک همیشه دغدغه و چالش من بوده است.

او ادامه داد: ۴ اثر قبلی من در ارتباط با زنان بود چرا که بر این باورم شخصیت زن می‌تواند در دل نمایش و درام قرار گیرد و قابلیت‌های مختلفی از نظر روانشناسی، جامعه‌شناسی، فرهنگی و شخصیت‌پردازی دارد؛ اما هیچ‌گاه فرصت کار کودک پیش نمی‌آمد، ضمن اینکه کار کودک در زمینه کارگردانی دشوار است و آزمایشی جدی برای من بود تا متوجه شوم که به چه میزان حوصله کار با کودک را دارم زیرا کودک پس از زمانی خسته می‌شود و حوصله بازی کردن مقابل دوربین را ندارد و نیاز به ترفندهای گوناگون است تا بتوانیم در آفیش، کودک را با خود همراه کنیم.

آن نوجوان در ادامه درباره کار بعدی این کارگردان و مخاطب آن پرسید که کارگردان گفت: قطعاً فیلم کودک خواهم ساخت، یک فیلم‌نامه خوب هم دارم. قطعاً دوست دارم سال آینده نیز با فیلم دیگری در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان حاضر شوم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha